30 233 läst ·
35 svar
30k läst
35 svar
Erfarenheter Bosum Building System AB
Om jag inte har helt fel så är det Bosums egna modell, Bismarck, som byggdes http://www.bosum.se/sv-SE/produktutbud/villor-1,5-plan-27067761J justusandersson skrev:
Jag var i kontakt med dem förra året, fick bra respons av dem och en offert på ca 1,45 mkr för ett tvåplanshus om ca 175 kvm boyta. Färdigt utvändigt. Det blev dock inget husbygge för oss.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker inte det är helt oproblematiskt att använda trä i liggande form, några högre byggnader kan man knappast bygga med den metoden. Samtidigt var jag imponerad över med vilken snabbhet man kunde få upp en stomme med tak. Det är också vissa fördelar med homogena (nästan i varje fall) ytterväggar. Jag har erfarenhet av plankhus som jag tycker har många bra liknande egenskaper.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Jag tyckte det verkade som en intressant metod, så du får gärna breda ut texten lite mer!J justusandersson skrev:Jag tycker inte det är helt oproblematiskt att använda trä i liggande form, några högre byggnader kan man knappast bygga med den metoden. Samtidigt var jag imponerad över med vilken snabbhet man kunde få upp en stomme med tak. Det är också vissa fördelar med homogena (nästan i varje fall) ytterväggar. Jag har erfarenhet av plankhus som jag tycker har många bra liknande egenskaper.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det som är negativt är att hållfastheten för trä tvärs fibrerna inte är alls så hög som parallellt med fibrerna. Den är i själva verket väldigt låg. Dessutom är rörelserna (pga ändrad fuktkvot) i trä störst i radiell riktning. Tvärtemot vad Gert Wingård sa i TV.
Det som är positivt är, förutom det snabba och enkla montagesystemet, de fördelar som en tung och homogen vägg ger. De tunga träklossarna i kombination med utsidig isolering ger en fantastisk tröghet i värmeinflödet från solen. Man utnyttjar nattens kyla på dagen och dagens hetta på natten, under en stor del av året. Det är lätt att få väggen tät och diffspärrar är överflödiga. Det är enkelt att förse väggen med invändiga ytskikt och man kan skruva upp det mesta överallt.
Jag fick intryck av att fuktkvoten på klossarna var väldigt kontrollerad. Plywooden som fungerade som fjädrar mellan blocken var särskilt nedtorkad så att den skulle svälla på plats.
Det som är positivt är, förutom det snabba och enkla montagesystemet, de fördelar som en tung och homogen vägg ger. De tunga träklossarna i kombination med utsidig isolering ger en fantastisk tröghet i värmeinflödet från solen. Man utnyttjar nattens kyla på dagen och dagens hetta på natten, under en stor del av året. Det är lätt att få väggen tät och diffspärrar är överflödiga. Det är enkelt att förse väggen med invändiga ytskikt och man kan skruva upp det mesta överallt.
Jag fick intryck av att fuktkvoten på klossarna var väldigt kontrollerad. Plywooden som fungerade som fjädrar mellan blocken var särskilt nedtorkad så att den skulle svälla på plats.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Om man skulle kopiera sättet att bygga på, dvs om man sitter på en del skog och vill göra liknande "klossar" vad finns det för fallgropar att ramla i?J justusandersson skrev:Det som är negativt är att hållfastheten för trä tvärs fibrerna inte är alls så hög som parallellt med fibrerna. Den är i själva verket väldigt låg. Dessutom är rörelserna (pga ändrad fuktkvot) i trä störst i radiell riktning. Tvärtemot vad Gert Wingård sa i TV.
Det som är positivt är, förutom det snabba och enkla montagesystemet, de fördelar som en tung och homogen vägg ger. De tunga träklossarna i kombination med utsidig isolering ger en fantastisk tröghet i värmeinflödet från solen. Man utnyttjar nattens kyla på dagen och dagens hetta på natten, under en stor del av året. Det är lätt att få väggen tät och diffspärrar är överflödiga. Det är enkelt att förse väggen med invändiga ytskikt och man kan skruva upp det mesta överallt.
Jag fick intryck av att fuktkvoten på klossarna var väldigt kontrollerad. Plywooden som fungerade som fjädrar mellan blocken var särskilt nedtorkad så att den skulle svälla på plats.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad jag kunde se var det genomgående fur med stor andel kärna. Det var definitivt inget skräpvirke som de använt. Jag tycker att de tekniska beskrivningarna på hemsidan var ganska begränsade, men jag misstänker att nedtorkningen till en viss fuktkvot (16%?) är väsentlig. Man använde klossplaner som var mycket detaljerade. Man kan ladda ner någon sådan och studera den noggrannt.
skulle tidskrävande. och det blir förmodligen inte till samma pris.Dan_Johansson skrev:
ja man skulle tagit patent. släktens ungar fick liknande på 90 talet.
lite längre bitar och använde en amerikansk tillsats på bänksågen. vet inte vad AV har att säga om den klingan nu.
(KLINGORNA)
Ett resurskrävande sätt att bygga med så mycket virke i väggen. Även väldigt dyrt per m2.
Garanterat halvkasst u-värde i väggen. som dessutom kräver ytterligare isolering utvändigt.
Sen hade Gert helt fel ang virkets rörelser.
Garanterat halvkasst u-värde i väggen. som dessutom kräver ytterligare isolering utvändigt.
Sen hade Gert helt fel ang virkets rörelser.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Jag tänker att man har skog "gratis". Man planerar för att ha virket som ytskikt inomhus, och lägga en del isolering och panel utåt...E erikjakan skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Tja, jag har ju sett "cowboykåken" så jag har ju känt suget, helt klart ...useless skrev:
Jag tänker att det kan finnas en fördel, både att få ner vikten jämfört med längre stockar, och att få en slät yta på insidan?
Väldigt intressant byggmetod, men det går åt otroligt mycket virke till ingen nytta.
När vi bygger lösvirkeshus 1,5 plan så får vi tätt på under en arbetsvecka inräknat med att vi gör väggarna på plats och våra stommar är bra mycket billigare än bosum.
När vi bygger lösvirkeshus 1,5 plan så får vi tätt på under en arbetsvecka inräknat med att vi gör väggarna på plats och våra stommar är bra mycket billigare än bosum.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
