Hej på er

Jag arbetar som mögeltekniker och använder mig då av en mögel/bakterie hund. Det jag skulle vilja ha svar på är om någon av er använt er av en mögelhund någon gång. Detta för att just nu har det poppat upp många hundar och även sådana som gått en helgkurs och tror att det är tillräckligt som utbildning.
Ha gärna åsikter både ris och ros. Jag vill även passa på och varna för dessa helgkurs hundar, kräv att hunden minst är utbildad 3månader på heltid.
Ulrika

Jag har också sett att det blivit märkbart poppis att sälja tjänster med mögelhund. Hur skall folk veta att både förare och hund har adekvat utbildning?

Har ni startat upp någon organisation som tillvaratar de seriösa i branschen? Någon form av legitimation som även accepteras av försäkringsbolagen? Vet du om något är på gång?

Idén med mögelhund är förträfflig. Men som inom alla branscher finns det alltid folk som missbrukar goda idéer. Det räcker ju inte med att få reda på att jycken gått på en längre kurs. Föraren måste dessutom ha väldokumenterad teknisk kunskap - helst i kombination med ngn form av byggnadsvårdsutbildning.

Vi, eller rättare sagt vår besiktningsman, använde sig av mögelhund i samband med besiktning av vårt förra hus. Har bara positivt att säga om det.
Hunden var oerhört dresserad och lydde minsta vink från besiktningsmannen. Hunden tog inte ens notis av varesig mig eller min fru när den "arbetade".
De ställen där hunden indikerade var det, visade det sig senare, mögel. Enligt vår besiktningsman var detta en "riktig" mögelhund. Han nämnde en kostnad på 100.000 om jag inte minns fel för en fullutbildad hund. Mäklaren som deltog var till en början mycket skeptiskt men till och med hon fick sedan erkänna att hunden gjorde sitt jobb. När besiktningen var över togs hundens halsband av och han var "ledig". Först då sprang han fram till oss och "hälsade".

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Yonna