Hej på er

Jag arbetar som mögeltekniker och använder mig då av en mögel/bakterie hund. Det jag skulle vilja ha svar på är om någon av er använt er av en mögelhund någon gång. Detta för att just nu har det poppat upp många hundar och även sådana som gått en helgkurs och tror att det är tillräckligt som utbildning.
Ha gärna åsikter både ris och ros. Jag vill även passa på och varna för dessa helgkurs hundar, kräv att hunden minst är utbildad 3månader på heltid.
Ulrika

Jag har också sett att det blivit märkbart poppis att sälja tjänster med mögelhund. Hur skall folk veta att både förare och hund har adekvat utbildning?

Har ni startat upp någon organisation som tillvaratar de seriösa i branschen? Någon form av legitimation som även accepteras av försäkringsbolagen? Vet du om något är på gång?

Idén med mögelhund är förträfflig. Men som inom alla branscher finns det alltid folk som missbrukar goda idéer. Det räcker ju inte med att få reda på att jycken gått på en längre kurs. Föraren måste dessutom ha väldokumenterad teknisk kunskap - helst i kombination med ngn form av byggnadsvårdsutbildning.

Vi, eller rättare sagt vår besiktningsman, använde sig av mögelhund i samband med besiktning av vårt förra hus. Har bara positivt att säga om det.
Hunden var oerhört dresserad och lydde minsta vink från besiktningsmannen. Hunden tog inte ens notis av varesig mig eller min fru när den "arbetade".
De ställen där hunden indikerade var det, visade det sig senare, mögel. Enligt vår besiktningsman var detta en "riktig" mögelhund. Han nämnde en kostnad på 100.000 om jag inte minns fel för en fullutbildad hund. Mäklaren som deltog var till en början mycket skeptiskt men till och med hon fick sedan erkänna att hunden gjorde sitt jobb. När besiktningen var över togs hundens halsband av och han var "ledig". Först då sprang han fram till oss och "hälsade".

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Yonna
Förstår dina funderingar. Ska försöka svara utifrån Mitt tycke och erfarenhet. Våga fråga vad föraren har för utbildning.
Jag själv har läst byggteknik/fysik, sjukahusproblematiken, mikrobiologi, en viss del juridik och gått en provtagningskurs på ett mikrobiologiskt lab.
De kunskaperna är i vissa fall inte tillräckliga och jag får då ta hjälp av en byggnadsingenjör, advokat eller mikrolab. De har jag även ett samarbete med.
Jag vet inte om någon förening eller liknande finns. Däremot så har jag kontakt med ett par mögelhundförare som har liknande kunskaper som jag själv. Det är vi som har reagerat på oseriösa hundförare med icke fungerande hundar, för de ger oss andra dåligt ryckte och vi tycker synd om de människor som anlitat dom. Det är därför jag ställde frågan i forumet och vill gärna få fler svar.
Ulrika

Vi som kunder kan ju inte göra mycket utan det ligger i ert eget intresse att ni går samman i någon branschorganisation tex i samarbete med Anticimex, försäkringsbolag etc och utvecklar någon form av licensiering. Fram till dess får ni nog räkna med att yrket möts av viss misstro.

För en tid sedan tillbringade jag åtskilliga timmar med att surfa runt på nätet för att finna just 'de där seriösa' och det var verkligen inte lätt! Är man själv inte insatt i problematiken kan man inte heller sålla.

Jag skulle vilja betrakta en "mögelhund" som ett "mätinstrument" avseende ev. förekomst av "mikrobiell lukt". Men som det är med flertalet mätinstrument så finns det både bra och mindre bra sådana.

Det viktigaste är dessutom inte själva instrumentet i sig (även om detta är av stor betydelse) utan istället hur man tolkar de resultat som får av mätinstrumentet.

Vad vill jag nu ha sagt med detta?? Jo, att man mycket väl kan ta hjälp av en "bra mögelhund" men att det är ännu viktigare att man får med en bra hundförare/byggtekniker med helst lång erfarenhet inom båda dessa yrken.

Tyvärr har flera "mögelhundsföretag" tidigare givit branschen dåligt rykte pga mycket bristfälliga undersökningar, ogrundade utlåtande och dylikt. Vissa har dessutom gjort sig kända genom att "alltid" hitta lukter och fel.

CW_1 jo du har helt rätt i det du skriver. Även jag har stött på dessa företag och vet vad du menar. Det är därför jag ville ha synpunkter pga att många är skeptiska till hundarnas och förarens arbete för dessa företag har "förstört" marknaden. Som ett kompliment till ex en riskbedömning anser jag själv att hunden är ett utmärkt "arbetsredskap"
Ulrika

När jag sålde mitt förra hus så anlitade köparen en mögelhundsfirma för besiktningen.
Först gjordes en grundlig besiktning utan hund av alla utrymmen från grund till tak som avslutades med att hunden släpptes in under 5-10 minuter för att kontrollera det som byggnadsteknikern kommit fram till samt för att kolla om han missat något.
Just detta sätt att arbeta samt att de gick igenom resultatet med förslag på åtgärder både för köpare och mig gjorde ett mycket seriöst intryck.
Kom ihåg att hunden enbart kan vara ett komplement, det krävs framför allt goda grundkunskaper om byggnadsteknik (som ju har förändrat sig genom åren), material och erfarenhet hos besikningsmannen och det är inget man lär sig på några helgkurser enligt mitt sätt att se på saken.

( Att köpa en knarkhund gör dig inte automatiskt till narkotikapolis 8) )

Håller helt med gasglad, men jag efterlyser fler erfarenheter och åsikter.
Ulrika

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.