Spara pengarna och köp en snygg laddlåda / kabellåda istället.(y);)
 
H hempularen skrev:
Någon form av laddström får du nog ut även omm uttaget inte är kompatibelt med apparaten på protokollsnivå. Men som flera varit inne på, så går prylar över till USBc som är en helt annan typ av kontakt. Om några år är dagens USB kontakter ungefär lika användbara som kompakt kassetter för att lyssna på musik är idag. Kompakt kassetterna levde ändå på toppnivå från mitten 60- tal till en bit in på 90 talet. Våra USB kontakter kommer att ha kortare livstid än så.
Ja så länge de enheter vi har idag är i bruk lär som sagt USB-A leva på, Sen om ett par år är det troligen USB-c som är standard men då är frågan om man har stöd för 3.1 eller 3.2 eller kanske något nyare? För laddning kan man tro att USB-c ska räcka länge dock. Ska man shoppa teknik så är det som sagt alltid dags att byta om man tittar mot horistonten så fattig blir man hur man än gör ;)
 
sunnis
Har en sån schneider USB laddare på köksön. Används dagligen för laddning. I samma ram sitter även vanliga uttag. Tycker det fungerar bra, det har blivit en central "laddplats" i huset och vi ser till att inget sitter där över natten då vi har helt slutat med aktiva laddare nattetid.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har 2x uttag+USB schneider på köksön. Smidigt att kunna ladda utan fula/klumpiga adaptrar. Har inte reflekterat över vad de kostar, de är smidiga helt enkelt och sitter de där i 5-10 år så är det avskrivet :)
 
Jag köpte ett billigt USB-uttag på biltema när de började sälja dessa. Det höll inte länge.

Laddar långsamt också. Men det kanske är det designval för att hålla nere förlusteffekten, värmeutvecklingen ingen, i dosan.

De stödjer heller inte de senaste QuickCharge standarderna heller och kommer nog inte att göra det heller, men visst hade det varit trevligt med en liten USB-C (3.1) plugg med PD till både laptop , telefon och smartprylar. :cool:
 
Stämmer det att allt går att ladda långsamt med USB? Vill minnas att min gamla iPad Air 2 vägrar att ladda om laddaren är för klen.
 
Det beror mycket på enheten. Dom flesta nyare tar laddning om än långsamt. En laptop som är van vid 65w laddning blir ju lite långsammare laddad med 15w, om nu laddaren ger både 5v och 20v, men det brukar dom. De lösa usb-c laddarna brukar vara flexibla iallafall. Sen är GaN laddarna effektivare och ger mindre värmeutveckling så de bör kunna leverera högre effekt i ett inbyggt uttag
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag köpte ett billigt USB-uttag på biltema när de började sälja dessa. Det höll inte länge.

Laddar långsamt också. Men det kanske är det designval för att hålla nere förlusteffekten, värmeutvecklingen ingen, i dosan.

De stödjer heller inte de senaste QuickCharge standarderna heller och kommer nog inte att göra det heller, men visst hade det varit trevligt med en liten USB-C (3.1) plugg med PD till både laptop , telefon och smartprylar. :cool:
Det här är en av skillnaderna till Firewire-standarden.
Firewire tillät och SKULLE tillåta exv matning av kamerablixtar (ha med blixtar, kamera och batteripack, koppla ihop allihopa i kedja med Firewire-kabeln.)
Firewire var från början specificerad för att enheter skulle hantera betydligt högre strömmar än USB1.
USB3/compact och QuickCharge är tillägg till USB1 men ...

Det finns USB-drivna apparater (fläktar,lampor osv) som inte spelar rent vad beträffar reglerna för när de får dra den ström de vill ha... vilken den som kopplade en läslampa till en bärbars usb:anslutning upptäckte. Den USB anslutningen var inte gjord att mata den strömmängden... det luktade illa.

Konstruktören för biltema-uttaget kanske inte ens tog sig råd att betala för de tillämpliga IEEE-standarderna. IEEE tar bra betalt för sina böcker...
 
Jag snubblade över denna tråden. Jag är bara tvungen att kommentera.
USB-A är fortfarande högst aktuell 5 år senare och inte antik som vissa förutspådde för5år sedan 😋. Den kommer vara aktuell i många många år till.


På tal om laddning. Jag föredrar att ladda långsamt. Vill att batteri i mina saker ska hålla länge.
 
P Ping84 skrev:
Jag snubblade över denna tråden. Jag är bara tvungen att kommentera.
USB-A är fortfarande högst aktuell 5 år senare och inte antik som vissa förutspådde för5år sedan 😋. Den kommer vara aktuell i många många år till.


På tal om laddning. Jag föredrar att ladda långsamt. Vill att batteri i mina saker ska hålla länge.
Nu är det ju officiellt USB-C som gäller i alla fall. Men har sett nya bilar 2024 som fortfarande hade usb-a uttag (Hyundai) och alla uttag för fast montage som har en av varje

Schneider har fortfarande ingen med 2st usb-c uttag så jag har låtit bli
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.