Hej
Är det några som har erfarenheter av fasta USB-uttag såsom till exempel: https://www.bauhaus.se/usb-laddning...MIzafo3pHM6AIVWaqaCh2-fAEUEAQYAyABEgLOovD_BwE

Vit Schneider Electric USB-laddningsstation med två uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag är sugen på att installera nåt dylikt, helst kombinerat vanligt eluttag och USB.

Men, finns det några nackdelar med sådant?
Jag tänker på att man rekommenderas dra ut vanliga USB-laddare när man inte använder dem, till exempel. Och eventuell värmeutveckling, det är ju inte så god ventilation? Och isolationsavstånd, finns det nån som har undersökt det?
Sedan förstås, hur är kvaliteten på USB-strömmen, vissa laddare har ju mycket övertoner och dålig reglering av strömmen...
Mycket frågor, men jag har inte hittat så mycket information/tester på nätet.

S
Dels är det ofta väldigt låg strömstyrka på uttagen (men kanske blivit bättre de senaste åren iofs...).

Sen är det ju såklart så att gammal hederlig USB håller på att fasas ut mot USB-C.
Och dessa fasta usb-c uttag har väldigt väldigt låg effekt. Min macbook laddare är på 100w och ett sånt uttag från schneider tror jag är på 15w

engs
En nackdel är väl livslängden, inte på prylarna i sig alltså utan innan de är omsprungna av annan teknik. Nu verkar allt mer gå över till USB-C. Visst går det ha konverterare men då känns det som man lika gärna ha en extern laddare.

På min bil, uttagen i år, finns det bara ett inbyggt uttag av den gamla Type-A medan resten (3-4st) är Type-C.

Jag tror också att den alvarligaste invändningen är att det kommer att vara antikt lååångt innan det är dags att byta eluttag/brytare i huset nästa gång.

Vad gäller säkerhet, så skulle jag lita på schneider, och andra välkända märken. Men det har sålts en del sådana uttag av okänt märke från Kina. Det bör man inte lita på.

Även om själva den mekaniska standarden för USB kontakter har varit samma i typ 20 år. Så har specen för hur mycket ström de kan lämna ändrats flera gånger, och även "protokollet" som ger möjlighet för en apparat att ta ut extra ström ur uttaget. Så OM det hade funnits dylika uttag för 15 år sedan, så hade de inte dugt för att ladda en modern mobiltelefon idag.

Samma sak gäller givetvis inför framtiden. Sätter du upp ett sådant uttag idag, så är det troligen näst intill oanvändbart om 5 år.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Men är det verkligen så? de uttag som sitter i vårat kök fungerar utmärkt att ladda Iphone 7 upp till nyaste och diverse androidmodeller vi haft. Oklart när de installerades då de satt på plats när vi köpte huset.
Att USB-A skulle försvinna helt så endast USB-C -> USB-C kommer finnas lär ta många år pga datorindustrin som gladeligen fortsätter med USB-A.
Sen om det inträffar om xx år, så kan man troligtvis ganska lätt byta uttaget till den nya standarden gissar jag, det är väl inga enorma pengar vi talar om? Och i jämförelse med hur ofta laddarna till telefonerna i sig har bytts ut är nog USB-A mer långlivat än alla andra kontakter på marknaden och jag tror det kommer fortsätta så.
Är det fler än Apple som faktiskt har en USB-C -> USB-C laddare, tänker på deras laddare till ipad pro som faktiskt skippat USB-A.

S
P pki1980 skrev:
Men är det verkligen så? de uttag som sitter i vårat kök fungerar utmärkt att ladda Iphone 7 upp till nyaste och diverse androidmodeller vi haft. Oklart när de installerades då de satt på plats när vi köpte huset.
Att USB-A skulle försvinna helt så endast USB-C -> USB-C kommer finnas lär ta många år pga datorindustrin som gladeligen fortsätter med USB-A.
Sen om det inträffar om xx år, så kan man troligtvis ganska lätt byta uttaget till den nya standarden gissar jag, det är väl inga enorma pengar vi talar om? Och i jämförelse med hur ofta laddarna till telefonerna i sig har bytts ut är nog USB-A mer långlivat än alla andra kontakter på marknaden och jag tror det kommer fortsätta så.
Är det fler än Apple som faktiskt har en USB-C -> USB-C laddare, tänker på deras laddare till ipad pro som faktiskt skippat USB-A.
Du har lite för förenklad bild. Du måste särskilja på själva kontakten, effekten man får ut, protokollet enheterna pratar via, etc. Det finns massor av standarder även inom USB-c, thunderbolt, PD, 3.1 osv

Att montera in sådan här teknik tror jag är lite kortsiktigt, men så länge man har det med sig att man får räkna med att byta uttaget så är det ju lugnt.

S SvanteC skrev:
Dels är det ofta väldigt låg strömstyrka på uttagen (men kanske blivit bättre de senaste åren iofs...).

Sen är det ju såklart så att gammal hederlig USB håller på att fasas ut mot USB-C.
Och dessa fasta usb-c uttag har väldigt väldigt låg effekt. Min macbook laddare är på 100w och ett sånt uttag från schneider tror jag är på 15w
Tar Macbookens intag full kräm om det uttaget som den är kopplad inte ger ett tydligt meddelande att det är ok ? Då är macbooken trasig .... nu tror jag inte att den gör så.

USB och standarderna för hur och när och hur mycket en ansluten apparat kan dra är relativt omfattande (exv en sladd talar om för mobilen hur mycket den är beredd att överföra.)

sedan kan ju kabel eller laddare ljuga om sin förmåga eller att den anslutna apparaten ignorerar deras åsikt.

Vi har exakt ett sånt där. Vänster port har högre uteffekt än höger. Vårt sitter vid datorn, och så har vi en låda till laddarna bredvid, så de håller sig på ett ställe.

Det går betydligt långsammare än snabbladdning, men vi tycker ändå det är skönt.

Sen lär ju uttaget få fasas ut, men de flesta mobiltelefoner måste fortfarande laddas över natten, så det har ju inte hänt fantastiskt mycket sen smartphones gjorde debut.

De flesta nya mobilladdarna är usb-c till usb-c så även uttagen på nya bilar etc. Men usb-a är en robust kontakt så usb-a till usb-c sladdar kommer finnas kvar länge.

Schneider har en exxact dosa med 230v jordad, en usb-a och en usb-c 18w eller 15w på usb laddningen

H Hochiha skrev:
Sen lär ju uttaget få fasas ut, men de flesta mobiltelefoner måste fortfarande laddas över natten, så det har ju inte hänt fantastiskt mycket sen smartphones gjorde debut.
Laddar aldrig över natten längre. Med snabbladding blir det klart mellan kaffet och avfärd.

• Gilla
Andreas Carlsson2
  • Laddar…
Hmm...intressant diskussion.
Kanske inte värt investeringen om det standarden inte håller lika länge som (230) uttaget håller.

• Gilla
henrikja
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Hmm...intressant diskussion.
Kanske inte värt investeringen om det standarden inte håller lika länge som (230) uttaget håller.
Ingen investering utan en förbrukningsprodukt, när du behöver något annat byter du till något nytt.
Unika snabbladdare har jag som mobila enheter t.ex. väskan eller bilen.

• Gilla
Grindtorp
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Du har lite för förenklad bild. Du måste särskilja på själva kontakten, effekten man får ut, protokollet enheterna pratar via, etc. Det finns massor av standarder även inom USB-c, thunderbolt, PD, 3.1 osv

Att montera in sådan här teknik tror jag är lite kortsiktigt, men så länge man har det med sig att man får räkna med att byta uttaget så är det ju lugnt.
Ja alltså den förenklade bilden har jag för att mitt mål är att ladda en enhet i dessa uttag, och det fungerar dom för och kommer troligen göra det i många år till eftersom en sladd med USB-A -> USB-X kommer med största sannolikhet att gå att få tag på. Säkerligen inte snabbladdning, men det spelar inte mig någon större roll som allt som oftast endast laddar via PC.
Spelar protokollet någon roll när man endast ska ladda en enhet eller är det bara strömstyrkan?
Jag tror att det mesta som har med teknik att göra är relativt kortsiktigt, kanske inte högtalare men i övrigt är det mesta ganska passé efter ett par år.

Någon form av laddström får du nog ut även omm uttaget inte är kompatibelt med apparaten på protokollsnivå. Men som flera varit inne på, så går prylar över till USBc som är en helt annan typ av kontakt. Om några år är dagens USB kontakter ungefär lika användbara som kompakt kassetter för att lyssna på musik är idag. Kompakt kassetterna levde ändå på toppnivå från mitten 60- tal till en bit in på 90 talet. Våra USB kontakter kommer att ha kortare livstid än så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.