Skärmdump av ett Facebook-inlägg där en användare frågar om erfarenheter med ekologisk hårdvaxolja till golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

La upp frågan i ett forum på fb men inlägget togs bort så jag kunde inte kopiera och klistra in här men hoppas det går bra med skärmdumpen på det inlägget! Orkar inte skriva om hela inlägget igen!

Jag undrar alltså om era erfarenheter av ekologisk hårdvaxolja till lamellparkett eller massiva trägolv. Har lärt mig idag genom att läsa på att dessa ekologiska uteslutande ska inarbetas med polermaskin eller någon form av maskinell inarbetning.

Min teori är att det beror på att dessa inte innehåller lösningsmedel. Tex vanliga hårdvaxoljor för konsument som är tänkta att främst rollas eller penslas på, funkar ju att lägga på så pga (hög halt?) lösningsmedel i produkten. Dvs viskositeten blir lägre ju högre andel lösningsmedel som är iblandad och produkten tränger lättare ner i träet och av den anledningen härdar/torkar produkten ordentligt utan mer bearbetning (så länge man stryker tunt såklart).

Tänker att det av samma anledning är därför som de ekologiska ska arbetas in med maskin pga högre viskositet, mer trögflytande, högre andel ren olja/vax. Så att den inte bara lägger sig på ytan och stelnar där, alternativt torkar som den är utan att tränga ner så mkt vilket gör att det lagret blir för tjockt och därför aldrig riktigt härdar/torkar och kan bli klibbigt.

Kan någon kunnig hjälpa mig?

Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.