30 295 läst · 111 svar
30k läst
111 svar
Erfarenheter 6 år med solceller och investering batterilagring
På konsumentens sida
· 3 157 inlägg
Gunnar Tjernbergs solcellsanläggning har under sex år levererat mer el än vad hans hushåll behöver. Ändå har han valt att nyinvestera i ytterligare solpaneler, växelriktare och batterilager till sitt hus. ”Jag har fått mersmak för tekniken”, förklarar han.
Du kan läsa artikeln här: Erfarenheter 6 år med solceller och investering batterilagring
Du kan läsa artikeln här: Erfarenheter 6 år med solceller och investering batterilagring
Allvetare
· Västra götaland
· 9 423 inlägg
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 7 927 inlägg
Det är cachen som gör att det kan bli en fördröjning innan artikeln visas, men nu ska det funka.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Bra Gunnar, härligt att se din anläggning!
Intressant artikel med bra data. Tack Gunnar för att du delar med dig! Imponerande produktion i dec.
Jag gissar att det är 50K per person och år, annars kanske det är utspritt på flera år.dof skrev:
Din andra fråga har jag inget bra svar på men jag hoppas på en förändring till hösten.
Ja men då är det ju inte längre bara Gunnars anläggning
Sedan om man producerar mer än vad man gör av med räknas man väl inte som en microproducent längre heller? Eller har det blivit ändrat?
Skrämmande läsning......
Sedan om man producerar mer än vad man gör av med räknas man väl inte som en microproducent längre heller? Eller har det blivit ändrat?
Skrämmande läsning......
Redigerat:
Tolkar det på skatteverkets hemsida som att så länge man inte har större huvudsäkring än 100A eller säljer max 30 000 kWh / kalenderår så räknas man som mikroproducent.
Sen är det ju så att man inte får de 60 öre i skatte reduktion på den överskjutande delen av det man säljer mot det man köper.
6 000 kWh totalförbrukning
3 000 kWh köpt el
3 000 kWh egenproducerad el
30 000 kWh såld el
Då får man 60 öre / kWh för 3 000 kWh. Resterande 27 000 kWh blir utan. Men med tim spot priser kan det ju vara lönsamt ändå.
6 000 kWh totalförbrukning
3 000 kWh köpt el
3 000 kWh egenproducerad el
30 000 kWh såld el
Då får man 60 öre / kWh för 3 000 kWh. Resterande 27 000 kWh blir utan. Men med tim spot priser kan det ju vara lönsamt ändå.