Gunnar Tjernbergs solcellsanläggning har under sex år levererat mer el än vad hans hushåll behöver. Ändå har han valt att nyinvestera i ytterligare solpaneler, växelriktare och batterilager till sitt hus. ”Jag har fått mersmak för tekniken”, förklarar han.

Du kan läsa artikeln här: Erfarenheter 6 år med solceller och investering batterilagring

• Gilla
  • Haha
perror och 2 till
  • Laddar…
(y)

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är cachen som gör att det kan bli en fördröjning innan artikeln visas, men nu ska det funka.

• Gilla
Robinilso och 1 till
  • Laddar…
Bra Gunnar, härligt att se din anläggning!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Intressant artikel med bra data. Tack Gunnar för att du delar med dig! Imponerande produktion i dec.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Go gubbe

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur kan halva kostnaden för batterierna ha återbetalats om maxtaket är 50000/år?
Varför i hel*vete finansierar vi detta med skattepengar?

• Gilla
  • Ledsen
warthog och 15 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Hur kan halva kostnaden för batterierna ha återbetalats om maxtaket är 50000/år?
Varför i hel*vete finansierar vi detta med skattepengar?
Jag gissar att det är 50K per person och år, annars kanske det är utspritt på flera år.
Din andra fråga har jag inget bra svar på men jag hoppas på en förändring till hösten.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Ja men då är det ju inte längre bara Gunnars anläggning ;)
Sedan om man producerar mer än vad man gör av med räknas man väl inte som en microproducent längre heller? Eller har det blivit ändrat?
Skrämmande läsning......

Redigerat:
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
Tolkar det på skatteverkets hemsida som att så länge man inte har större huvudsäkring än 100A eller säljer max 30 000 kWh / kalenderår så räknas man som mikroproducent.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Så jag som gör av med ca 6000kWh/år skulle då teoretiskt kunna skaffa en stor anläggning och sälja överskottet? Intressant i så fall ,för så har jag för mig att det inte var tidigare.

• Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
Snyggt!
Bra artikel, kul att få lite förstahandsinformation från någon som är realist och inte fanatiker.
Snyggt jobbat av Gunnar, hatten av!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Tolkar det på skatteverkets hemsida som att så länge man inte har större huvudsäkring än 100A eller säljer max 30 000 kWh / kalenderår så räknas man som mikroproducent.
Ja, det är helt korrekt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
dof dof skrev:
Så jag som gör av med ca 6000kWh/år skulle då teoretiskt kunna skaffa en stor anläggning och sälja överskottet? Intressant i så fall ,för så har jag för mig att det inte var tidigare.
Helt rätt, upp till det tak som definierar en mikroproducent.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sen är det ju så att man inte får de 60 öre i skatte reduktion på den överskjutande delen av det man säljer mot det man köper.
6 000 kWh totalförbrukning
3 000 kWh köpt el
3 000 kWh egenproducerad el
30 000 kWh såld el
Då får man 60 öre / kWh för 3 000 kWh. Resterande 27 000 kWh blir utan. Men med tim spot priser kan det ju vara lönsamt ändå.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.