Microkatten
Daniel_N skrev:
Klart du kommer att lära dig att kunna rikta för hand, om du bara tränar länge nog!
Detta fick mig osökt att tänka på apan framför skrivmaskinen, som, givet tillräckligt lång tid, skulle kunna producera Shakespeares samlade verk... :D

Just nu är för mig de kvarvarande alternativen för rikthyvling antingen handhyvling eller rikthyvel. Det är ett frustrerande dilemma att få till rikthyvlingen.

*Start på tillfälligt undantag från trådregel* Problemet med maskin är att få fatt i en vettig maskin av tillräcklig storlek som inte kostar skjortan (ny) eller som som inte kräver en mekanikerutbildning (gammal). Jag vill inte mecka med maskinen. Jag har inte kunskap för att bedöma om en gammal maskin är i bra skick. Jag kan inte transportera den själv. Dessutom har jag bara plats i kallutrymme. *Slut på det lite gnälliga undantaget*

Jag får kolla upp det där med stabilt bord, och hur stabilt MFT-bordet egentligen kan bli. Annars får jag kanske börja ett bänkbyggarprojekt... :p
 
En sänksåg med skena fungerar fint att rikta med så länge tjockleken understiger kapdjupet.

En inca rikthyvel verkar vara perfekt för dig. Brukar gå att hitta i mycket gott skick för mindre pengar än en vettig handhyvel kostar.
 
Microkatten
Jo, jag använder både sänksåg och fräs för att rikta kanter, det fungerar bra. Problemet är de breda sidorna.

En inca har jag testat men den är för liten.
 
Microkatten skrev:
Jo, jag använder både sänksåg och fräs för att rikta kanter, det fungerar bra. Problemet är de breda sidorna.

En inca har jag testat men den är för liten.
Jag vet att det inte var detta vi skulle diskutera men måste ändå fråga, på vilket sätt är den för liten?
Visst var det fönster du tillverkade?
 
Microkatten
Jag vill inte hiva upp ett 1,5m tungt stycke kärnvirke på en liten inca. Då handhyvlar jag hellre. Så långt har jag i alla fall beslutat, så incan är ute.
 
Jag hade gärna haft en större hyvel jag också. Men att hyvla en 1,5m "tungt" stycke furu på en inca är åtminstone betydligt bekvämare och enklare än att handhyvla den.

Jag har riktat både längre och troligen betydligt tyngre bitar än så på min inca, det är inga som helst problem även om det självklart hade varit att föredra en större maskin. 1,8 meters askplank 36x150 har jag fått väldigt plana och raka utan större ansträngning. Lite stöd framför och bakom bara så löser man det lätt.

Sen får du naturligtvis göra precis som du vill.
 
Microkatten
Jo, jag förstår att man säkert kan rikta längre stycken på en inca också. Men jag kände att jag varit igenom så många diskussioner om maskinella rikthyvlar eller andra sätt att rikta så att jag här ville fokusera på handhyvlingens möjligheter.

Fast vet du någon rejäl rikthyvel i bra skick som kan placeras i mitt uthus till rimlig penning så får du gärna skrika till även i denna tråd! ;) Eller ännu bättre, skicka pm. :)
 
Redigerat:
Har du redan en lunchbox planer?

Det finns hyfsat små men tunga o gedigna gamla stenbergs rikthyvlar, typ denna https://www.byggahus.se/forum/saljes-skankes/245621-stenberg-rikthyvel-3-mil-norr-om-goteborg.html eller denna https://www.retrade.eu/i/product_img/209261-1.jpg/detail/Rikthyvel_Stenbergs,_240_mm_hyvelbredd.jpg

Borde vara möjlig att dela och släpa ner i en källare. Faller kanske på att den inte är ny o modern men det finns inte så många mindre nya rikthyvlar på denna sidan atlanten.

I diskussionen om Inca tycker jag nog inte heller 1.5m furu är något problem, speciellt om det inte är fullbred vilket det sällan är om man inte gör limfog eller bygger bord av breda plank. För fönster är det ju relativt smala bitar som hyvlas.
 
Microkatten
Japp, en lunchbox finns. Har inte gjort iordning en plats för den än så den körs på log-golvet. Lite obekväm arbetsställning, men det är enkelt att sopa upp spånen!

I pricip har jag ju plats för en 800 kgs pjäs, dock i kallutrymme (uthus). Men det faller alltid på att jag inte vill mecka allt för mycket och att jag inte kan bedöma skicket. Samt transporten och få den på plats. Handhyvlar är betydligt enklare att hantera...
 
Redigerat:
Microkatten
Då tog jag bungyhoppet ner till handhyvlingens förlorad...erh..förlovade land. Får se om jag kommer upp med raka brädor! Jag lär ju åtminstone få en del motion i alla fall!

Fyra olika handhyvlar på ett arbetsbänk med träspån, visar handverktyg för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser lovande ut, första långa stycket, en hopplöst vriden 45-regel, blev, om inte fin, men rak! No 7 gav en del spår...

Hyvlad träregel med synliga ådror och spår efter handhyvling samt en kvist och hyvelspån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...som jag antar - rätta mig om jag har fel - beror på att stålet satt något snett, eller så får jag avrunda stålet i kanterna.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Microkatten skrev:
Då tog jag bungyhoppet ner till handhyvlingens förlorad...erh..förlovade land. Får se om jag kommer upp med raka brädor! Jag lär ju åtminstone få en del motion i alla fall!


Det ser lovande ut, första långa stycket, en hopplöst vriden 45-regel, blev, om inte fin, men rak! No 7 gav en del spår...


...som jag antar - rätta mig om jag har fel - beror på att stålet satt något snett, eller så får jag avrunda stålet i kanterna.
Ja det kan nog bero på att du inte rundat kanterna, kanske speciellt om du kombinerar det med att ta grova spån. Fast just när du riktar gör väl inte det så mycket tycker jag, man går ju alltid efter med en finare hyvel när man är klar med riktandet. Det behövs inte så mycket avrundning för att avhjälpa spår, enligt min erfarenhet. Jag har dock slutat med det på min långa rubank, jag tycker att det är onödigt jobb.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Tack för kommentar! Jag väntar då med ev avrundningar på stålet. Det visade sig också sedan att stålet satt lite snett, så det blev bättre efter justering. Men jag måste säga att det gick förvånansvärt bra att rikta med handhyvel, jag hade förväntat mig större problem! Fast jag kanske hade tur i första försöket...
 
Jag har också handriktat idag! Ett ben till hyvelbänken jag bygger har fått två plana och vinkelräta sidor. Gör allt med en nummer fyra, för jag har fortfarande inte lyckats få stålet till rubanken att hålla skärpan.

Ljudet av handhyveln måste vara det allra bästa med processen!
 
Oj himmel och öde..... de där tre hyvlarna har säkert kostat lika mycket som alla hyvlar jag har och de är över 50 stycken.

Hur som helst så är ju Veritas känt för sin goda kvalitet och kvalitetshyvlar är både hållbara och lätta att använda jämfört med billigversionerna. En del av mina har hängt med i över 100 år redan.

Nu är det bara att börja hyvla på allvar:thumbup:
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Microkatten
siggebo skrev:
Jag har också handriktat idag! Ett ben till hyvelbänken jag bygger har fått två plana och vinkelräta sidor. Gör allt med en nummer fyra, för jag har fortfarande inte lyckats få stålet till rubanken att hålla skärpan.

Ljudet av handhyveln måste vara det allra bästa med processen!
Jo, ljudet är betydligt behagligare än en rikthyvelmaskin...man kan även lyssna på musik samtidigt som man hyvlar, eller höra fåglarna kvittra, underbart!

Vad bygger du för hyvelbänk? Mitt MTF/3-bord var stabilare än jag befarade, men det hade en tendens att flytta på sig ibland. Får se om jag hittar lösning på det, alternativt köper en begagnad hyvelbänk eller försöker bygga en enkel själv.

Heimlaga, visst kostar de en del, men de kostar inte mer än vanliga handhållna maskiner. Skrubbhyveln gick t.ex. på 1500kr. Och utslaget på 100 år så är de oförskämt billiga! :D Men nu lär jag börja hålla utkik även efter gamla hyvlar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.