Hej,

Vi tittar på att bygga en pool framöver men har väldigt svårt att bestämma oss för vilken typ av pool. Egentligen har jag tusen funderingar och frågor men ett urval kommer här.

Vi har framförallt tittat på Thermopool och klä in med liner (vet eg ej varför mer än att det kändes rätt kostnadseffektivt) men blev tipsade om en PP Pool och undrar om någon har erfarenhet av de båda?

Det finns vissa som upplever att en PP Pool (likväl som en liner) bleks med tiden med den skillnaden att man väl inte kan byta plasten i en PP Pool? Finns någon som haft en PP Pool en längre tid som upplevt just detta? Och spelar det då roll om man har saltklorinerat vatten eller tillsätter klor själv? Det känns ju inte kul att betala typ 300-400k för en pool med allt runtomkring och sen blir ful efter fem år.

Och är det någon skillnad i val av färg på plasten, tex en vit lär väl inte blekas? Men det kanske upplevs för skitigt.

Det som egentligen får mig att luta mest mot en PP Pool är enl en leverantörs hemsida (Pooltime) som skriver att en liner är producerad av farliga kemikalier som lossnar över tid och hamnar i vattnet samt att många inte därför har temp över 28 grader i sin garanti på PVC liner (scrolla ner en bit på sidan om ni vill läsa hela texten på denna länk: https://www.pooltime.se/catalogues/pp-pool/).
Men jag kan inte hitta någon mer info om detta från annat håll så kanske bara är försäljningsknep. Upplys mig gärna här.

Tack!!

Jag bygger thermopool så den är givetvis överlägsen alla andra pooler ;)

För mig var det viktigt med gjutet fundament och isoleringsförmåga. Vi tittade på både tjällden och thermopool.

Sen går det lika bra att bada i vilken pool som helst.

Vi började installera vår pool innan våra kompisar gjorde det. Våra kompisars pool är klar sedan en vecka tillbaka (PP-pool), vår är klar om tre eller fyra veckor...

Sen om det är livsfarligt med liner eller inte, kan jag inte svara på. Jag har inte varit jätteimpad av poolbranchen så här långt, känns som det är mycket skitsnack och rena lögner (vi har pratat med många leverantörer innan vi bestämde oss).

• Gilla
Henriktal
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Jag har också läst en massa om alla möjliga leverantörer och det är inte helt enkelt att landa rätt. Vilken valde ni?

Nu var det vår byggare som kollade av leveranser etc och samtidigt la beställning på rubbet. Nu blev leveransen inte helt hundra (försenad/saknades delar etc).
Thermo premium 4x8 heter modellen.

• Gilla
Henriktal
  • Laddar…
Pooltime är det bolag som startades efter Poolteams konkurs (och det företaget fick en del ris).
Jag var inne på en mängd olika pooltyper, men PP försvann rätt fort från mitt intresse. Vill du ändå ha en sådan rekommenderar jag hellre Niveko.
Valde thermopool för att det känns mest stabilt (hade nog valt stål om vi skulle bygga den själva) och för att det är beprövat och populärt. Tycker liner är snyggare än annat och det är bra att den är utbytbar och kan därmed få poolen att se ny ut igen.

• Gilla
Henriktal
  • Laddar…
Moana Moana skrev:
Pooltime är det bolag som startades efter Poolteams konkurs (och det företaget fick en del ris).
Jag var inne på en mängd olika pooltyper, men PP försvann rätt fort från mitt intresse. Vill du ändå ha en sådan rekommenderar jag hellre Niveko.
Valde thermopool för att det känns mest stabilt (hade nog valt stål om vi skulle bygga den själva) och för att det är beprövat och populärt. Tycker liner är snyggare än annat och det är bra att den är utbytbar och kan därmed få poolen att se ny ut igen.
Okej tack för info. Jag har också luskat fram en del ris om bolaget så man får nog fundera ett varv om man vill välja en pool från dem.

Verkar som de flesta idag valt en Thermopol men hade varit intressant att höra om någon har längre erfarenhet av en PP Pool också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.