Jag letar efter ett miljömässigt bra alternativ att bygga en villa med och har kikat lite på Wienerbergers tegelblock Porotherm. Någon som har erfarenhet eller känner till det?

Jag har just byggt ett hus i i Nordrhein Westfalen i Tyskland med Lücking "Planziegel", motsvarande Wienerberger Porotherm. Har använt W9 425mm i ytterväggarna:
https://www.luecking.de/ziegelpur-2...uktubersicht/planziegel-w9-hlz-b-8-060-8-065/
Väggarna invändigt, bärande 240mm och icke bärande 175 eller 115mm, också i tegel.

Gipsputs alla väggar invändigt och Kalkcement puts, Super Lupp från Knauf, utvändigt.

Porotherm, eller Poroton som man kallar blocken här, är det vanligaste byggsättet i regionen. Kan också kombineras med Fasadtegel med Stenull mellan innerväggen i Poroton och fasadteglet.

Det finns också aternativet Styropor limmad på utsidan av (den då tunnare) tegelväggen och sen puts.

A AndersSt skrev:
Jag har just byggt ett hus i i Nordrhein Westfalen i Tyskland med Lücking "Planziegel", motsvarande Wienerberger Porotherm. Har använt W9 425mm i ytterväggarna:
[länk]
Väggarna invändigt, bärande 240mm och icke bärande 175 eller 115mm, också i tegel.

Gipsputs alla väggar invändigt och Kalkcement puts, Super Lupp från Knauf, utvändigt.

Porotherm, eller Poroton som man kallar blocken här, är det vanligaste byggsättet i regionen. Kan också kombineras med Fasadtegel med Stenull mellan innerväggen i Poroton och fasadteglet.

Det finns också aternativet Styropor limmad på utsidan av (den då tunnare) tegelväggen och sen puts.
Hej, kan inte låta bli att fråga av nyfikenhet , blir det rätt så bra isolering med det teglet? Såg ju smart ut i sig.

Frågar mest för att jag länge längtat att åka till Tyskland o kolla in någon byggmässa o lära mig vilka alternativ som finns.

(mest tänkt på badrum men även intresserad garage o hus)

Hej, mitt tegel har värmekonduktiviteten 0,09 W/(m*K). Det finns med så låg som 0,07. Om man jämför med stenull elller cellplast som ligger runt 0,035 är det naturligtvis högre. Dock kompenseras den högre värmekonduktiviteten till en del av den högre värmekapaciteten, som gör att solens värme vid den här årstiden kan sänka uppvärmningsbehovet mer än i ett hus i lättare material.

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.