Är det någon här som har omfördelat ROT-avdrag? Läser på Skatteverkets sajt att man kan omfördela ROT-avdrag om den ena maken/sambon har för låg inkomst för att utnyttja hela sitt ROT-avdrag. Alltså föra över det på maken, som på så vis kan dra av mer än 50 000. Har inte hört talas om detta tidigare så skulle vara intressant att höra om någon har praktisk erfarenhet av detta?

Jag har varit föräldraledig hela året så har inte tillräckligt med inkomst för att få så mycket ROT-avdrag. Men sambon tjänar bra så skulle kunna dra av mer än 50 000 med denna metod. Om jag har förstått det hela rätt.

Låter osannolikt då det bryter mot logiken runt sambeskattning som vi av div politiska skäl inte har i Sverige.

Du kan aldrig få mer än 50.000kr i Rot/Rut per person.

Nä, att maken/makan skulle få dra av mer än 50 000, bara för att den andre har för låg skatt för att kunna dra av det, det låter långsökt.

Omfördelning är avsett i fall att den som fakturna stäldes till visar sig ha för låg skatt för att kunna nyttja avdraget. Om det då finns utrymme kvar för maken/makan, så kan man flytta avdraget.

Vilseivillan skrev:
Läser på Skatteverkets sajt att man kan omfördela ROT-avdrag om den ena maken/sambon har för låg inkomst för att utnyttja hela sitt ROT-avdrag. Alltså föra över det på maken, som på så vis kan dra av mer än 50 000.
Hantverkaren gör en fördelning vid faktureringen. Om fördelningen var sådan att inbetald skatt inte räcker för någon, så kan man begära omfördelning i deklarationen. Det är bättre att från början tala om för hantverkaren hur man vill ha det fördelat. Man kan inte omfördela så att det blir mer än 50 000:- i ROT-avdrag för en person.

Tack för svar! Då tror jag att jag förstår hur omfördelning funkar.

Det är väldigt enkelt att omfördela ROTavdrag vid tex e-deklaration. Jag skulle säga enklare än att komma överens med hantverkare om fördelningen.

daviden skrev:
Det är väldigt enkelt att omfördela ROTavdrag vid tex e-deklaration. Jag skulle säga enklare än att komma överens med hantverkare om fördelningen.
Men om du går över dina 50.000 som du har får inte hantverkaren mera än upp till maxbeloppet och då får du en tilläggsfaktura att betala från hantverkaren.
Så en omfördelning via deklaration blir bara aktuell om det i efterhand visar sig att inbetalad skatt inte räcker till vid deklarationstillfället.

50000 är gränsen per person, helt riktigt. Men det är enklare att fördela avdraget vid deklarationen än att be hantverkaren belasta frun med 24000 kr och en själv med 45000 kr. Ett uppdrag som nog skulle testa de flesta hantverkarnas tålamod.

daviden skrev:
50000 är gränsen per person, helt riktigt. Men det är enklare att fördela avdraget vid deklarationen än att be hantverkaren belasta frun med 24000 kr och en själv med 45000 kr. Ett uppdrag som nog skulle testa de flesta hantverkarnas tålamod.
En hantverkare kan inte begära ROT från skatteverket på en av er och exemplet ovan, dvs 24000+45000=69000kr.
Så fungerar inte ROT-avdraget. Utan hantverkaren måste göra en fördelning enligt den metod som du beskriver som "testa de flesta hantverkares tålamod" om ROT-avdraget är över 50.000kr.
Om hantverkaren teoretiskt skulle begära mera än 50.000kr på en person, t.ex. dig, blir det stopp vid den summan och du får en tilläggsfaktura på beloppet över 50.000kr. Sedan kan också hantverkaren begära ett ny ROT-utbetalning på t.ex. den andra hälften i en familj och få pengarna utbetalade och du slipper tilläggsfakturan.
Omfördelning har bara syfte att göras om det visar sig att inbetalad skatt inte räcker till för gjord ROT-utbetalning under året för en av er. då kan ni göra en omfördelning.

Redigerat:
AndersS skrev:
En hantverkare kan inte begära ROT från skatteverket på en av er och exemplet ovan, dvs 24000+45000=69000kr.
Så fungerar inte ROT-avdraget.
Det har jag heller inte sagt. Men en hantverkare brukar belasta båda ägarna lika om man inte önskar annorlunda. Det finns inget skäl att krångla kring detta, så länge man som individ inte passerar 50 000kr. Vill man få till en sned fördelning av ROT pga inkomstskillnader görs det enklast vid deklarationen. Egentligen tror jag inte din och min uppfattning skiljer sig åt. Jag lämnar ämnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.