4 077 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Erfarenhet av lamellhus typ MHM?
Jeg overvejer også MHM, kørte ni videre med det koncept? Jeg tænker även på halmmoduler som disse: https://ecococon.euS Sillafar skrev:
Hej Morten! Vi har utvärderat en rad miljövänliga lösningar. Lättsandkalksten från Tyskland, halmväggar från Ecococon, MHM från Estland, hampakalk/hampafiber från två leverantörer i Sverige samt en i Litauen med flera. Återförsäljaren för Ecococon i Finland, som vi hänvisades till, hade svårt för att ge besked om halmen var giftfri eller ej (den är eller kan vara besprutad!) och senare gick företaget i konkurs och sammantaget tappade vi intresset. MHM, och säkert andra CLT-lösningar, är nog rätt bra men prislappen är ganska hög för en villa. Dock svårt att få besked om vad limmet innehåller. Lättsandkalksten tror jag hade varit ett fantastiskt alternativ då man slipper isolering, men verkar bara finnas i södra Tyskland och är besvärligt då man tvingas beställa direkt från fabrik och långa leveranser. Hampakalk som sprutas in i träreglar, alternativt fabriksgjorda prefab, är spännande alternativ. Blir som betongväggar när de torkat ut och har väldigt bra prestanda. Rekommenderar House of Hemp i Göteborg (www.houseofhemp.se). Finns även Ekolution i Skåne (www.ekolution.se), de senare var för dyra. Väldigt viktigt med bra kvalitet på hampan och där litar jag mest på Göteborgsföretaget, som dessutom samarbetar med leverantörer i Frankrike där hampakalk är riktigt stort i villabyggen. Försäljningsvolymerna av hampaväggar i Sverige är bara i sin linda vilket gör att priserna ligger på höga nivåer. Har även tittat på tegelväggar där danska Wienerberger har en bra produkt, Porotherm, men som blir ganska dyrt (Danmark har ju så fint tegel!). Finns även Isotimber i Östersund som jobbar med särskilda träkonstruktioner utan artificiell isolering, allt enbart i trä. Ja, det finns många fler alternativ som vi har tittat på, men detta är en djungel som är svår att orientera sig i. Kanske det finns någon leverantör i Danmark som jobbar med hampakalk, hör med House of Hemp. Vet inte om detta var till någon hjälp, kanske jag bara har ökat förvirringen. Good luck!
Hej igen, det var i sandhed spændende og nyttige informationer. Ja, men må jo huske, at bra tegel er et godt og naturligt materiale, som kan holde i flere hundrede år. Desværre bliver tegel ofte blot brugt som dekoration på en betonskal i dag. Jeg var derfor meget interesseret i ecococon, da kombinationen af halm og ler kunne være god. Men hvis halmen er blevet dyrket ved hjælp af glyphosat, så er jeg heller ikke interesseret i at bruge det. En ting er, om det kan være giftigt at bruge i huset, noget andet er at man jo fastholder dyrkning ved hjælp af glyphosat, når man køber halmen. Jeg vil spørge ecococon direkte i Litauen for at høre, om de har en vurdering af dette. Det burde være muligt at få halmen fra økologisk brug. Det er ikke nemt at bygge et bæredygtigt hus uden kemi. Jeg fortsætter med min research - tak dit svar!S Sillafar skrev:Hej Morten! Vi har utvärderat en rad miljövänliga lösningar. Lättsandkalksten från Tyskland, halmväggar från Ecococon, MHM från Estland, hampakalk/hampafiber från två leverantörer i Sverige samt en i Litauen med flera. Återförsäljaren för Ecococon i Finland, som vi hänvisades till, hade svårt för att ge besked om halmen var giftfri eller ej (den är eller kan vara besprutad!) och senare gick företaget i konkurs och sammantaget tappade vi intresset. MHM, och säkert andra CLT-lösningar, är nog rätt bra men prislappen är ganska hög för en villa. Dock svårt att få besked om vad limmet innehåller. Lättsandkalksten tror jag hade varit ett fantastiskt alternativ då man slipper isolering, men verkar bara finnas i södra Tyskland och är besvärligt då man tvingas beställa direkt från fabrik och långa leveranser. Hampakalk som sprutas in i träreglar, alternativt fabriksgjorda prefab, är spännande alternativ. Blir som betongväggar när de torkat ut och har väldigt bra prestanda. Rekommenderar House of Hemp i Göteborg (www.houseofhemp.se). Finns även Ekolution i Skåne (www.ekolution.se), de senare var för dyra. Väldigt viktigt med bra kvalitet på hampan och där litar jag mest på Göteborgsföretaget, som dessutom samarbetar med leverantörer i Frankrike där hampakalk är riktigt stort i villabyggen. Försäljningsvolymerna av hampaväggar i Sverige är bara i sin linda vilket gör att priserna ligger på höga nivåer. Har även tittat på tegelväggar där danska Wienerberger har en bra produkt, Porotherm, men som blir ganska dyrt (Danmark har ju så fint tegel!). Finns även Isotimber i Östersund som jobbar med särskilda träkonstruktioner utan artificiell isolering, allt enbart i trä. Ja, det finns många fler alternativ som vi har tittat på, men detta är en djungel som är svår att orientera sig i. Kanske det finns någon leverantör i Danmark som jobbar med hampakalk, hör med House of Hemp. Vet inte om detta var till någon hjälp, kanske jag bara har ökat förvirringen. Good luck!
Hej,
Om du syftar till MHM Sverige AB som ägs och drivs av Dariusz Drozdz så skulle jag starkt avråda dig från att inleda något som helst byggande med det företaget. De är grymt oseriösa och håller verkligen inte vad de lovar. Notera att Dariusz Drozdz har 2 konkurser bakom sig; DDhus samt MDEBygg.
Om du syftar till MHM Sverige AB som ägs och drivs av Dariusz Drozdz så skulle jag starkt avråda dig från att inleda något som helst byggande med det företaget. De är grymt oseriösa och håller verkligen inte vad de lovar. Notera att Dariusz Drozdz har 2 konkurser bakom sig; DDhus samt MDEBygg.
Jeg har kontrakt med Xnvillan nu, byggeriet starter snart.D Daniel Larsson1833 skrev:
Hej! Jag har byggt med MHM Sverige och hade en helt annan upplevelse. Allt gick smidigt, byggtiden var snabb, kommunikationen var tydlig och servicen var utmärkt. Jag fick precis det resultat jag ville ha till ett bra pris. Kan nog tro att det är du som kund eller möjlig köpare som inte riktigt kan kommunicera eller kanske andra sidan är snål och ändrar dig? Vad exakt är det du upplevde var dåligt?D Daniel Larsson1833 skrev:
Klicka här för att svara