15 669 läst ·
24 svar
16k läst
24 svar
erfarenhet av att limma klinker på regelverk
Hur gick det med det här projektet? Jag har liknande förutsättningar där jag måste komma upp en bit från backen. Jag funderar på att regla (45X200) på 80cm c-c och lägga granitkeramik som är 80x80cm på detta.
Är det klart. Eller bygger du fortfarande. Jag är väldigt fundersam på hur man upplever kombon ”sten” och träbjälklag? Blir hjärnan förvirrad så att säga. Man förväntar sig ju att stenläggning ska vara tvärstumt. Men det där kommer väl vara lite träkänsla i konstruktionen. Och hur blir akustiken? Tappar det värmen snabbt efter det att solen försvinner? Det vore kul att höra lite om upplevda för och nackdelar.
bygger med 220x45, kotlat mellan och stöd på max cc1500. Det är stummt. Sedan har jag 1mm gummipackning mellan sten och distans. Inte som gjuten platta men stummare än en altan. Har inte provat än men bekanta som har betydligt mörkare plattor än mig har inte klagat , stenen ackumulerar värme och håller det ett par timmar. Gummipackning håller akustiken på en bra nivå.O Olf Oggler skrev:Är det klart. Eller bygger du fortfarande. Jag är väldigt fundersam på hur man upplever kombon ”sten” och träbjälklag? Blir hjärnan förvirrad så att säga. Man förväntar sig ju att stenläggning ska vara tvärstumt. Men det där kommer väl vara lite träkänsla i konstruktionen. Och hur blir akustiken? Tappar det värmen snabbt efter det att solen försvinner? Det vore kul att höra lite om upplevda för och nackdelar.
Med vänlig hälsning, fremax
Vad använder du för stöd? Min erfarenhet av terrassbyggen är att täta stöd är bra såklat. Men reglarna måste förankras för både drag och trycklast. En regel som ligger på tre punkter kommer alltid ha lite luft under en av de tre punkterna. Och då blir det inte stumt längre. Min nuvarande terrass som är ca 7x7 meter ligger bara löst på plintarna. Det är alltid lite luft under här och där så hela skiten skramlar när man går på den. Och det är ett jääääkla ålande under för att justera de där sista milimetrarna så det ska ligga an överallt. Utrymmet under min terrass är precis lagom för att man ska frestas att åla in under.. ... bara för att upptäcka att det är ett riktigt skitgöra att åla där under.
Om man har granitkeramikplattor så blir det ju ett bättre läge. Då kan man ju lätt lyfta på ett par plattor och komma åt att justera plintar enkelt osv.
Om man har granitkeramikplattor så blir det ju ett bättre läge. Då kan man ju lätt lyfta på ett par plattor och komma åt att justera plintar enkelt osv.
hur menar du att foga? Mjukfog mellan plattorna förstör avrinning av vatten. Att fylla upp med sand/hårdfog skulle krävas några kubik då det är ca 50cm ovan mark. Fördelen med systemgolv är just att dessa ska kunna vila ovan mark och dränerar runt varje platta.T Turcicci skrev:
Med vänlig hälsning, fremax
Hej Fremax. Vi skall göra samma sak med vår altan och jag är lite nyfiken på hur du upplever det nu efter några år? stort tack för svar
Klicka här för att svara