Ska sätta vitt matt 20x20 kakel i badrummet och funderar på vilken fogbredd jag ska ha. Har förstått att 3 mm är något av standard, men funderar på eventuellt 2 mm.

Mina väggar är putsade och nästan jämna. Tror ni att väggens ojämnhet och eventuella korrigeringar jag måste göra syns mer med den smala fogbredden?

Vilken bredd har ni kaklat/skulle ha kaklat??

På 20x20 på en hyfsat jämn vägg tycker jag att det är lagom att ligga nånstans 2-2,5 mm. 3 mm är naturligvis väldigt vanligt, men känns onödigt brett.

Hur pass jämnstora är plattorna? För det är inte ovanligt att de kan diffa nån millimeter från platta till platta, och då blir det genast knepigare att sätta smal fog om man inte är van.

Har mätt plattorna och till min glädje verkar de vara samma bredd som längd och det verkar inte heller diffa mellan plattorna. De är 201 mm...
Det jag är mest orolig för är den varierande putstjockleken på väggen, men den kanske jag till viss del tar upp med kakelfixet?

Du tar upp en del när du kammar på fixet, använd den längre kammen så tar du upp mer.

Men hur ojämnt är det egentligen? Om du lägger en rätbräda (typ en halvmeter) dikt an mot väggen, hur stora blir springorna?

Det blir 1-2mm springa. Det svänger lite fram och tillbaka (syns mer om jag tar långpasset). Kaklet får väl följa väggen helt enkelt? Vad tror du? Det borde väl inte vara något problem?

Det låter definitivt som att det är helt lugnt. Kör på bara :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.