Vi ska putsa en ny sockel runt huset. Eftersom vi har lite plats mellan grundmuren och ytterkanten på fasadteglet så tänkte vi passa på att isolera med 50mm EPS cellplast.
Enligt vad jag kan läsa mig till så är den enda skillnaden mellan cellplast med grafit och vanlig cellplast att den med grafit isolerar 20% bättre. Så jag köpte EPS GREY från Bauhaus av märket BEWi Thermisol (
http://www.bewithermisol.com/se/produkter.php).
Vi har anlitat 2 polacker som ska utföra arbetet (vi vet att de är duktiga sedan tidigare + referenser) och de säger att vi ska byta ut den "svarta" mot "vit", dvs vanlig cellplast.
Enligt dem så kommer den svarta att gå sönder om några år eftersom den suger åt sig mer värme eller något liknande (kommunikationen är inte helt klockren).
Själv kan jag inte hitta något om det på internet, tycker det är ologiskt och frågade Bauhaus som sa att så inte var fallet. Har både bra och dåliga erfarenheter av rekommendationer från Bauhaus dock, så därför vänder jag mig nu hit.
Är det någon skillnad förutom isoleringsvärdet? Bör vi använda vanlig vit cellplast istället?
Enligt hantverkarna får jag välja svart på egen risk men de rekommenderar den vita.