Hej.
Har nu kört fast med mtt projekt.

1. Fräste ett mönster i en bordsskiva
2. Drog LED-slingor i spåren
3. Fyllde på med transparent epoxi harts
Det torkade fort och fint dock fungerade inte vissa delar av slingan.

Ok. inforskaffade en ny slinga.
Fräste upp spåren. In med led-slinga och fyllde med epoxi....
Slingan fungerade under arbetsgången men när epoxin torkat och jag satte på den så vägrade den fungera.
Vafan!
Förståeligt! Kan ha blivit kortis nånstans...att jag inte tänkt på det tidigare!

Andades in och köpte en utomhus LED-slinga som ska tåla allt som är vätska, blött och kan leda ström.
Fräste spåren igen.
In med slingan.
Fyllde med epoxi men det räckte inte typ två millimeter.

Ok. Köpte mer epoxi. Fyllde det som fattas...... men! Till min förvåning vägrade den att torka.
Efter några dygn och sedan vecka till var det fortfarande klibbigt och inte alls hårt som det ska vara.

Läste på internet om att temperaturen måste vara mellan 22 och 30 grader för tokningen att lyckas.
Ok. Har en bärbar värmelement hemma. Drog på den och höjde tempen till 23-24 grader.
Det gick en vecka utan att epoxin blivit helt tort.
Fortfarande några millimeter kvar.
Ok. Köpte klarlack på biltema.
Fyllde det som fattas.
Temperaturen 23-24.

Nu har det gått 3-4 dygn men det torkar inte!

Vad är det som gått snett?
Epoxi harts består ju av två delar: epoxi + härdare
Jag har alltid blandat 1:3
Dvs. 100 ml epoxi + 300 ml härdare - och det fungerade ju från början!
Näst sista gången hade jag lite kvar av härdare som jag åteförslöt i en flaska och lät det ligga öcer natten.
Till min förvåning var hela flaskan hård morgonen därpå. Dvs. inget fel på härdaren - den torkade utan anmärkningarr.

Men varför fungerar inte det på bordet då?

Har någon nå tips?

Jag har alltid blandat 1:5 men det beror på den härdare jag köpt. Finns ju andra för 1:3. Dubbelkolla instruktionerna, antalet molekyler i härdaren måste stämma överens med antalet molekyler i hartsen. Jag är även van vid att det tar kanske två veckor innan det blir hårt, och att temperaturen egentligen inte är så noga. Men kladdigt brukar det max vara några timmar.

• Gilla
Zyber
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Jag har alltid blandat 1:5 men det beror på den härdare jag köpt. Finns ju andra för 1:3. Dubbelkolla instruktionerna, antalet molekyler i härdaren måste stämma överens med antalet molekyler i hartsen. Jag är även van vid att det tar kanske två veckor innan det blir hårt, och att temperaturen egentligen inte är så noga. Men kladdigt brukar det max vara några timmar.
Tack för svaret.
Ja, angående förhållande är kanske lite olika från tillverkare till tillverkare.

Asså, för mig fungerade det i början - allting torkade. Mern det är i slutskedet som det blev konstigt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.