P pade68 skrev:
Är intresserad av hur du konfigurerade för Ethernet, använde du USB-eth/rj45 adapter eller lyckades du koppla dig på en befintlig rj45 port
Om du läser den sista delen av min lathund så beskriver jag ethernet kopplingen där. Det är en USB dongle som används, men för lite mer detaljer så läs https://www.knuts.nu/garomonta.html
//Mats

M mknuts skrev:
Om du läser den sista delen av min lathund så beskriver jag ethernet kopplingen där. Det är en USB dongle som används, men för lite mer detaljer så läs [länk]
//Mats
Sorry, jag såg inte att det var du som skrev den utmärkta instruktionen. Jag har beställt en dongle som kommer på posten i morgon så jag får testa då.

Det lär också finnas wifi donglar som agerar som en USB-eth brygga, dvs som inte kräver en wifi drivrutin. Vad jag förstår så är det en:
RNDIS‑kompatibel USB→WiFi‑brygga
som man kan konfigurera SSID utifrån, men har inte hittat någon att beställa ännu. De är tydligen ganska vanliga i industriella tillämpningar

Små enkla LAN bryggor löser ju klart problemet om man vill ha WiFi, jag orkade inte dra kabel från garaget (där laddboxen sitter) så jag placerade helt enkelt en av mina ASUS Mesch routrar i garaget och anslöt laddboxen till ett av LAN uttagen på den routern som sedan kör AI-MESH via 5GHz till min huvudrouter. Fick dessutom den positiva bieffekten att WiFi täckningen i delar av trädgården blev mycket bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.