S Smirre skrev:
Hej,
mja klarhet vet jag inte, det jag fick iaf var att;
Det som följer med GAROs WLAN modul finns inte att ladda ner.
Men att själva Raspberryn skulle vara annorlunda har jag svårt att tro (man tappar lite pengen då).

Så som jag ser det hela är;
1. OSet (en Linux) ligger med webservern på boxens kort.
2. Därefter så kopplas en Raspberry-Pi med 90 graders nålar mot boxens kort.
3. I Rasp-Pi ligger antingen ett SD-kort eller en USB med nogon slags filer/programvara på.

Och det är här på punkt 3 som det brister för mig, filer/programvaran finns inte att ladda ner.
Jag förmodar att det inte rör sig om fri programvara och eller att den är leverantör specifika filer.

Nu har jag iof kommit lite längre med HA och min "fördummade" BMW-connect, men man känner sig lite sugen på att skaffa den där GARO boxen iaf och sedan se om det går att göra som man tänkt (bara för att säga "för att jag kan" :) Om någon skulle kuna hjälpa till med en image av sin sticka så kanske gåtan blir löst.

/Smirre
Inte hemma fören till nästa vecka men när jag väl är hemma kan jag ta en titt och se om det går att göra en kopia på mjukvaran. Kan dock inte minnas att jag sett att det finns ett USB-minne men på något behöver ju mjukvaran ligga.

/Anders
 
  • Gilla
Smirre
  • Laddar…
S Smirre skrev:
Hej,
Hittade denna tråd av lite liknande anledning.
Sökte info om och vart man kunde uppgradera en GLBDC-T222WO-A med en R-pi
Pratade med GARO support och fick veta att:
Pi enheten är bara av en "nät modul" den har inte själva UI (den finns i laddboxen).
Länken som KjellTimell länkade är bara en uppgradering och "gör inte så mycket nytta" till det jag vill göra.
Fick höra om att man skall hitta en återförsäljare som säljer "hela kittet"

Kändes lite kalla handen från GARO, klart att man vill sälja egna produkter, men det känns att det är det enda man är ute efter, dvs ha lagom öppna produkter så att slutkunden inte är utelämnad ifall ett företag bestämmer sig för att droppa en produkt eller tjänst (i mitt fall BMW-conect laddbox, helt galen historia).
Ställde en fråga om den USB sticka som sitter i Raspberryn skulle gå paj, vad gör man då om det inte finns ny fil att ladda hem? där fanns inte någon svar.
Antar att man skall köpa "hela kittet".

För att sammanfatta:
* Göra en dum GARO laddbox till smart med en (egen) Raspberry-Pi
* Skaffa programvaran som skall läggas på en USB sticka
* Resten av guiden finns att tillgå på länken som ahammas la in

Ifall någon sitter med svar, hojta gärna till!
Rätta gärna också ifall nått inte stämmer, så ingen går på en nit ;)

/S
Vad vill du göra med laddboxen?
Jag skaffade en i somras och kikade lite inuti för att skaffa mig en uppfattning om hur man skulle kunna göra den lite smartare.(tänker inte utsätta min elektriker för rådande väder så den ligger kvar i garaget)

Vill du bara fjärrstyra laddning på något fiffigt sätt via eget program eller HA så finns det ju potentialfri ingång på garos kort i botten på boxen.

Bara att koppla in i en ett potentialfritt relä som pratar Zigbee/Z-Wave/Wifi och styra ladding via ingången. Du behöver anpassa en dipswitch som finns beskriven I installationsmanualen till boxen för att ingången ska fungera som du vill (NC eller NO, vill jag minnas)

Roligast skulle ju vara att inventera kommunikationen mellan garos kort och RPI men vem har tiden...
 
ARJU ARJU skrev:
Vad vill du göra med laddboxen?
Jag skaffade en i somras och kikade lite inuti för att skaffa mig en uppfattning om hur man skulle kunna göra den lite smartare.(tänker inte utsätta min elektriker för rådande väder så den ligger kvar i garaget)

Vill du bara fjärrstyra laddning på något fiffigt sätt via eget program eller HA så finns det ju potentialfri ingång på garos kort i botten på boxen.

Bara att koppla in i en ett potentialfritt relä som pratar Zigbee/Z-Wave/Wifi och styra ladding via ingången. Du behöver anpassa en dipswitch som finns beskriven I installationsmanualen till boxen för att ingången ska fungera som du vill (NC eller NO, vill jag minnas)

Roligast skulle ju vara att inventera kommunikationen mellan garos kort och RPI men vem har tiden...
Ja, Det stämmer tanken var att kunna styra boxen med till ex tidpunkt för laddning, styrkan och senare se om man kan få HA att hämta spot-pris för nästa dag och själv välja bästa (billigaste) tid för laddning.

Skall kika lite efter om alla GARO kort har ett möjlighet till MQTT relä.
Intressant hur som!
 
S Smirre skrev:
Ja, Det stämmer tanken var att kunna styra boxen med till ex tidpunkt för laddning, styrkan och senare se om man kan få HA att hämta spot-pris för nästa dag och själv välja bästa (billigaste) tid för laddning.

Skall kika lite efter om alla GARO kort har ett möjlighet till MQTT relä.
Intressant hur som!
En lite sen update (ifall andra sneglat in på samma sak). För min del blev det ingen GARO denna gång pga strul med inköp. Men har kommit till rätta med min KEBA laddare som jag tänkt byta ut, allt jag velat ha fungerar nu med hjälp av Home Assistant.
 
Jag har samma problem. Köpte och installerade 2021-11, vad jag trodde var en GARO GLB+ ifrån EON. Insåg direkt att något var fel då jag inte kunde styra boxen med Garos app. Skickade en felanmälan till både då Garo och EON. Garo meddelade att den box EON säljer är modifierar så att den bara fungerar med EONs skit app. Och EON sa att dom inte kan eller vill byta ut boxen.

Det går inte ens att uppdatera mjukvaran i boxen, den är helt kastrerad.

Det är bara att inse att EON har lurat oss. I mitt fall blev jag så upprörd att jag kom av mig i mina elbils planer. Så jag avbröt planerna på elbil och köpte en begagnad miljödiesel. En dag köper vi säkert en elbil och då byter vi ut laddboxen till en oginalbox (hoppas att lastbalansering funkar med den nya boxen).
 
J JT2 skrev:
Jag har samma problem. Köpte och installerade 2021-11, vad jag trodde var en GARO GLB+ ifrån EON. Insåg direkt att något var fel då jag inte kunde styra boxen med Garos app. Skickade en felanmälan till både då Garo och EON. Garo meddelade att den box EON säljer är modifierar så att den bara fungerar med EONs skit app. Och EON sa att dom inte kan eller vill byta ut boxen.

Det går inte ens att uppdatera mjukvaran i boxen, den är helt kastrerad.

Det är bara att inse att EON har lurat oss. I mitt fall blev jag så upprörd att jag kom av mig i mina elbils planer. Så jag avbröt planerna på elbil och köpte en begagnad miljödiesel. En dag köper vi säkert en elbil och då byter vi ut laddboxen till en oginalbox (hoppas att lastbalansering funkar med den nya boxen).
Jag har kvar boxen för det fungerar med laddning på ”bästa pris” tider via Tibber. Så Tibber och bilen sköter all logik och Garo EON boxen är by-passed så att säga. EONs app är jag bara inne nån gång om året ifall laddboxen behöver omstart.
 
  • Gilla
JT2
  • Laddar…
Alltså, Garo GLB har ingen app såvitt jag känner till? Appen fungerar bara med deras "Entity" laddbox.

För att göra inställningar på GLB loggar man in på laddboxens webbserver, antigen via det det lokala IP numret tilldelat av din router (förutsätter att du redan konfigurerat laddboxen att logga in på ditt wifi) eller via boxen som egen accesspunkt vilket är standardinställningen, nätverksnamn och inloggningsuppgifter ska då stå innanför det svarta locket och även i boxens innanmäte under det fastskruvade "locket".

Skulle vara intressant att få se innanmätet på en sån där EON box, speciellt vilket kort och om några komponenter är EON brandade. Bottenkortet tror jag bara är stämplat med artikelnummer, inte firmware.
Sitter det en RPI I dom? Sitter det några usb stickor i dom? Jag är ganska säker på att det inte borde göra det.

Jag tänker att rycka ur usb stickan och fabriksåterställa nätverksinställnigarna via SW3 kan vara ett experiment innan man byter laddbox.
 
Du har rätt ang appen, testade och min installationskod får ingen träff i appen.

Ska se om jag kan ta några bilder imorgon.
 
Kommer lite ny information från min sida. Har varit lite av en historia detta. Började med att jag fick en VESTEL box som funkade bra tillsammans med EON Drive appen. Var lite omständligt att köra den separat från home assistant men kommunikationen fungerade som den skulle. Tyvärr var en av de fyra led lamporna trasig så en kvadrant var släckt i standbyläget. Felanmälde och fick veta att den utgått men att jag kunde få GARO box istället. Bra tänkte jag eftersom jag har så goda erfarenheter av integrationen mot home assistant med min "egna" box. Tyvärr fanns det inget bra sätt att få in den i home assistant och samtidigt behålla återbetalningsfunktionen. Vidare så visade det sig att kommunikationen med EON drive appen var riktigt svajig. Oklart om det är EONs servrar som börjat balla ur eller 4G modulen i GLB+ som inte fick uppkoppling. Felanmälde till EON och deras enda lösning var att byta ut boxen igen. Har nu en Zaptech box som styrs av Zaptecs egna app. Den går också väldigt bra att integrera i Home Assistant. Enda problemet jag lider av är att jag numera behöver blippa mitt laddkort även vid hemma laddning för att få återbetalning från leasingbolaget. Nog med bakgrund.

EON har slutat sälja laddboxar så jag har numera en GLB+ över. Tittar lite i manualen man får med och det verkar gå att ändra OCCP inställningarna så den istället för att kommunicera med EONs servrar kommunicerar med någon annan server. Det skulle kunna innebära att man kan koppla upp sig mot sin home assistant server med OCCP integration. Kan vara värt att kolla upp.

Har även passat på att öppna boxen och den ser tyvärr helt annorlunda ut invändigt än min egna GLB. Verkar inte finnas någonstans att ansluta deras kommunikationskort och av vad jag kan se finns det ingen wifi-funktion eller ethernetkontakt i kommunikationskortet som sitter i. Fick av någon anledning med deras konfigurationsmanual där det framgår väldigt tydligt hur man gör inställningarna. Kan skicka till den som är intresserad.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.