M mknuts skrev:
Ja jag hamnade i samma läge (Tänker dock försöka protestera lite genom att skriva insändare och publicera storyn i diverse forum). Jag är på semester just nu men i början av nästa vecka så borde jag nog kunna sätta ihop en lathund, det som behövs är ett SIM kort från valfri teleoperatör, själv hade jag ett gammalt kontantkort från Telia som jag laddat med deras 6-mån surf (300 kr för 6 mån) samt en USB Micro till USB A kabel och en lämplig dator med USB A och en webbläsare..
Som förberedelse kan du också ladda ner Monta charge appen och registrera ett konto (man behöver inte registrera något kreditkort men måste verifiera email och telefonnummer).
Återkommer med detaljerad beskrivning, ska ta lite bilder också.
Nu har jag skrivit ihop en liten lathund som beskriver hur man kan koppla sin GARO GLB+ som man köpt från E.ON till en annan operatör. Guiden beskriver en koppling mot Monta Charge men principen fungerar oavsett backend (Såg att någon körde mot en egen backend som en Addo till HomeAssistant).
Jag tror bara guiden fungerar fullt ut mot E.ON köpta boxar men om man bara har tillgång till konfigurationslösenordet så lär den fungera för alla GARO GLB+ (OBS Att GARO GLB+ och den som bara heter GLB är två helt olika boxar).
Guidenbeskriver både hur du gör om du vill fortsätta köra över mobilnätet och hur du gör om du istället vill köra över LAN (Trådbunden ethernet till din egen router).

Du hittar guiden här:
https://www.knuts.nu/garomonta.html

Lycka Till

• Gilla
nilaz och 2 till
  • Laddar…
M mknuts skrev:
Nu har jag skrivit ihop en liten lathund som beskriver hur man kan koppla sin GARO GLB+ som man köpt från E.ON till en annan operatör. Guiden beskriver en koppling mot Monta Charge men principen fungerar oavsett backend (Såg att någon körde mot en egen backend som en Addo till HomeAssistant).
Jag tror bara guiden fungerar fullt ut mot E.ON köpta boxar men om man bara har tillgång till konfigurationslösenordet så lär den fungera för alla GARO GLB+ (OBS Att GARO GLB+ och den som bara heter GLB är två helt olika boxar).
Guidenbeskriver både hur du gör om du vill fortsätta köra över mobilnätet och hur du gör om du istället vill köra över LAN (Trådbunden ethernet till din egen router).

Du hittar guiden här:
[länk]

Lycka Till
Tack så mycket för den genomarbetade guiden. Väldigt uppskattat

M mknuts skrev:

Du hittar guiden här:
[länk]

Lycka Till
Tack för guiden! Skall testa lankopplingen för att optimera min laddning/solceller i home assistant. Är lite bränd av Eon för att koppla upp laddboxen mot ännu en serverleverantör.

Jag har inte hört något om att E.on skall stänga ner appen och hittar inte heller något på nätet om det. Har du mer info att dela?

Jag fick nedanstående mail från dem (en vän som köpte sin box från e.on för mindre än två år sedan hade inte heller hört något men vår tolkning är att han fortvarande omfattas av garanti vilket inte jag gör eftersom jag köpte boxen redan 2019.

Eon har numera slutat sälja laddboxar, se följande länk:
https://www.eon.se/ladda-elbil/information-laddboxar

E.ON-logotyp i röd text mot vit bakgrund.
Information till dig som har en laddlösning från E.ON.
Se webbversion

Hej,​

Vi skriver till dig för att meddela att den 30 september 2025 upphör hemmaladdarens uppkoppling mot internet. Men du kan fortfarande starta hemmaladdningen genom att ansluta laddkabeln. Mer information hittar du nedan.
Följande tjänster för hemmaladdaren kommer att upphöra:
  • Laddboxens anslutning till internet
  • Tjänster i appen E.ON Drive avseende styrning och statistik för hemmaladdaren
  • Autentisering av laddstart/stopp via appen E.ON Drive eller via laddkort
Hemmaladdarens garantitid har redan gått ut och från och med 1 oktober 2025 kommer inte längre vår kundservice att vara tillgänglig för support gällande hemmaladdning.

Endast hemmaladdare är berörda av förändringarna​

Tjänsterna i E.ON Drive-appen samt laddkortet fungerar fortsatt som vanligt för laddning exempelvis på stan, på jobbet och längs vägarna. Har du några frågor eller funderingar?

Du är välkommen att höra av dig till oss via ladda@eon.se

• Arg
cpalm
  • Laddar…
M mknuts skrev:
Jag fick nedanstående mail från dem (en vän som köpte sin box från e.on för mindre än två år sedan hade inte heller hört något men vår tolkning är att han fortvarande omfattas av garanti vilket inte jag gör eftersom jag köpte boxen redan 2019.

[länk]

[bild]​
Se webbversion​

Hej,​

Vi skriver till dig för att meddela att den 30 september 2025 upphör hemmaladdarens uppkoppling mot internet. Men du kan fortfarande starta hemmaladdningen genom att ansluta laddkabeln. Mer information hittar du nedan.
Hemmaladdarens garantitid har redan gått ut och från och med 1 oktober 2025 kommer inte längre vår kundservice att vara tillgänglig för support gällande hemmaladdning.

Tjänsterna i E.ON Drive-appen samt laddkortet fungerar fortsatt som vanligt för laddning exempelvis på stan, på jobbet och längs vägarna. Har du några frågor eller funderingar?

M mknuts skrev:

[länk]

[bild]​
Se webbversion​

Hej,​

Ok. Jag köpte min 2021. Agerandet verkar vara helt i linje med hur ”service minded” E.on är. Har många gånger ångrat mitt köp av Eon.

Nåja, ger mig en anledning att köra mot Home assistant istället för att kunna optimera - tack vare den grymma manualen du la upp!! Tack!

M Martin Stockholm skrev:
Ok. Jag köpte min 2021. Agerandet verkar vara helt i linje med hur ”service minded” E.on är. Har många gånger ångrat mitt köp av Eon.

Nåja, ger mig en anledning att köra mot Home assistant istället för att kunna optimera - tack vare den grymma manualen du la upp!! Tack!
Jag tänkte nog också testa Home assistant, men just nu kör jag mot Monta och sedan använder jag en Monta Integration mot HA vilket betyder att jag kan styra laddaren både från Monta och från HA.

Hej igen,
Är det ngn som testat att istället för lankabel sätta in ett usb wifi modul i USB-A kontakten? Upptäckte att det blir lite besvärligt att dra lankabeln och funderar på om en wifi modul i usbkontakten kan funka istället.

M Martin Stockholm skrev:
Hej igen,
Är det ngn som testat att istället för lankabel sätta in ett usb wifi modul i USB-A kontakten? Upptäckte att det blir lite besvärligt att dra lankabeln och funderar på om en wifi modul i usbkontakten kan funka istället.
Svårigheten är väl kanske att få boxen att konfa upp SSID och säkerhets parametrarna, men du kan ju alltid anlända en sådan här (finns säkert massor av andra fabrikat och leverantörer):

https://www.dustinhome.se/product/5011201386/ethernet-2-wifi-universal-wireless-transmitter

Hej,
Hoppar in i tråden igen (då det kom notis) mest för att understryka vikten av att ALDRIG låta sig luras in i en "fälla" om att vara beroende från en annan leverantör vad det gäller prylar som bara skall fungera.
Som jag nämnde tidigare i tråden så var jag ute efter en GARO i tron om att det bör vara bättre produkt från en rebrandad KEBA P30 (i mitt fall BMW wallbox connect). Tur i oturen blev köpet inte av , så jag likt andra nämnt här tog saken i egna händer med Home Assistant.
Som tur var så var boxen inte helt omöjlig och det fanns redan in integration, som nu med tiden och arbete från oss som använder den blivit riktigt bra.

Det är inte frågan om ett bolag kommer stänga ner tjänsten utan när.
I BMWs fall så stängde dem av domän och locket på. Ingen från BMW vill känna sig vid dessa två boxar och KEBA säger att det inte är deras box utan BMWs.
Den Bavariska biltillverkaren vill dock gärna prata om deras nya "zuper duper" smarta boxar.....

Ja ni med E.Ons boxar känner säkert igen er.
@mknuts: Riktigt bra lathund, skall tipsa en bekant som sitter i samma sits (fast inte med E.On) uppdaterar om det fungerar med hans box med dubbla uttag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan inte annat än hålla med.

Jag hörde av mig till Eon med fråga om nerstängning av uppkopplingen och fick följande svar:

”Vad bra att du tar kontakt med oss.
Gällande detta så gör vi det i olika omgångar, i denna omgång så kommer inte du med utan du kommer fortsatt ha uppkoppling som det ser ut i dagsläget, du kommer självklart att få information skickad till dig när det blir dags.”

Tack och lov kommer jag in i boxen tack vare mknuts eminenta lathund! Tack!

S Smirre skrev:
Hej,
Hoppar in i tråden igen (då det kom notis) mest för att understryka vikten av att ALDRIG låta sig luras in i en "fälla" om att vara beroende från en annan leverantör vad det gäller prylar som bara skall fungera.
Som jag nämnde tidigare i tråden så var jag ute efter en GARO i tron om att det bör vara bättre produkt från en rebrandad KEBA P30 (i mitt fall BMW wallbox connect). Tur i oturen blev köpet inte av , så jag likt andra nämnt här tog saken i egna händer med Home Assistant.
Som tur var så var boxen inte helt omöjlig och det fanns redan in integration, som nu med tiden och arbete från oss som använder den blivit riktigt bra.

I BMWs fall så stängde dem av domän och locket på. Ingen från BMW vill känna sig vid dessa två boxar och KEBA säger att det inte är deras box utan BMWs.
Den Bavariska biltillverkaren vill dock gärna prata om deras nya "zuper duper" smarta boxar.....

@mknuts: Riktigt bra lathund, skall tipsa en bekant som sitter i samma sits (fast inte med E.On) uppdaterar om det fungerar med hans box med dubbla uttag.
Hej,
Det som skiljer E.ONs GLB+ från andra versioner är som jag förstått det enbart default inställningarna. Vilket bland annat inkluderar lösenordet till operator kontot. Jag hittade dock några andra lösenord än det E.ON använder så man kan prova med den loggin info som finns på nedanstående sida: (inkluderar även twin modellen)

https://www.garo.se/storage/DC9836C...,Twin_,GLB_(EN)Instructions Add RFID tags.pdf

S Smirre skrev:
Hej,

Kan tillägga att jag nu testat att köra mot den OCPP integration som finns till HomeAssistant, så för er som inte vill ha ett leverantörsberoende så kan ju det absolut vara ett alternativ. Kräver ju dock lite HomeAssistant kunskaper för att få till lite automation kring laddningen.

• Gilla
nilaz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.