Det stod det inte ett ord om i inlägget du svarade på.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad är det för regler som säger att E.ON:s nätavgifter måste vara högre än vad de behöver vara?
[bild]
[länk]
Visar med skrämmande tydlighet att det är bättre att vara elnäts"kund" hos de övriga elnätsföretagen, lokalt ägda bolag i stil med Knohults Energi Elnät AB, än att vara elnäts"kund" hos någon av de stora elnätsföretagen, typ Eon.
Finns inga ekonomiska fördelar för "kunden" att ha ett stort bolag som nätägare, snarare verkar lokalt ägda nät ge mest gnista för guldet, sas. Inga rationaliseringsvinster där! (Annat än för de stater/aktieägare som får utdelning av Vattenfall, Eon och gänget)

Ordet "kund" inom citationstecken, eftersom dess betydelse implicerar ett fritt val att köpa en vara eller tjänst och bli kund hos ett visst företag. Vad gäller elnät kan vi inte välja vem vi gör affärer med, och är alltså inte kunder i den meningen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
C
M -MH- skrev:
Eons elnät var privat redan från allra första början. Tillkom på privat initiativ för ca 120 år sedan. Köpte sedan upp mindre elnöt från andra privata aktörer och några kommuner.

Aldrig varit statligt.
Inte statligt, men nog var Sydkraft mer eller mindre kommunägt fram till att E.ON köpte upp dem?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Visar med skrämmande tydlighet att det är bättre att vara elnäts"kund" hos de övriga elnätsföretagen, lokalt ägda bolag i stil med Knohults Energi Elnät AB, än att vara elnäts"kund" hos någon av de stora elnätsföretagen, typ Eon.
Finns inga ekonomiska fördelar för "kunden" att ha ett stort bolag som nätägare, snarare verkar lokalt ägda nät ge mest gnista för guldet, sas. Inga rationaliseringsvinster där! (Annat än för de stater/aktieägare som får utdelning av Vattenfall, Eon och gänget)
Hej SågspånPappspikEternit

Om du tittar på (de gula) stapeldiagrammen i Nilsholgersson-rapporten som redovisar elnätsavgift 2022, respektive elnätsavgift 2023, så ser du att elnätspriset i t.ex. Möndal Energi Nät AB och Umeå Energi Elnät AB är låga.
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2023/el-2023/

En starkt bidragande orsak till det lägre priset, är hur elnäten ser ut och om elnätsbolaget blivit uppköpt (en eller flera gånger).

I artikeln ”Lindome och Kållered har skyhöga elnätspriser – men inte Mölndal: ”Genomsnittligt pris”” så kan du bl.a. läsa om hur det hänger ihop.
https://www.molndalsposten.se/nyhet...igt-pris.d2f4b390-de85-4c16-a16b-078e8b2af458

Varje elnätsbolag sätter sina elpriser men det baseras på kundunderlaget och övervakas av energimarknadsinspektionen. Ett elnät i en tätort med litet eller inget lansdbyggdsnät har en bättre möjlighet att hålla ett lågt elpris.

I samband med avregleringen startade uppköp av elnätsbolag som innebar att kostnaderna för att driva själva elnätsbolagen steg. Detta eftersom finansieringen för uppköpet av elnätsbolagen nu måste läggas till kostnaden för att driva själva elnätet.

Den som säljer en villa eller lägenhet vill normalt ha mer betalt än han själv betalade vid köpet. Det är likadan med elnätsbolag som sålts.

Slutsatsen är; att vill man ha låg kostnad för elnätet, då är det fördelaktigt att bosätta sig där elnätet har liten utbredning och inte blivit uppköpt.

N
M Martin Lundmark skrev:
Hej cpalm

När du frågar ” Men om vi nu presumerar att de är högre än vad de behöver vara, oavsett definition, så var frågan vilka regler som säger att det måste vara så?”;
Då tolkar jag din fråga, som en ledande fråga.
Jag avstår från att svara på din ledande fråga.

Energimarknadsinspektionen (EI) är satta att övervaka elnätsbolagens prissättning.

För övrigt så skulle jag önska att elnäten ägdes av oss gemensamt, som t.ex. gäller vägar
Statliga vattenfall och kommunala elnätsbolag kan jag acceptera som rimliga ägare idag.
Då går eventuellt överskott tillbaka till de som beskattar oss.
Vad gäller Vattenfall Eldistribution så tillhör de tyvärr de dyraste vad gäller nätavgifter. Det vet jag av egen erfarenhet. Så att något är statligt ägt/drivet innebär absolut ingen garanti för lägre priser.
Däremot skall Vattenfall Eldistribution ha beröm för en mycket pålitlig leverans till följd av stora investeringar i nätet då man grävt ner hela landsbygdsnätet (åtminstone där jag bor).

Redigerat:
N Nalleman64 skrev:
Vad gäller Vattenfall så tillhör de tyvärr de dyraste vad gäller nätavgifter. Det vet jag av egen erfarenhet. Så att något är statligt ägt/drivet innebär absolut ingen garanti för lägre priser.
Däremot skall Vattenfall ha beröm för en mycket pålitlig leverans till följd av stora investeringar i nätet (åtminstone där jag bor).
Hej Nalleman64

Vattenfall har bl.a. stor utbredning på sina nät.
Läs även mitt inlägg #19
https://www.byggahus.se/forum/threa...elligt-naet-priset.491553/page-2#post-5288594

Jag skrev inte att statligt ägt/drivet skulle vara billigast. (Hänvisar åter till mitt inlägg #19)

Däremot så ser jag en fördel om elnäten ägs av staten eller kommuner som beskattar de som bor där elnäten finns.

N
M Martin Lundmark skrev:
Hej Nalleman64

Vattenfall har bl.a. stor utbredning på sina nät.
Läs även mitt inlägg #19
[länk]

Jag skrev inte att statligt ägt/drivet skulle vara billigast. (Hänvisar åter till mitt inlägg #19)

Däremot så ser jag en fördel om elnäten ägs av staten eller kommuner som beskattar de som bor där elnäten finns.
Hur tänker du att ägandet av elnäten och beskattning av de som bor där hör ihop?
T.ex. VA-näten och drift/intäkter från dessa får ju inte blandas ihop med den övriga kommunkassan utan skall i princip vara ett nollsummespel. Vilket jag tycker är bra! Annars vore nog lockelsen stor att VA-taxorna höjdes och pengar därifrån gick till annan kommunal verksamhet d.v.s. en slags smygbeskattning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
OramaC
M Martin Lundmark skrev:
Hej SågspånPappspikEternit

Om du tittar på (de gula) stapeldiagrammen i Nilsholgersson-rapporten som redovisar elnätsavgift 2022, respektive elnätsavgift 2023, så ser du att elnätspriset i t.ex. Möndal Energi Nät AB och Umeå Energi Elnät AB är låga.
[länk]

En starkt bidragande orsak till det lägre priset, är hur elnäten ser ut och om elnätsbolaget blivit uppköpt (en eller flera gånger).

I artikeln ”Lindome och Kållered har skyhöga elnätspriser – men inte Mölndal: ”Genomsnittligt pris”” så kan du bl.a. läsa om hur det hänger ihop.
[länk]

Varje elnätsbolag sätter sina elpriser men det baseras på kundunderlaget och övervakas av energimarknadsinspektionen. Ett elnät i en tätort med litet eller inget lansdbyggdsnät har en bättre möjlighet att hålla ett lågt elpris.

I samband med avregleringen startade uppköp av elnätsbolag som innebar att kostnaderna för att driva själva elnätsbolagen steg. Detta eftersom finansieringen för uppköpet av elnätsbolagen nu måste läggas till kostnaden för att driva själva elnätet.

Den som säljer en villa eller lägenhet vill normalt ha mer betalt än han själv betalade vid köpet. Det är likadan med elnätsbolag som sålts.

Slutsatsen är; att vill man ha låg kostnad för elnätet, då är det fördelaktigt att bosätta sig där elnätet har liten utbredning och inte blivit uppköpt.
Angående energimarknadsinspektionen så är det inga jag har något som helst förtroende för att de övervakar att elnätsbolagens prissättning skulle vara "rätt/skälig". Ett gäng lallare på Ei bara, gå in och läs deras "pedagogiska" icke-svar till upprörda "kunder" som ej har rätt att välja sin leverantör (väldigt ycket mot just EOn). Tvi vale, mångmiljardvinster, MILJAAAARRRRRRDER varje år...... hua

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Hur tänker du att ägandet av elnäten och beskattning av de som bor där hör ihop?
T.ex. VA-näten och drift/intäkter från dessa får ju inte blandas ihop med den övriga kommunkassan utan skall i princip vara ett nollsummespel. Vilket jag tycker är bra! Annars vore nog lockelsen stor att VA-taxorna höjdes och pengar därifrån gick till annan kommunal verksamhet d.v.s. en slags smygbeskattning.
Hej Nalleman64

Utryckte jag mig för kortfattat?

Den som t.ex. bor i Umeå stad (som jag gav exempel på i mitt förra inlägg) och är ansluten till Umeå Energi Elnät AB betalar även kommunalskatt till Umeå kommun.

Om denne skulle tycka att vinsten i Umeå Energi elnät AB är stor, ett visst år, då kommer ändå det han tycker han betalar för mycket, att hamna hos ägaren (Umeå kommun) där han samtidigt betalar kommunalskatt.

Samma sak gällande Vattenfall som är ägt av staten. Om någon som är ansluten till Vattenfall Elnät AB ett visst år, skulle tycka att vinsten i Vattenfall Elnät AB är stor, då kommer ändå det han tycker han betalar för mycket, att hamna hos ägaren, Staten, där han samtidigt betalar skatt.

Så har det fungerat i många år redan, och handlar inte om någon smygbeskattning.

Snarare om en mental acceptans.

Är det fortfarande obegripligt?

Redigerat:
N
M Martin Lundmark skrev:
Hej Nalleman64

Utryckte jag mig för kortfattat?

Den som t.ex. bor i Umeå stad (som jag gav exempel på i mitt förra inlägg) och är ansluten till Umeå Energi Elnät AB betalar även kommunalskatt till Umeå kommun.

Om denne skulle tycka att vinsten i Umeå Energi elnät AB är stor, ett visst år, då kommer ändå det han tycker han betalar för mycket, att hamna hos ägaren (Umeå kommun) där han samtidigt betalar kommunalskatt.

Samma sak gällande Vattenfall som är ägt av staten. Om någon som är ansluten till Vattenfall Elnät AB ett visst år, skulle tycka att vinsten i Vattenfall Elnät AB är stor, då kommer ändå det han tycker han betalar för mycket, att hamna hos ägaren, Staten, där han samtidigt betalar skatt.

Så har det fungerat i många år redan, och handlar inte om någon smygbeskattning.

Snarare om en mental acceptans.

Är det fortfarande obegripligt?
Läs igen vad jag skrev om smygbeskattning - det handlade om VA-nätet och vad man betalar för detta som kund i det.
Inga övervinster får förekomma när det gäller VA utan ett ev. överskott skall återföras till kundkollektivet i form av sänkta eller åtminstone icke höjda taxor.

Samma sak borde/bör givetvis gälla för kommunalt/statligt ägda nätbolag. Dessa bolag skall inte föra över pengar till kommun-/statskassan utan bör fungera precis som när det gäller VA.

Självfallet skall en SKÄLIG summa pengar finnas kvar i bolagen för nödvändiga investeringar/underhåll.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Läs igen vad jag skrev om smygbeskattning - det handlade om VA-nätet och vad man betalar för detta som kund i det.
Inga övervinster får förekomma när det gäller VA utan ett ev. överskott skall återföras till kundkollektivet i form av sänkta eller åtminstone icke höjda taxor.

Samma sak borde/bör givetvis gälla för kommunalt/statligt ägda nätbolag. Dessa bolag skall inte föra över pengar till kommun-/statskassan utan bör fungera precis som när det gäller VA.

Självfallet skall en SKÄLIG summa pengar finnas kvar i bolagen för nödvändiga investeringar/underhåll.
Hej Nalleman64

Jag läste vad du skrev, men vid avregleringen som skedde 1 januari 1996 så fastställdes (de långsiktiga) villkoren elnäten. Sedan har bl.a. beräkningsmetoder metoder etc. modifierats utifrån grundkonceptet. Men det handlar om ett regelsystem inte olika regelsystem, beroende på t.ex. ägare.

Hur menar du skillnaden för elnätsabonnenterna i Umeå skulle bli, om din modell användes? Jag har svårt att se skillnaden.

Du får gärna beskriva skillnaden här, så att de som läser förstår.

Har VA-näten avreglerats?

Jag tillhörde de som var tveksamma till idén, förde en debatt, men blev ”överkörd” av alla de som jublade ”äntligen” och ”visste bättre”. Jag fick ge upp för övermakten.

Det har tagit lång tid (drygt 25 år) för elmarknaden att anpassa sig till avregleringen, men snart är vi förhoppningsvis framme. Jag har anpassat mig till den omställning som startade vid avregleringen.

Tyvärr så saknar beslutsfattare och elanvändare förståelse hur vårt elsystem är uppbyggt och fungerar. Diskussioner och dialoger i denna och andra trådar visar tydligt på detta.

Samhället är idag helt beroende av elförsörjning och kommunikation. Jag har i mer än 50 år tagit min del (min pusselbit) av samhällspusslet. Jag hoppas att du har tagit din del.

Har du synpunkter/åsikter om hur du vill göra om elmarknaden igen, så är det väl ingen som hindrar dig.

Redigerat:
Vi får nog acceptera att stora bolagskoncer gör större vinster från elnätsbolag än elproduktionsbolag som inte styr sin egen prissättning (pga nordpol) och därmed heller inte vinsten. Man kan iofs lägga ner olönsam produktion.

Omställningen medför också uppgraderingar och kostnader på elnäten som måste betalas via elnätsfakturan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Martin: Om elnäten ägs offentligt och drivs till själkostnadspris som vatten näten så skulle det sannolikt bli billigare och även bättre samhällsekonomiskt. Monopol är inte lämpliga att ha i vinstdrivande bolag.

Men jag håller med dig om att väldigt många har väldigt dålig förståelse för elmarknaden.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
C
blackarrow blackarrow skrev:
Omställningen medför också uppgraderingar och kostnader på elnäten som måste betalas via elnätsfakturan.
Måste och måste... Tänk om ICA höjde priserna med 5-10% varje gång de t.ex. etablerade en ny butik.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N
M Martin Lundmark skrev:
Hej Nalleman64

Jag läste vad du skrev, men vid avregleringen som skedde 1 januari 1996 så fastställdes (de långsiktiga) villkoren elnäten. Sedan har bl.a. beräkningsmetoder metoder etc. modifierats utifrån grundkonceptet. Men det handlar om ett regelsystem inte olika regelsystem, beroende på t.ex. ägare.

Hur menar du skillnaden för elnätsabonnenterna i Umeå skulle bli, om din modell användes? Jag har svårt att se skillnaden.

Du får gärna beskriva skillnaden här, så att de som läser förstår.

Har VA-näten avreglerats?

Jag tillhörde de som var tveksamma till idén, förde en debatt, men blev ”överkörd” av alla de som jublade ”äntligen” och ”visste bättre”. Jag fick ge upp för övermakten.

Det har tagit lång tid (drygt 25 år) för elmarknaden att anpassa sig till avregleringen, men snart är vi förhoppningsvis framme. Jag har anpassat mig till den omställning som startade vid avregleringen.

Tyvärr så saknar beslutsfattare och elanvändare förståelse hur vårt elsystem är uppbyggt och fungerar. Diskussioner och dialoger i denna och andra trådar visar tydligt på detta.

Samhället är idag helt beroende av elförsörjning och kommunikation. Jag har i mer än 50 år tagit min del (min pusselbit) av samhällspusslet. Jag hoppas att du har tagit din del.

Har du synpunkter/åsikter om hur du vill göra om elmarknaden igen, så är det väl ingen som hindrar dig.
Ärligt talat finner jag ingen mening med att slösa var sig din, min eller någon annans tid med att fylla på den här tråden med ytterligare ord.
En känsla som tyvärr väldigt ofta infinner sig här på Byggahus.

Trevlig midsommar!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.