Hur lång tid brukar det ta innan Eon kommer och byter elmätaren från det att de får in anmälan om byte?

K Klabbis 3000 skrev:
Hur lång tid brukar det ta innan Eon kommer och byter elmätaren från det att de får in anmälan om byte?
1 dag - 6 mån.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Du blir ju konkurrent till EON i och med du producerar och kommer att säljer ström, och EON har rätt att förhala byte av elmätaren. De har ju monopol på elnätet och du kan inte välja bort dem.

Om du menar att Eon ska byta mätare för att du har begärt timmätning ska mätaren vara bytt inom tre månader, men oftast går det fortare. Jag tror samma gäller vid montering av solpaneler, men jag är lite osäker där. Om du menar mätarbytet som görs ”överallt” till smartare (nåja) mätare med HAN-interface får du fråga Eon när det sker hos just dig, men det ska vara klart senast 2024-12-31.

Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Om du menar att Eon ska byta mätare för att du har begärt timmätning ska mätaren vara bytt inom tre månader, men oftast går det fortare. Jag tror samma gäller vid montering av solpaneler, men jag är lite osäker där. Om du menar mätarbytet som görs ”överallt” till smartare (nåja) mätare med HAN-interface får du fråga Eon när det sker hos just dig, men det ska vara klart senast 2024-12-31.
Jag menar att de ska byta för att solpaneler har blivit monterade

E Elajomannen skrev:
1 dag - 6 mån.
Jaha du, det var ju ett skapligt spann däremellan

K Klabbis 3000 skrev:
Jag menar att de ska byta för att solpaneler har blivit monterade
Där finns det tyvärr inget regelverk mer än att det ska göras, om jag fattat rätt.

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.