P
Är mitt i husbygget som vi har med generalentreprenad. Vi har betalningsplan efter att saker utförs och har redan betalat in ungefär hälften utan betalningsförseningar. Entreprenören kan begära spärrförbindelse från vår bank vilket de inte har gjort. Däremot så har de nu mitt i bygget gjort en kreditupplysning. Vad kan tänkas ligga bakom en kreditupplysning om de inte ens har begärt spärrförbindelse sen tidigare?

Det kan handla om allt ifrån att ni "åkt med" när man ändrat en rutin för att skaffa sig kännedom om företagets kreditkunder till att någon ville avgöra om de skulle begära någon form av bankgaranti från er. Kanske lägger entrepenören om sin finansiering och att en ny kreditgivare till dem därför ville bedöma kreditvärdigheten på ett antal kunder, varav ni var en. Det bästa sättet att få veta säkert är att fråga dem.

• Gilla
FaffeF och 3 till
  • Laddar…
P
Swetrot Swetrot skrev:
Det kan handla om allt ifrån att ni "åkt med" när man ändrat en rutin för att skaffa sig kännedom om företagets kreditkunder till att någon ville avgöra om de skulle begära någon form av bankgaranti från er. Kanske lägger entrepenören om sin finansiering och att en ny kreditgivare till dem därför ville bedöma kreditvärdigheten på ett antal kunder, varav ni var en. Det bästa sättet att få veta säkert är att fråga dem.
Jag har nu frågat entreprenören och svaret var att "vi har inte begärt kreditupplysning" och "vi överlåter aldrig våra fakturor till andra". Men efter att ha tittat närmare på fakturan så har fakturan överlåtits till Aros Kapital, vilket man inte gjort med tidigare fakturor.

Märkligt att entreprenören inte säger som det är och lite oroväckande att de behöver få in kapital direkt genom att överlåta fakturan. Det är trots allt bara 10 dagar som de behöver vänta på betalning, om jag är i tid vilket jag har varit med de andra fakturorna.

Vad händer i fallet att jag vill hålla inne betalningen pga att arbetet inte är utfört. Då bestrider jag fakturan och måste hålla dialog mot både Aros och entreprenören? Entreprenören har ju då fått sina pengar och i värsta fall kan strunta i att åtgärda.

Återkoppla mot entreprenören och fråga varför dom överlåtit fakturan? Som du säger så kanske det ligger andra orsaker bakom och dom behöver kapital.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Kan ju vara allt möjligt, från akut likviditetskris, att de vet med sig att du kommer att klaga, men du har bara inte upptäckt det ännu. Till att någon på ekonomisidan förskingrat kassan, och rullar bristen framför sig med för ägarna okända krediter, sådant har hänt.

Det låter definitivt som att du vill ha en vettig förklaring av entreprenören innan du betalar något mer. Får du ingen är det dags att undersöka både entreprenörens ekonomiska status och statusen/skicket på det arbete de gjort.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Du kan väl göra en koll på deras ekonomi för säkerhets skull?

Det är dags för dig att ta en kreditupplysning på entreprenören.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Som sagt, fråga igen och påpeka faktum. Alltid bra med lite hälsosam misstänksamhet när det handlar om så stora affärer som ett husbygge.

Men ... det är inte helt ovanligt bland mindre bolag att man säljer fakturor ibland för att täcka en större tillfällig utgift.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Som andra har sagt så behöver det inte vara något speciellt för att de ska sälja sina fakturor, men troligtvis så är det lite tunt i plånboken!
Ett factoringbolag betalar inte betala ut pengar före innan underliggande kund godkänt fakturan egentligen spelar det ingen roll mer än att byggarna får betala 3-5% för att få pengarna lite tidigare.
Det jag kan rekommendera dock är att kolla av vad som har utförts till dags dato och framledes hålla er till betalningsplan vilket normalt innebär att ni har 10% av entreprenadsumman kvar tills slutbesiktning är gjord och ev fel åtgärdats.
Det ska dock sägas att ev uppkomst för byggarna av kapitalbehov kan bero på andra kunder som ej betalar i tid, skattemyndigheten som ej betalar ut rot på andra jobb, skatter osv...
Dock är det ingen bra lösning för bolag att använda dessa factoringbolag vars enda avsikt är att skinna bolag på pengar, istället skulle kunden kunna få nån procent mot direktbetalning...

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle heller inte hissa varningsflaggan i topp för att entreprenören säljer sina fakturor. Det är idag väldigt vanligt.

Däremot är det oroväckande att du fått ett felaktigt svar om att de inte säljer sina fakturor, trots att de uppenbarligen gör det.

En kreditupplysning på allabolag.se kostar knappa 100-lappen om du vill kolla upp bolaget. Det skickas inget upplysningsmeddelande till företaget som det görs till privatperson. Du kan också ringa till skatteverket och fråga om företaget har någon nuvarande skatteskuld eller någon som är på väg att förfalla.

Vi håller tummarna för att det finns en bra förklaring :)

Hemmakatten
Kronofogden är också bra att ringa till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.