T Test1234567 skrev:
Hej,
Vi har anlitat en takfirma för en takomläggning på vårt sommarställe. Offerten signerades i slutet av februari och i samband med beställningen meddelade entreprenören skriftligen att arbetet skulle kunna påbörjas i början av maj. Vi kom även överens om att de skulle höra av sig 1–2 veckor innan byggstart för att gå igenom de sista detaljerna och beställa material.

Ingen återkoppling kom och arbetet påbörjades aldrig i maj.
Jag kontaktade själv entreprenören under maj och vart lovat att de skulle dra igång i slutet av maj. Inget hände och jag ringde igen och fick information att början av juni kunde de starta. Fortfarande skedde inget, jag ringde igen och fick då besked om att de blivit försenade på grund av problem i ett annat projekt (skador på takstolar). Vi skulle enligt dem stå näst på tur och de trodde då att byggstart skulle kunna ske omkring mitten av juni.

Nu har även mitten av juni passerat utan att något hänt. Jag har försökt ringa flera gånger utan att få svar och har därefter skickat mejl både till kontaktpersonen och företagets info-adress med begäran om besked och en uppdaterad tidsplan. Än så länge ingen återkoppling.

I vårt senaste mejl har vi bett entreprenören återkomma med besked om hur de avser att gå vidare och om de fortfarande avser att genomföra entreprenaden. Vi har satt en svarstid som löper ut i morgon, den 30 juni.

Jag börjar därför fundera på om förtroendet för entreprenören är förbrukat.

Hur hade ni resonerat i den här situationen?
  • Är detta något ni skulle acceptera eller hade ni börjat se er om efter en annan entreprenör?
  • Anser ni att entreprenören är i dröjsmål?
  • Om de fortfarande inte återkommer efter den 30 juni, hur hade ni gått vidare juridiskt och praktiskt?
En sådan entreprenör hade jag avslutat kontakten med på direkten! Tycker att varningsklockorna redan ringt ett tag där. Man ska inte acceptera sådant där dravel utan klippa av i god tid och leta efter någon annan entreprenör. Har själv haft samma problem med målare, men hellre får huset stå ett år till än att jag accepterar att bli framknuffad i tid tills säsongen för målning är över.

T Test1234567 skrev:
Precis, vi fick offert med fast pris som vi accepterade
Står det något start/slut datum i avtalet?

Jag är inte någon juridiskt expert, men ni är båda bundna av avtalet och du kan inte bara välja en annan entreprenör hur som helst. Beroende på hur avtalet är formulerat behöver formellt reklamera/häva avtalet innan.

Om du anlitar en annan entreprenör och den nya är dyrare kan för första entreprenören bli betalningskyldig för mellanskillnaden.

Om du själv bryter kontraktet på fel grunder kan du bli betalningsskyldig till entreprenören.

U Uno Mögel skrev:
En sådan entreprenör hade jag avslutat kontakten med på direkten! Tycker att varningsklockorna redan ringt ett tag där. Man ska inte acceptera sådant där dravel utan klippa av i god tid och leta efter någon annan entreprenör. Har själv haft samma problem med målare, men hellre får huset stå ett år till än att jag accepterar att bli framknuffad i tid tills säsongen för målning är över.
Håller helt med. Vi har nu skrivit att vi avser att gå vidare med annan entreprenör då förtroende är skadat och vi behöver komma vidare i detta.
O oddan skrev:
Står det något start/slut datum i avtalet?

Jag är inte någon juridiskt expert, men ni är båda bundna av avtalet och du kan inte bara välja en annan entreprenör hur som helst. Beroende på hur avtalet är formulerat behöver formellt reklamera/häva avtalet innan.

Om du anlitar en annan entreprenör och den nya är dyrare kan för första entreprenören bli betalningskyldig för mellanskillnaden.

Om du själv bryter kontraktet på fel grunder kan du bli betalningsskyldig till entreprenören.
inte i offert men via mail så beslutades start av uppdrag början av maj,detta skedde såklart inte.
Vi har skickat ett mail där vi vill frånträda avtalet då vi har förlorat förtroendet för entreprenören och avser att gå vidare med annan. Om de misstycker så har vi meddelat att de utan dröjsmål ska återkomma, vilket inte heller har skett

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.