Byggahus.se

Entreprenadform

1. F
    Medlem · 214 inlägg

fredpers

Medlem
    Hej

När man läser en del inlägg med problem som uppstår i samband med bygget undrar jag varför det fortfarande är så många som väljer att bygga hus med delad entreprenad. Jag vet att det finns många människor som både har kompetens och tid att själv leda och ansvara ett husbygge och som självklart ska göra det. Men det kan knappast vara majoriteten. Jag vet också att man vill göra olika mycket i samband med bygget.

För oss var det viktigt att ha en motpart när vi bygger. Bland annat därför att jag inte är intresserad av att höra flera parter skylla på varandra vid eventuella problem och självklart har detta en kostnad.

Hur viktig tycker ni att entreprenadformen är?

/Fredrik

2. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Re: Entreprenadform

Vi bygger nyckelfärdigt med delad entreprenad och är definitivt inte med och leder; vi bor i London och bygget är i Stenungsund.

Vi gjorde bedömningen att vi kunde lita på både husfirman, snickaren och grundentreprenören, vilka är de tre vi har kontrakt med. Samtliga var med på byggmötet vilket hölls innan vi hade skrivit kontrakt med snickaren eller grundentreprenören.

Snickaren lejer i sin tur ut el, vvs, kakling, målning mm och grundentreprenören har lejt ut installation av avloppspump. Detta ligger med i deras kontrakt.

Huset är inte färdigt ännu, men hittils har allt gått smidigt och alla har gjort sitt jobb med glans.

Vi var i kontakt med husföretag som erbjöd total entreprenad men fick inte samma förtroende. Skulle vi köra med en leverantör som vi bedömde var mera riskabel eller med en som inte erbjöd total entreprenad men som vi ansåg mera kompetent? Valet blev det senare. Det återstår fortfarande om det var det rätta. Hittils är det inget som pekar åt något annat håll.

Berit

3. F
    Medlem · 214 inlägg

fredpers

Medlem

Hej Berit

Jag håller helt med om att man måste ha förtroende för den man gör affärer med när det handlar om miljoner och att det är viktigt och helt grundläggande. Det har jag kommenterat tidigare att jag är förvånad över att man skriver på ett papper när man inte litar på motparten.

Jag funderarade mest utifrån om man ser det som en fördel att slippa ha flera motparter och därför gärna ser en totalentreprenadslösning. Finns efterfrågan från kunderna? Och om så är fallet borde ju fler av hustillverkarna på ett enkelt sätt kunna erbjuda en totalentreprenad till de kunder som så önskar.

Annars är det ju intressant varför man som köpare tycker att den delade entreprenadformen är att föredra. Särskilt om man inte är expert.

/Fredrik

4. L
    Medlem · 436 inlägg

Lilla_vargen

Medlem

Det kan väl vara flera orsaker till att man väljer delad entreprenad. Dels så är det efter vad jag tycker mig ha förstått här på forumet, så att bara ett fåtal husleverantörer erbjuder totalentreprenad, och det är de leverantörer som har minst flexibilitet i sina hus. Dels är det kanske så att JUST EFTERSOM man inte litar på husförsäljaren så vill man ha så lite som möjligt med denne att göra. Och att man ändå gör affärer med en försäljare som man inte litar på, är för att det är inte försäljaren man köper, utan ett hus. Jag kanske inte litar på ICA-handlaren heller men jag köper ändå hans mjölk och kontrollerar så gott jag kan att inte datumstämpeln har gått ut, att paketet är oöppnat och att jag får rätt pengar tillbaka i kassan.

5. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

Att köpa en delad entreprenad alt. generalentreprenad kräver inte att man personligen "leder" byggnationen eller att man behöver vara expert.

För oss, som bygger med Götenehus, skrivs kontrakt med målare samt kakelläggare separat. Allt övrigt står Götenehus för kontraktsvis.
    De både entreprenörerna (målarn och kakelgubben) har ett s.k. samarbetsavtal med Götenehus vilket innebär att de har Götenehus som sin klart största kund. Detta borgar för, tror jag, att de är mycket intresserade av att göra ett bra arbete.
    Priser och avtal (mellan mig och de båda) tar Götenehus fram.

Anvaret för vad de skall utföra samt när de skall utföra sitt arbete vilar även det på Götenehus. Jag behöver inte personligen ange mer än vilken kulör jag vill ha på färg och kakel. Jag anser mig inte vara expert på husbyggnationer och ser inte att jag behöver vara det heller.

För vår del skulle en totalentreprenad kosta c:a 40.000 extra. När man sitter med TOLO'n och väljer bort "tillbehör" för tusenlappar för att klara sin smärtgräns och den upprättade kalkylen är 40.000 ganska mycket pengar.

OM det skulle uppstå problem så får jag eventuellt då ta kontakt med målaren men som jag ser det kan jag lika gärna resonera med honom som en representant från Götenehus.

Visst kan det, om man har jordens otur, bli "sandlådediskussioner" om vems felet är mellan entreprenörer men när det gäller målning och kakling så tror jag inte det. Risken finns men min bedömning är att den är värd 40.000. Det finns många exempel på de som råkar illa ut med delad- eller generalentreprenad men det finns oxå många exempel på de som inte haft några problem alls.

6. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Ungefär samtidigt som vi skrev kontrakt gick det ett par följetonger i tidningarna om problembyggen där allt var fel och alla skyllde på alla och köparen inte kom någonstans. Båda var med totalentreprenad. Visst kunden anlitade juridisk hjälp och gick till domstol, men husföretaget vägrade ändå ta ansvar och rätta felen. Efter att ha följt historien såg jag inte meningen med total entreprenad.

Ett par vänner hade också tidigare byggt på totalentreprenad med ett av dessa företag och fick trots entreprenadformen sköta all ledning och kordination av bygget själva.

Berit

7. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Kan också tillägga att entreprenörerna är valda av husleverantören.

Även om det inte är till någon juridisk hjälp så kan vi ställa till med ett abbans oväsen om det börjar gå snett. Vilket förutsätter att husföretaget är måna om sitt rykte. Man kan ju alltid kolla efter stämningsansökningar och ta referenser, även om referenser är av begränsad nytta, man får oftast bara goda referenser. De flesta större företag borde ju ha iallafall en nöjd kund någonstans.

Berit

8. F
    Medlem · 214 inlägg

fredpers

Medlem

Hej igen

Jag tycker väl inte att exempelvis lb-hus, Myresjöhus och A-hus tillhör de som har minst frihet att ändra.

Jag är väl medveten om att du kan sittta vid sidan och titta på även med en delad entreprenad. Och 40 000 kr kan tyckas mycket pengar även om jag tycker det är lite för att slippa många avtalsparter och ha en motpart vid trassel. Tittar man i forumet finns det trådar av folk som hamnat i trubbel på grund av entreprenadformen.

Och problemet är inte om det är ett tydligt fel på målningen. Problemen kommer när det finns möjlighet för parter att skylla på varandra. Varför är det fel på golvvärmen?

Sen vet jag att det finns totalentreprenader som gått fel. Dock ska man vara väldigt medveten att sanningen kanske inte alltid är så enkel som tidningarna skriver. Det kan jag garantera. Det finns kunder som är omöjliga att tillfredsställa.

Och totalentreprenad är ingen ovanlig avtalsform när proffsförvaltare bygger nytt eller renoverar.

/Fredrik

9. C
    Medlem · 73 inlägg

chef

Medlem

Är det någon som vet om Sävsjö Trähus erbjuder totalentreprenad? Det lutar åt att de får bygga mitt hus och jag har dumt nog bara utgått ifrån att det är totalentreprenad som gäller. Kom på nu när jag läste denna tråd att jag inte ens frågat det. Korkat!
    Mvh/ Chef

10. L
    Medlem · 436 inlägg

Lilla_vargen

Medlem

Jag skulle inte tro att de erbjuder totalentreprenad. Däremot har de troligtvis samarbetspartners som de kan rekommendera och som de i förväg har kollat upp entreprenadpris och tidplan med.

Om du har fått en kalkyl där entreprenadkostnaden är med, måste ju Sävsjö ha fått den siffran någonstans ifrån. Sävsjös säljare har troligtvis fått den från firma Lasses Bygg AB. Sedan brukar Lasse arbeta bra ihop med Tommys El AB och Pelles VVS AB och Kalles Måleri AB och Jockes Markarbeten AB. Så det räcker nog att du skriver avtal med Lasse.

Jag har mycket svårt att se hur totalentreprenad skulle kunna garantera bättre kvalitet på arbetet, än delad entreprenad.

Huruvida man vill "lägga sig i" sitt bygge, är nog väldigt mycket upp till en själv. Även om man har delad entreprenad, har ju husleverantören fixat el-, vvs- och grundritningar. Jobbarna är säkert lika glada om man inte ränner på bygget dagligen och ifrågasätter vad de sysslar med...

11. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

Jag håller med om att totalentreprenad, för oss köpare, är den klart bästa entreprenadsformen när den gäller ansvar och garantier för eventuella fel och dispyter som kan uppstå.
    Däremot så har den ju alltid sitt pris.

En husleverantör som slår sig på bröstet och argumenterar för totalentreprenad gör inte detta endast för oss köpare utan faktiskt till största del för sig själva då de tjänar en hel del pengar på att "ta över" en viss del ansvar. "Ansvaret" samt kostnaden för detta ansvar kan ju variera oerhört även på olika delade entreprenad.

Hade kostnaden för oss varit 5-15000 istället för de 40.000 jag tidigare nämnt hade vi nog kört på totalentreprenad för att få en extra trygghet. Hade det varit fler delar såsom schakt, grund etc. som delades hade kanske de 40.000 varit mer motiverade att betala oxå.

12. F
    Medlem · 214 inlägg

fredpers

Medlem

Hej

Det är möjligt att kvaliteten inte blir bättre om man har en delad entreprenad.

Vissa hustillverkare som jag var i kontakt med innan vi bestämde oss för leverantör tyckte att det inte behövdes totalentreprenad utan att deras lösning med 789 delkontrakt var bättre. En annan hävdade att han inte kunde ta den risken som en totalentreprenad innebar utan ansåg uppenbarligen att den risken skulle jag ta.(Han bytte hustillverkare och marknadsförs sig numera med att han har totalentreprenad som en av de stora fördelarna. Trovärdigt ;))

Jag står fast vid att det för de flesta måste vara såväl tryggare som bättre att ha totalentreprenad. Även om den kostar några kronor extra.

/Fredrik

13. Snappen
    Medlem · 183 inlägg

Snappen

Medlem

Jag håller med fredpers, och även om många av de som har totalentreprenad är de där hustillverkarna som bara har fåtal förändringar, bygger volymhus osv märker man ju inte på slutsumman att totalentreprenaden kostar pengar. Men det är klart att man får ju stå ut med hus som man inte kan ändra planlösning på så mycket tex. Å andra sidan kan man göra mycket själv senare som kakla, klinka, ta ner en vägg göra valv och sånt. Det finns också några få som erbjuder totalentreprenad och där man betalar för det men som inte med säkerhet blir ett "skitdyrt" hus för det. Det lönar sig att jämföra priserna efter den entreprenadform man vill ha! Jag tror man kan undvika mycket pajkastning och nagelbitning med totalentreprenad! Sen finns det ju andra delar som kan gå fel ändå förstås...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.