Att redovisa fakturaunderlag skall definitivt ingå i de 10% entreprenören lägger på. I synnerhet då det krävts för att upptäcka att han har gjort misstag. Att han inte har haft ordning på sina papper är inget ni ska betala.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
S
sunnis sunnis skrev:
Verkligen. Att ta fram underlag tar man inte betalt för i någon bransch och det är inget som tar 8h, max 1h. Sånt pill får man ta på avsatt egen administrativ tid.

TS, mitt råd är bryta med hantverkaren. Har ni kommit dit ni är nu med överfakturering på 50k och nu detta... alltså det här kommer garanterat eskalera.
Typiskt forumkrigarsvar. Precis som att det skulle vara så lätt att bryta ett avtal, för att inte tala om hur svårt det skulle bli att få en ny dntreprenör att ta vid, och garantifrågan kan bli i stort sett omöjlig att reda ut.

• Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte det rör sig om något misstag utan ett försök att få in lite extra

T thomasek skrev:
Hej,
är i slutfasen på stomresning av hus och har fått ganska summariska fakturor. Dvs underarbeten/fakturor är enbart redovisade som 1 post med referens till leverantör och faktura. Har begärt ut och fått kopior på de flesta underliggande fakturorna ( inser då att byggentrepenören fakturerat ca 50k för mycket). Nu vill han ha ersättning för den tid han har lagt ner för att plocka fram och sammanställa dessa underliggande fakturor (ca 8 timmar x 650kr). Tycker ni det är rimligt? Hänvisar till att han får fakturera administrativa kostnader.

Konsumentköplagen säger ju att entrepenören är skyldig att redovisa hur kostnader beräknas, men har han rätt att ta betalt för detta? Mig sticker det i ögonen - ffa när han plockat 50000kr för mycket.
50000 kr för mycket i förhållande till vad?

Om han fått en faktura från en leverantör så betyder det inte att du ska betala exakt det beloppet som står på underleverantörens faktura - snarare tvärtom. Lämnar du in bilen för att byta ut avgasröret. Då ber du inte verkstaden om en faktura från avgasrörsfabrikören om hur mycket själva avgasröret kostar. Din verkstad kanske lägger på 30% på röret.

Fakturan från underleverantören kanske bygger på andra faktorer som du inte har med att göra. Faktorer som har kopplade till andra jobb. Om du ger mig en bra uppskattning för jobb A så kan jag också ge dig jobb B.

N Yindysagh skrev:

Om han fått en faktura från en leverantör så betyder det inte att du ska betala exakt det beloppet som står på underleverantörens faktura - snarare tvärtom. Lämnar du in bilen för att byta ut avgasröret. Då ber du inte verkstaden om en faktura från avgasrörsfabrikören om hur mycket själva avgasröret kostar. Din verkstad kanske lägger på 30% på röret.

Fakturan från underleverantören kanske bygger på andra faktorer som du inte har med att göra. Faktorer som har kopplade till andra jobb. Om du ger mig en bra uppskattning för jobb A så kan jag också ge dig jobb B.
Då ska det vara avtalat fastpris. Nu har TS ett avtal om +10% på UL fakturor och då är det dom som gäller som underlag.
Jag byggde mitt hus med fast pris men +10% på extra kostnader från tillval hos UL som t.ex. tillval på elen

Hen har hur edan tagit fram underlagen för att kunna fakturera dig. Hur många gånger ska hen behöva göra samma jobb? Specifikation har du alltid rätt till utan extra kostnader.

Det är inte rimligt alls. Utan snarare bedrägervarning.

Redigerat av moderator:
N Yindysagh skrev:

Det där var knepigt. Självklart begär man inte ut fakturan från verkstaden, där ber man om en uppskattning och accepterar ett pris.

Men i ett avtal där beställaren har godkänt att entreprenören använder underleverantörer med ett tillägg om 10% är det helt förväntat att det finns en transparens på fakturorna från UE och att de rör arbete som gjorts hos beställaren och inte ett allmänt hopkok av flera jobb UE gjort för entreprenörens räkning.

• Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
H HusISkogen skrev:
Det där var knepigt. Självklart begär man inte ut fakturan från verkstaden, där ber man om en uppskattning och accepterar ett pris.
Va?
På den räkningen / fakturan står det specat alla grejorna som ingår.
Visst det kan stå kamremsbyte och ett pris, men de finns ju isåfall en prislista att luta sig mot, ET hade iallafall stått vilka delar som ingår

P P-son83 skrev:
Va?
På den räkningen / fakturan står det specat alla grejorna som ingår.
Visst det kan stå kamremsbyte och ett pris, men de finns ju isåfall en prislista att luta sig mot, ET hade iallafall stått vilka delar som ingår
Jo, alltså jag förstår hur faktura/ kvittot ser ut. Men jag tycker inte exemplet med verkstaden är jämförbart för TS bekymmer. TS har rätt att se underlaget från UE och den fakturan ska enbart innehålla arbete och/eller material för TS projekt.

• Gilla
TCG
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tror inte att han har rätt till 10% på timpengen
Beror på om det är egen timpeng i egna firman, eller om det är på timpeng arbetade timmar på underentreprenör känner jag.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
T thomasek skrev:
Hej,
är i slutfasen på stomresning av hus och har fått ganska summariska fakturor. Dvs underarbeten/fakturor är enbart redovisade som 1 post med referens till leverantör och faktura. Har begärt ut och fått kopior på de flesta underliggande fakturorna ( inser då att byggentrepenören fakturerat ca 50k för mycket). Nu vill han ha ersättning för den tid han har lagt ner för att plocka fram och sammanställa dessa underliggande fakturor (ca 8 timmar x 650kr). Tycker ni det är rimligt? Hänvisar till att han får fakturera administrativa kostnader.

Konsumentköplagen säger ju att entrepenören är skyldig att redovisa hur kostnader beräknas, men har han rätt att ta betalt för detta? Mig sticker det i ögonen - ffa när han plockat 50000kr för mycket.
.
Kolla om extra administrativa kostnader är upptaget i avtalet och om så hur det är specat.
Som fackman skall entreprenören veta att Konsumenttjänstelagen är tvingande mot vad som har avtalats mellan parterna.
Entreprenören skall lämna allt relevant underlag kostnadsfritt även om debitering av kostnad har avtalats. Du har rätt att hålla
inne betalning tills begärt underlag har godkänts . Bestrid fakturan med hänvisning till Konsumenttjänstelagen . All debitering
skall vara skälig och 650 kr /tim för en enkel redovisning är för högt. Är påslag på underentreprenörers faktura inte avtalat
finns inget skäl , detta skall vara inräknat av fackmannen i ert avtal . När ni slöt ert avtal visste fackmannen att han
måste anlita underentreprenörer .Om underentreprenören anlitats för att utföra ett okänt tillkommande arbete kan det finnas
skäl men detta måste först ha påtalats till dig och entreprenören bör visa att han inte förstått att risk för tillkommande
arbete fanns och att han har upplysningsplikt om detta. Vad entreprenören och underentreprenören har för avtal är deras
sak , men det kan finnas ett bonussystem dem emellan.

Sen skall man ha med i beräkningen att en del större leverantörer av varor har ett fiffigt "rabattsystem" om man betalar räkningen på 10 dagar istället för 30 dagar.
De skickar 2 st räkningar samtidigt så man kan välja att få en ansenlig rabatt om man betalar på 10 dagar.
Denna 10 dagarsräkningen skall man ju sen kopiera och skicka med i faktureringsunderlaget plus 10%.
Gissa vilken räkning som kopieras... 10dagarn eller 30 dagarn...?

vad är det du menar med att du betalat 50.000 förmycket.
Du måste jun kunna förklara vad det är du anser är fel.
Sen har du juh inte rätt att kräva..... att se vad en firma har för inköpspris.
Du kan inte gå till elgiganten och kräva se leverantörens inpris och sen anse att du enbart ska betala + 10%. En företagare har rätt att debitera dig överig administrativ som du kräver.

F
N Yindysagh skrev:

Nu brukar man ju ha märkning på fakturor ÄVEN inom byggbranchen just för att kunna kontera på ett korrekt sätt. Har man avtal på fullständigt fakturaunderlag så har man. Tro fan att byggslusken inte vill visa fakturorna, då kan man ju hitta rena felaktigheter och ifrågasätta överfakturering.

I ItWasntMe skrev:
vad är det du menar med att du betalat 50.000 förmycket.
Du måste jun kunna förklara vad det är du anser är fel.
Sen har du juh inte rätt att kräva..... att se vad en firma har för inköpspris.
Du kan inte gå till elgiganten och kräva se leverantörens inpris och sen anse att du enbart ska betala + 10%. En företagare har rätt att debitera dig överig administrativ som du kräver.
Har du läst tråden?? Han har avtalat om +10% på fakturorna från underleverantörer, då ska han inte betala en krona mer än det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.