55 661 läst ·
270 svar
56k läst
270 svar
Enskild väg – sätta upp bom och erbjuda nyckel?
Haft liknande sak uppe. Nya generationer kom och visste inte vad de äldre gjort upp.horisonten skrev:
Hej,
Efter ett antal timmar av Googlande och ChatGPT:ande så vänder jag mig hit för att kolla om någon här har bättre koll på enskilda vägar och möjlighet att sätta upp en vägbom för att förhindra obehörig trafik.
Bakgrund:
Jag äger en väldigt liten jordbruksfastighet genom vilken det går en gammal grusväg till skogsmarker längre upp. Hela grusvägen går inom min fastighets gränser och är c:a 800 m lång. Skötseln av vägen har aldrig fungerat på ett tillfredsställande sätt och vägen är nu i väldigt dåligt skick och behöver åtgärdas. Från min fastighet går en kort bit av samma grusväg till den allmänna vägen. Sedan fortsätter grusvägen förbi kortsidan av bostadshuset (knappt 2 meter utanför) och ladugårdsbyggnaden och till skogsmarkerna bortom min fastighet.
Jag har tidigare frågat ett par fastighetsägare som nyttjar vägen angående vad de baserar rätten att köra på vägen på. Men jag har inte lyckats få några tydliga svar den vägen.
På Lantmäteriet finns inga inskrivna servitut. Men däremot finns det ett väldigt gammalt handskrivet Lantmäteri-dokument som inte jag kan tyda alls. Och jag misstänker att bristen på tydliga svar från fastighetsägare som jag frågat, innebär att inte heller de vet vad exakt som står i dokumentet och hur eventuella rättigheter att nyttja vägen är formulerade.
Till saken hör att det finns en väg som är en samfällighet/gemensamhetsanläggning bara c:a 1 kilometer bort från närliggande fastigheter. Fastighetsägarna som nyttjar grusvägen som går inom min fastighet är medlemmar i denna samfällighet/gemensamhetsanläggning och har således även möjlighet att ta sig till sina marker den vägen.
Denna samfällighetsväg är betydligt bättre lämpad för att köra på. Grusvägen som går på min fastighet är exempelvis väldigt kuperad i jämförelse och inte körbar med vanlig bil stora delar av året på grund av b.la. stor lutning och skick.
Funderingar:
1. Har jag laglig rätt att sätta upp en vägbom över vägen som går över min fastighet. Men att erbjuda alla eventuellt tjänande fastigheter nyckel till bommen om de kan bevisa att de har rätt att nyttja vägen?
Dvs. att de faktiskt behöver visa var i dokumentet det står att de har rätt att nyttja vägen och i vilken utsträckning?
2. Om fråga 1 är OK och fastighetsägare inte kan tyda/visa mig vad som står i dokumenten. Är det upp till dessa fastighetsägare att ansöka om Lantmäteriförrättning för att åter få börja använda vägen?
3. Om fråga 2 är korrekt uppfattat. Kommer jag i så fall få möjlighet att yttra mig/påverka gentemot Lantmäteriet och hävda att exempelvis:
- Underhållet av vägen går inte att komma överens om på ett tillfredsställande sätt?
- Det finns en bättre lämpad väg i närheten som de redan har rätt att nyttja?
- Att befintlig grusväg går precis utanför min bostadsfastighet/hemfridszon och försämrar min boendemiljö i och med att förbipasserande har direktinsyn in i b.la. mitt sovrum?
- Att vägen tar upp mycket area (ungefär 2m x 800m = 1600 m2) från min lilla fastighet som jag inte kan nyttja till exempelvis djurhållning? (Läst något om att det ska finnas möjlighet att förbättra förutsättningarna för att kunna bedriva tilltänkt verksamhet på sin fastighet.)
Hoppas att någon/några här kan assistera mig med sin erfarenhet och kunskap.
Skippa Google och Chat GPT, idiotiskt dumt att bränna tid där, vem som helst kan där skriva vad som helst.
Lägg tiden istället på att kontakta Lantmäteriet. Vi gjorde det. Sedan fick vi ett bidrag för att starta en vägförening. Första mötet var hos kommunen med expert där. De hjälpte oss att beräkna kostnader och andel procent av kostnader per brukare. Därefter sköter vi mötena själva, en gång per år. Vi skickar kopior på protokollen till kommunen, om det blir nya ägare. Så är det solklart vad som gäller
Håller med om att detta är bästa lösningen. Servituten betyder ju att det är de med servitut som ska stå för underhållet. Fördelen är enklare administration men brukar resultera i noll underhåll. De tror att markägaren ska stå för det. Markägaren har ju i allmänhet maskiner till det. Det har inte sommargästerna
Allt beror på hur länge vägen funnits och hur den använts, om vägen funnits sedan 1800-talet så är det svårt att vinna i rättssak om någon protesterar.horisonten skrev:
Hej,
Efter ett antal timmar av Googlande och ChatGPT:ande så vänder jag mig hit för att kolla om någon här har bättre koll på enskilda vägar och möjlighet att sätta upp en vägbom för att förhindra obehörig trafik.
Bakgrund:
Jag äger en väldigt liten jordbruksfastighet genom vilken det går en gammal grusväg till skogsmarker längre upp. Hela grusvägen går inom min fastighets gränser och är c:a 800 m lång. Skötseln av vägen har aldrig fungerat på ett tillfredsställande sätt och vägen är nu i väldigt dåligt skick och behöver åtgärdas. Från min fastighet går en kort bit av samma grusväg till den allmänna vägen. Sedan fortsätter grusvägen förbi kortsidan av bostadshuset (knappt 2 meter utanför) och ladugårdsbyggnaden och till skogsmarkerna bortom min fastighet.
Jag har tidigare frågat ett par fastighetsägare som nyttjar vägen angående vad de baserar rätten att köra på vägen på. Men jag har inte lyckats få några tydliga svar den vägen.
På Lantmäteriet finns inga inskrivna servitut. Men däremot finns det ett väldigt gammalt handskrivet Lantmäteri-dokument som inte jag kan tyda alls. Och jag misstänker att bristen på tydliga svar från fastighetsägare som jag frågat, innebär att inte heller de vet vad exakt som står i dokumentet och hur eventuella rättigheter att nyttja vägen är formulerade.
Till saken hör att det finns en väg som är en samfällighet/gemensamhetsanläggning bara c:a 1 kilometer bort från närliggande fastigheter. Fastighetsägarna som nyttjar grusvägen som går inom min fastighet är medlemmar i denna samfällighet/gemensamhetsanläggning och har således även möjlighet att ta sig till sina marker den vägen.
Denna samfällighetsväg är betydligt bättre lämpad för att köra på. Grusvägen som går på min fastighet är exempelvis väldigt kuperad i jämförelse och inte körbar med vanlig bil stora delar av året på grund av b.la. stor lutning och skick.
Funderingar:
1. Har jag laglig rätt att sätta upp en vägbom över vägen som går över min fastighet. Men att erbjuda alla eventuellt tjänande fastigheter nyckel till bommen om de kan bevisa att de har rätt att nyttja vägen?
Dvs. att de faktiskt behöver visa var i dokumentet det står att de har rätt att nyttja vägen och i vilken utsträckning?
2. Om fråga 1 är OK och fastighetsägare inte kan tyda/visa mig vad som står i dokumenten. Är det upp till dessa fastighetsägare att ansöka om Lantmäteriförrättning för att åter få börja använda vägen?
3. Om fråga 2 är korrekt uppfattat. Kommer jag i så fall få möjlighet att yttra mig/påverka gentemot Lantmäteriet och hävda att exempelvis:
- Underhållet av vägen går inte att komma överens om på ett tillfredsställande sätt?
- Det finns en bättre lämpad väg i närheten som de redan har rätt att nyttja?
- Att befintlig grusväg går precis utanför min bostadsfastighet/hemfridszon och försämrar min boendemiljö i och med att förbipasserande har direktinsyn in i b.la. mitt sovrum?
- Att vägen tar upp mycket area (ungefär 2m x 800m = 1600 m2) från min lilla fastighet som jag inte kan nyttja till exempelvis djurhållning? (Läst något om att det ska finnas möjlighet att förbättra förutsättningarna för att kunna bedriva tilltänkt verksamhet på sin fastighet.)
Hoppas att någon/några här kan assistera mig med sin erfarenhet och kunskap.
https://lawline.se/answers/kan-man-havda-urminnes-havd-till-en-enskild-vag
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Nej, det gör det inte.
Läste du ens inlägget du länka till?R Risarvaren skrev:
Man kan inte köra upp till en bom och hävda urminnes rätt. Vad man får göra är att vända sig till Lantmäteriet och söka servitut med stöd av urminnes rätt. Man måste dessutom visa på att det finns någon form av dokumentation eller avtal att stödja sig på.
"Urminnes hävd är ett rättsinstitut som ger laglig nyttjanderätt till en viss egendom om sådan rätt har medgetts under väldigt lång tid. För att kunna hävda urminnes hävd krävs dels att förhållandet bestått under väldigt lång tid, åtminstone över generationer. Dessutom måste man kunna peka på brev, protokoll eller liknande som visar att fastighetsägaren uttryckligt eller genom handlande samtyckt till att nyttjandet."
Precis, på internet kan vem som helst skriva vad som helst. Wikipedia är nog den största tänkt seriösa värstingen.Nötegårdsgubben skrev:
Bäst är att ha ett möte på tel eller fysiskt hos ansvarig myndighet, enligt mig, trots skrivit nu på internet. 😉
Jag hade aldrig kunnat föreställa mig engagemanget. Jag har inte riktigt hunnit med att hänga med här senaste tiden. Jag har fått otroligt mycket bra tankar och idéer här på hur jag ska undersöka saken vidare. Men det kommer ta mig ett bra tag att komma framåt och få vidare klarhet i detta undersökande.ClasseClas skrev:
Så vill passa på, återigen, att tacka alla för det enorma engagemanget och för att ni hjälpt mig! Fortsätter att läsa, men som sagt så är det lite overload av information att försöka ta till sig och använda i undersökandet 😀
Vad grundar du det på?L Lida skrev:
Motortrafik kan medföra stort slitage på en enskild väg. Eftersom markägare inte ska behöva bekosta underhåll av sina enskilda vägar på grund av slitage från utomstående trafik får vägens ägare själv bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas. Om markägaren bestämmer sig för ett förbud ska detta skyltas med vägmärke eller på annat tydligt sätt. Det kan vara en bom över vägen, men den bör kompletteras med vägmärke för tydlighetens skull. Även en hemmagjord skylt måste respekteras.https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/enskild-vag/
Det beror på vilken skylt. Vissa skyltar får man sätta upp som enskild väghållare medan andra måste myndighet besluta om före uppsättande.J Jonas928 skrev:
Du får t ex förbjuda motorfordonstrafik men du får inte generellt förbjuda fordonstrafik eftersom allemansrätten inkluderar rätten att cykla på annans väg. Och cykel är ju också ett fordon. Du får ange en viss hastighet med den blåvita "Max XX Km/tim"-skylten men du får inte sätta upp en skylt som anger en hastighetsbegränsning. En sån får bara rätt myndighet besluta om.
En 70skylt får du säkerligen sätta upp. Det är bashastighet utanför tätbebyggt område.