Nej, jag vill varken äta kakan eller ha den kvar - om jag kunde välja. Tyvärr kan jag inte det, eftersom gåvan vi fick var villkorad. Vi har inte rätt att sälja så länge någon av mina föräldrar är i livet. Och min ekonomiska situation tillåter inte att jag har detta som "sommarställe". Jag bor här. Det är alltså mitt hem som min brorsa spelar med. Och visst, han kan bli förmögen, eftersom han redan sitter tryggt i ett annat boende.
Och ja, jag tycker att han ska avstå från "betydande" förmögenhetsvärde för familjens skull - det tycker jag. Det är pengar han inte behöver och inte har gjort någonting för. Ingen av oss har bett om detta - vi har fått det. Och det är definitivt inte bara solsken här - det är också livegenskap!
Han har dessutom gått bakom ryggen på min mor och på mig och inte talat om att han överlåtit arvsrätten på personer utanför familjen. Han har aldrig tidigare sagt någonting om att han vill bli utlöst heller, utan jag har tvingats dra det ur honom med hjälp av advokat.
Men jag är nog på det klara med att jag måste lösa ut honom om vi ska kunna behålla detta ställe - inte för min skull, men för min mammas skull och för mina barns skull.
Tyvärr leder det till att han blir en förmögen man och jag får äta blodpudding resten av livet.
Sorry, men jag förstår faktiskt inte vad det är för resonemang du stör dig på. Att min brorsa skiter i sin familj? >
>
>
Och ja, jag tycker att han ska avstå från "betydande" förmögenhetsvärde för familjens skull - det tycker jag. Det är pengar han inte behöver och inte har gjort någonting för. Ingen av oss har bett om detta - vi har fått det. Och det är definitivt inte bara solsken här - det är också livegenskap!
Han har dessutom gått bakom ryggen på min mor och på mig och inte talat om att han överlåtit arvsrätten på personer utanför familjen. Han har aldrig tidigare sagt någonting om att han vill bli utlöst heller, utan jag har tvingats dra det ur honom med hjälp av advokat.
Men jag är nog på det klara med att jag måste lösa ut honom om vi ska kunna behålla detta ställe - inte för min skull, men för min mammas skull och för mina barns skull.
Tyvärr leder det till att han blir en förmögen man och jag får äta blodpudding resten av livet.
Sorry, men jag förstår faktiskt inte vad det är för resonemang du stör dig på. Att min brorsa skiter i sin familj? >
Du måste förhandla med din bror om priset för att lösa ut honom. Ditt bästa kort är nog att du kan fördröja en tvångsförsäljning i många år genom att processa lite. Ni kan antagligen processa tills hela värdet på fastigheten gått åt till advokaträkningar 
Att få loss pengarna snabbt och med små omkostnader borde vara tillräckligt intressant för honom för att han ska gå med på en rejäl sänkning av priset. I varje fall om han resonerar någorlunda rationellt. Men om han bara vill jävlas så blir det svårt...
Att få loss pengarna snabbt och med små omkostnader borde vara tillräckligt intressant för honom för att han ska gå med på en rejäl sänkning av priset. I varje fall om han resonerar någorlunda rationellt. Men om han bara vill jävlas så blir det svårt...
Ja, precis så resonerar jag faktiskt nu efter att jag har vänt och vridit på detta åt alla håll och vinklar. Och jag är glad att jag ändå tog tag i det nu, medan vår mor ännu lever.
Men det skulle ha varit betydligt lättare om han inte behövde fråga sin fru om varje steg han tar...
...och jag hoppas verkligen att jag ska kunna minimera advokatkostnaderna...1500 spänn i timmen, puh! :-X
Men det skulle ha varit betydligt lättare om han inte behövde fråga sin fru om varje steg han tar...
...och jag hoppas verkligen att jag ska kunna minimera advokatkostnaderna...1500 spänn i timmen, puh! :-X
Du vill stoppa honom från att få sitt arv. Ge killen sitt rättmätiga arv. Du kan samtidigt köpa ut honom på bästa billigaste sätt och komma över en fastighet väldigt få troligen har möjlighet att köpa.... Kanske har Dina föräldrar mer kapital som Ni kan få ärva. Då kan Du använda det som en del av köpeskillingen.syskon skrev:Nej, jag vill varken äta kakan eller ha den kvar - om jag kunde välja. Tyvärr kan jag inte det, eftersom gåvan vi fick var villkorad. Vi har inte rätt att sälja så länge någon av mina föräldrar är i livet. Och min ekonomiska situation tillåter inte att jag har detta som "sommarställe". Jag bor här. Det är alltså mitt hem som min brorsa spelar med. Och visst, han kan bli förmögen, eftersom han redan sitter tryggt i ett annat boende. Samtidigt kan Du ju knappast beskylla honom för att ha lyckats väl i livet samtidigt som Du vill att han skall betala för det gentemot Dig? Nej. Det är inte rätt. Gilla läget att han, oavsett hur väl han lyckats, skall ha ut sin rätt till arvet. Om Du har bott där själv, har Du förhoppningsvis haft en mycket låg boende kostnad under åren. Var glad för det istället. Dom flesta bröder har inte haft pengar att köpa en fastighet kontant och han har troligen fått betala både förmögenhetsskatt och fastighetsskatt för att Du skall kunna utnyttja huset.
Och ja, jag tycker att han ska avstå från "betydande" förmögenhetsvärde för familjens skull - det tycker jag. Vems familj? Hans eller Din? Det är pengar han inte behöver och inte har gjort någonting för. Ingen av oss har bett om detta - vi har fått det. Och det är definitivt inte bara solsken här - det är också livegenskap! Livegenskapen kommer väl utifrån Din känsla av att bo i något han också äger fast Du inte kan sälja det. Har i princip samma situation själv avs vårt sommarställe, fast betydligt mer komplicerat OCH enklare. Aldrig jag skulle sätta mitt syskon i motsvarande situation som Du gör. Att i princip få välja mellan släkten och pengarna, som dom har rätt till.
Han har dessutom gått bakom ryggen på min mor och på mig och inte talat om att han överlåtit arvsrätten på personer utanför familjen. Han har aldrig tidigare sagt någonting om att han vill bli utlöst heller, utan jag har tvingats dra det ur honom med hjälp av advokat. Tja, han har ju trots allt gift sig. Och det har väl Du också? Du har ju gjort samma sak? Och man brukar ju vilja ta hand om familjen som står en närmast. Det där låter bara som ett irritationsmoment för Dig. Verkar ju vara en bra start att blanda in advokater i detta. Får en mycket stark känsla av att Ditt rättsläge är "svagt".....
Tyvärr leder det till att han blir en förmögen man och jag får äta blodpudding resten av livet. Förhoppningsvis har väl Du sparat ihop lite pengar på resans gång med den förmodade låga hyran så att Du överlever det friköpet. Det är ju trots allt så det fungerar i världen. Tror nog förhoppningsvis att Din mor och far varit medvetna om att det varit en svår situation. Vad hade hänt om Du hade kört eget företag och gått i personlig konkurs? Då hade han fått lösa ut Dig med allt vad det innebär eller sälja. Det handlar ju inte om Din mor nu, då hon kan stoppa försäljningen. När hon är borta handlar det om Dig och ev arv för Dina barn. Vad säger att dom vill sköta huset när dom flyttar hemifrån? Betala skatt för det och sköta det? När jag fick mitt hus, sa far med ett stort leende, "Grattis, nu kommer Du att få måla i 20 år." Inte direkt vad jag såg framförmig då. Faktum är att säljer min fastighet nu, med min mors goda minne, för att vi skall undvika arvstvister, problem med skötsel, kostnader för barn, etc. Istället placerar jag pengarna för mina barn så att dom får en bra start i livet. Fattar fortfarande inte att Du inte inser, att Din bror har rätt till och skall ha, hälften.
Sorry, men jag förstår faktiskt inte vad det är för resonemang du stör dig på. Att min brorsa skiter i sin familj? >>
>
Han skiter väl knappast i sin familj? Han tar ju vara på sina möjligheter och Du är hans närstående släkt. Han har ju en ny familj. Du kopplar ju in advokat mot Din bror? .... Hallå... Undrar vem som är närig i Er familj. Fast det känns trevligt att läsa att om Din man hade motsvarande situation, då hade Ni, utan en sekunds eftertanksamhet, efterskänkt huset för betydande värde, till hans något mindre välbeställda syskon. Och då kommer väl Ditt försvarstal om att pengarna som inte dyker upp, i sådana fall är avsedda för Dina barn..... För att han inte har några. Det skall han då "straffas" för och han skall därmed sponsra Era barn.... Som har ett syskon som skickar advokat på en...... Ja, Tjena.... Allvarligt talat... Vilken värld kommer Du ifrån.
Herregud......
Oj, oj, oj...nej, du har fått både det ena och det andra om bakfoten. Men det är ändå bra för mig att höra ditt resonemang. Kanske min bror resonerar likadant.
1) Jag vill inte att han ska betala någonting, men det känns bittert att JAG ska betala för det som mina andra syskon har fått.
2) låg boendekostnad - nej, inte det heller. Skatten här är bland den värsta i Sverige och brorsan är sedan många år helt befriad från den, liksom från i princip alla kostnader och alla åtaganden när det gäller reparationer (eller för den delen även att ställa upp på föräldrarna).
3) familj borde väl vara de närmaste. OK, han har en fru, men hon har ju deklarerat att hon inte är intresserad av detta. Och ja, jag tycker verkligen att han borde ta hänsyn till sina föräldrar och syskon. Och ja, det skulle jag definitivt ha gjort. Och ja, jag kan mycket väl tänka mig att det blir HAN som får lösa ut mig. Problemet för honom är att han inte vill ha någonting med detta att göra.
4) Att anse att man har RÄTT till en massa pengar tycker jag är förmätet. Han har FÅTT detta, och DÅ hade det ett helt annat värde. NU har dessa ställen blivit föremål för spekulation. Det är sorgligt.
5) Angående våra ekonomiska situationer så har HAN en betydligt tjockare bankbok än jag. Nej, några sparade pengar har jag inte haft utrymme för. Att det skulle vara speciellt billigt att bo här stämmer inte. Skatt, el och bilkostnader (långt från bussen och affären) blir trots allt en del.
6) Skickar advokat på honom...tja, jag har i flera år försökt få honom att prata, men han har inte velat. Jag har inte "skickat" advokat på honom utan velat att vi skulle få klarhet i våra ägoförhållanden.
Men tack ändå för dina synpunkter. De skärper mina tankar.
1) Jag vill inte att han ska betala någonting, men det känns bittert att JAG ska betala för det som mina andra syskon har fått.
2) låg boendekostnad - nej, inte det heller. Skatten här är bland den värsta i Sverige och brorsan är sedan många år helt befriad från den, liksom från i princip alla kostnader och alla åtaganden när det gäller reparationer (eller för den delen även att ställa upp på föräldrarna).
3) familj borde väl vara de närmaste. OK, han har en fru, men hon har ju deklarerat att hon inte är intresserad av detta. Och ja, jag tycker verkligen att han borde ta hänsyn till sina föräldrar och syskon. Och ja, det skulle jag definitivt ha gjort. Och ja, jag kan mycket väl tänka mig att det blir HAN som får lösa ut mig. Problemet för honom är att han inte vill ha någonting med detta att göra.
4) Att anse att man har RÄTT till en massa pengar tycker jag är förmätet. Han har FÅTT detta, och DÅ hade det ett helt annat värde. NU har dessa ställen blivit föremål för spekulation. Det är sorgligt.
5) Angående våra ekonomiska situationer så har HAN en betydligt tjockare bankbok än jag. Nej, några sparade pengar har jag inte haft utrymme för. Att det skulle vara speciellt billigt att bo här stämmer inte. Skatt, el och bilkostnader (långt från bussen och affären) blir trots allt en del.
6) Skickar advokat på honom...tja, jag har i flera år försökt få honom att prata, men han har inte velat. Jag har inte "skickat" advokat på honom utan velat att vi skulle få klarhet i våra ägoförhållanden.
Tro mig. Det hoppas jag verkligen. Skrämmande.... Skrämmande....syskon skrev:Oj, oj, oj...nej, du har fått både det ena och det andra om bakfoten. Men det är ändå bra för mig att höra ditt resonemang. Kanske min bror resonerar likadant.
Förmodligen. Det är ganska logiskt. Dina föräldrar satte inte detta i en stiftelse t ex så dom måste ha förutsett det. Vad dom garanterat inte önskat, är att huset skulle bli en träto orsak. Kan nästan garantera att Din far hade sagt, "Sälj skiten! Inte värt att barnen blir osams!!!"
1) Jag vill inte att han ska betala någonting, men det känns bittert att JAG ska betala för det som mina andra syskon har fått. Nej. Du betalar för det Du vill ha MER än Du har fått. Du har fått ett halvt hus/fastighet. Nu vill Du ha hela och är förvånad över att andra vill ha betalt för sin del. Vakna till nu och tänk efter.... Ta en kaffe till....
2) låg boendekostnad - nej, inte det heller. Skatten här är bland den värsta i Sverige och brorsan är sedan många år helt befriad från den, liksom från i princip alla kostnader och alla åtaganden när det gäller reparationer (eller för den delen även att ställa upp på föräldrarna). Att inte ställa upp för föräldrarna får han leva med. Du har oavsett haft en låg boendekostnad utifrån det läge på fastighet DU har valt att bo på. Om man jämför med att Du skulle köpt den fastigheten på marknaden. Hade Du kunnat bo billigare därute? Knappast. Var glad för tiden Du fått i sådana fall. .
3) familj borde väl vara de närmaste. OK, han har en fru, men hon har ju deklarerat att hon inte är intresserad av detta. Och ja, jag tycker verkligen att han borde ta hänsyn till sina föräldrar och syskon. Och ja, det skulle jag definitivt ha gjort. Och ja, jag kan mycket väl tänka mig att det blir HAN som får lösa ut mig. Problemet för honom är att han inte vill ha någonting med detta att göra. Blanda inte släkt och familj. Hade det varit en större släkt hade jag rekommenderat en auktion på stället. Köpa ut Dig? Driver Du med mig???? Med Ditt resonemang, så förutsätter jag att han får stället rätt av, utan en krona i ersättning till Dig, om han väljer att bosätta sig där. I annat fall vid försäljning, så är det ju status quo. Ni får dela på pengarna vid en försäljning. Frun måste ju anses vara OERHÖRT intelligent som ställer sig utanför diskussionen genom sin deklaration av intresse.
4) Att anse att man har RÄTT till en massa pengar tycker jag är förmätet. Han har FÅTT detta, och DÅ hade det ett helt annat värde. NU har dessa ställen blivit föremål för spekulation. Det är sorgligt. Inte alls. Han har RÄTT till pengarna. Ditt resonemang är både närigt och ävet. Mycket tråkigt att arvsgårdar i många fall inte kan gå vidare men så är marknadssituationen idag med tanke på skattetrycket och underhållskostnaderna i första hand. Och Din ambition skall inte Din bror straffas för. Du har en ekonomisk möjlighet idag att friköpa en fantastisk fastighet, för en bråkdel av priset, till 2 % ränta. Vad är problemet?
5) Angående våra ekonomiska situationer så har HAN en betydligt tjockare bankbok än jag. Nej, några sparade pengar har jag inte haft utrymme för. Att det skulle vara speciellt billigt att bo här stämmer inte. Skatt, el och bilkostnader (långt från bussen och affären) blir trots allt en del. Hur hans plånbok ser ut, spelar ingen roll alls. Kul att han lyckats väl! Det är definitivt Ditt val både nu och historiskt att Du önskat bo på ett drömställe. Så det bör inte han betala för. Och han skall inte straffas för Dina val.
6) Skickar advokat på honom...tja, jag har i flera år försökt få honom att prata, men han har inte velat. Jag har inte "skickat" advokat på honom utan velat att vi skulle få klarhet i våra ägoförhållanden. Jag förmodar att Ni inte har en så bra relation. Ägarförhållandena är ju glasklara så vad syftet med advokaten är, fattar både han och jag. (Du är garanterat ett samtalsämne på festerna.....) Och jag förstår honom.... Oerhört jobbig situation att inse att man landar i krig med sitt syskon för att få ut vad man är rättmätig arvstagare till. Och många gånger kanske man vill tänka efter hur man ställer sig till situationen. Han kanske har haft ett intresse av att köpa fastigheten men inte uttryckt detta. Eller föreslå att fastigheten skall sättas i en stiftelse, som kontrolleras av Er två under övervakning av notarius publicus. Stoppar all försäljning. Fast jag tror inte han går med på det.
syskon skrev:Nej, jag vill varken äta kakan eller ha den kvar - om jag kunde välja. Tyvärr kan jag inte det, eftersom gåvan vi fick var villkorad. Vi har inte rätt att sälja så länge någon av mina föräldrar är i livet. Och min ekonomiska situation tillåter inte att jag har detta som "sommarställe". Jag bor här. Det är alltså mitt hem som min brorsa spelar med. Och visst, han kan bli förmögen, eftersom han redan sitter tryggt i ett annat boende.
>>
>
![]()
Diskussionen börjar spåra ut så jag vill bara sammanfatta min uppfattning:
Typiskt otacksamma ungar! Ta emot gåvor går bra men att sedan förvalta dem går sämre. Det bästa vore att föräldrarna hade skänkt allt till välgörande ändamål!
Lycka till!
Nja, nu är ju inte jag någon unge precis, utan tillräckligt gammal för att ha både barn och barnbarn....och så särskilt otacksam är jag inte heller, utan har gjort så gott jag har kunnat mot mina föräldrar. Dock har jag aldrig kunnat satsa på något annat boende eftersom detta har kostat mig rätt mycket pengar, i synnerhet sedan värdena sköt i höjden. och tyvärr är inte detta mitt drömboende. Men tiden har gått och jag sitter i en rävsax.
Jag håller med om att diskussionen börjar spåra ur. Det är inte alltid så att man får en adekvat bild av förhållandena genom diskussionsforum, även om jag tycker att det ger rätt mycket ändå.
Jag håller med om att diskussionen börjar spåra ur. Det är inte alltid så att man får en adekvat bild av förhållandena genom diskussionsforum, även om jag tycker att det ger rätt mycket ändå.
"Dina föräldrar satte inte detta i en stiftelse t ex så dom måste ha förutsett det. "
Nej, de förutsåg inte detta.
"Du har fått ett halvt hus/fastighet. Nu vill Du ha hela och är förvånad över att andra vill ha betalt för sin del."
Nej, jag vill inte ha hela, men jag vill rädda det från tvångsförsäljning till förmån för personer som aldrig har satt sin fot här.
"Du har oavsett haft en låg boendekostnad utifrån det läge på fastighet DU har valt att bo på. Om man jämför med att Du skulle köpt den fastigheten på marknaden."
Nej, jag har inte valt detta, jag har däremot inte haft råd att ha det som sommarställe.
"Köpa ut Dig? Driver Du med mig???? Med Ditt resonemang, så förutsätter jag att han får stället rätt av, utan en krona i ersättning till Dig, om han väljer att bosätta sig där. "
Nej, varför skulle han få stället rakt av? Jag kan tänka mig att bli utköpt till en rimlig summa, precis som jag tycker att han ska kunna bli det till en rimlig summa - frågan är väl bara vad som kan anses vara en rimlig summa.
"Frun måste ju anses vara OERHÖRT intelligent som ställer sig utanför diskussionen genom sin deklaration av intresse. "
Hon har inte ställt sig utanför diskussionen utan sett till att egendomen inte längre är enskild egendom, utan om min bror dör så ärver hon och hennes syskonbarn.
"Du har en ekonomisk möjlighet idag att friköpa en fantastisk fastighet, för en bråkdel av priset, till 2 % ränta."
2% - var får jag det?
"Det är definitivt Ditt val både nu och historiskt att Du önskat bo på ett drömställe. "
Nej, jag anser inte att det är mitt val. Och det är tyvärr inte heller mitt drömställe. Hade jag kunnat välja hade jag valt något annat.
"Jag förmodar att Ni inte har en så bra relation."
Just så, vår relation är naturligtvis usel
"(Du är garanterat ett samtalsämne på festerna.....)"
Tyvärr går aldrig min bror på några fester...
"Han kanske har haft ett intresse av att köpa fastigheten men inte uttryckt detta."
Nej, han har inte uttryckt någonting. Det är ju det som är en del av problemet.
Berätta gärna om din egen situation och hur ni har löst det. Det vore intressant. Det där med stiftelse vet jag intgenting om, men det kanske är en bra sak.
Nej, de förutsåg inte detta.
"Du har fått ett halvt hus/fastighet. Nu vill Du ha hela och är förvånad över att andra vill ha betalt för sin del."
Nej, jag vill inte ha hela, men jag vill rädda det från tvångsförsäljning till förmån för personer som aldrig har satt sin fot här.
"Du har oavsett haft en låg boendekostnad utifrån det läge på fastighet DU har valt att bo på. Om man jämför med att Du skulle köpt den fastigheten på marknaden."
Nej, jag har inte valt detta, jag har däremot inte haft råd att ha det som sommarställe.
"Köpa ut Dig? Driver Du med mig???? Med Ditt resonemang, så förutsätter jag att han får stället rätt av, utan en krona i ersättning till Dig, om han väljer att bosätta sig där. "
Nej, varför skulle han få stället rakt av? Jag kan tänka mig att bli utköpt till en rimlig summa, precis som jag tycker att han ska kunna bli det till en rimlig summa - frågan är väl bara vad som kan anses vara en rimlig summa.
"Frun måste ju anses vara OERHÖRT intelligent som ställer sig utanför diskussionen genom sin deklaration av intresse. "
Hon har inte ställt sig utanför diskussionen utan sett till att egendomen inte längre är enskild egendom, utan om min bror dör så ärver hon och hennes syskonbarn.
"Du har en ekonomisk möjlighet idag att friköpa en fantastisk fastighet, för en bråkdel av priset, till 2 % ränta."
2% - var får jag det?
"Det är definitivt Ditt val både nu och historiskt att Du önskat bo på ett drömställe. "
Nej, jag anser inte att det är mitt val. Och det är tyvärr inte heller mitt drömställe. Hade jag kunnat välja hade jag valt något annat.
Just så, vår relation är naturligtvis usel
Tyvärr går aldrig min bror på några fester...
"Han kanske har haft ett intresse av att köpa fastigheten men inte uttryckt detta."
Nej, han har inte uttryckt någonting. Det är ju det som är en del av problemet.
Berätta gärna om din egen situation och hur ni har löst det. Det vore intressant. Det där med stiftelse vet jag intgenting om, men det kanske är en bra sak.
Jag kan förstå om du känner det orättvist, eftersom ni fått stället som gåva och du anser att du förvaltat detta på bästa sätt medan han inte brytt sig.
Tyvärr är den krassa sanningen att gåvan likställs som ert arv och ni har, oavsett hur ni än beter er, hur mycket pengar/engagemang ni satsat på stället eller hur mycket pengar ni har i plånboken i dagsläget, RÄTT till lika stor del. OAVSETT!
Jag håller med OLHA att det egentligen är ganska enkelt; antingen köper någon av er ut den andre till marknadsvärde, vilket är det enda rättvisa, eller så säljer ni allt och delar på pengarna. Att samäga stället är ju inte längre ett alternativ.
Sådana här saker är alltid mycket svåra, eftersom det finns känslor med i bilden. Hoppas ni löser det någorlunda civilicerat.
Tyvärr är den krassa sanningen att gåvan likställs som ert arv och ni har, oavsett hur ni än beter er, hur mycket pengar/engagemang ni satsat på stället eller hur mycket pengar ni har i plånboken i dagsläget, RÄTT till lika stor del. OAVSETT!
Jag håller med OLHA att det egentligen är ganska enkelt; antingen köper någon av er ut den andre till marknadsvärde, vilket är det enda rättvisa, eller så säljer ni allt och delar på pengarna. Att samäga stället är ju inte längre ett alternativ.
Sådana här saker är alltid mycket svåra, eftersom det finns känslor med i bilden. Hoppas ni löser det någorlunda civilicerat.
"Dina föräldrar satte inte detta i en stiftelse t ex så dom måste ha förutsett det. "
Nej, de förutsåg inte detta. Annars är det ett mycket vanligt problem som jag vet väldigt många föräldrar brottas med.
"Du har fått ett halvt hus/fastighet. Nu vill Du ha hela och är förvånad över att andra vill ha betalt för sin del." Nej, jag vill inte ha hela, men jag vill rädda det från tvångsförsäljning till förmån för personer som aldrig har satt sin fot här.
Så antingen är Du livegen eller så parasiterar Du? Hade det varit rätt skulle Du betalt hälften av en marknadsmässig hyra till Din bror. Enda sättet att undvika tvångsförsäljning är att lösa ut Din bror. Gör det då. Det är få förunnat att komma över ett sådant kanonställe så billigt. Vad är problemet?
Nej, jag har inte valt detta, jag har däremot inte haft råd att ha det som sommarställe. Du kan ju inte mena på fullt allvar, att Du, trots Dina tidigare inlägg, numera anser att Du ställt upp under alla år och bott där, trots att Du inte vill och egentligen vill ha ett annat ställe? Du har försakat hela Ditt liv och Din familjs liv. Ändå har Du nyttjat under alla år en sommarstuga med ett taxvärde på 3.5 MKR... Jojo....
Nej, varför skulle han få stället rakt av? Jag kan tänka mig att bli utköpt till en rimlig summa, precis som jag tycker att han ska kunna bli det till en rimlig summa - frågan är väl bara vad som kan anses vara en rimlig summa. Otroligt.... Läs Dina tidigare inlägg. Finns bara en rimlig summa. Ett marknadsmässigt värde. Det måste gälla. kommenterar inte i övrigt, då Dina egna repliker tidigare bekräftar Ditt synsätt. Tycker det är för lågt. Ställ upp på samma sätt som Du förväntar Dig han skall agera, erbjud honom detsamma då. Då blir det ingen tvist. Det handlar troligen mer om pengar/värde från Din sidan än hans.
Hon har inte ställt sig utanför diskussionen utan sett till att egendomen inte längre är enskild egendom, utan om min bror dör så ärver hon och hennes syskonbarn. Förlåt. Insåg inte att det var en ren komplott från intrigmakerskan "frun" för att gynna hennes syskonbarn på lång sikt...... Tjena....
2% - var får jag det? Jag har numera 1.8 plus 0,2 för efterlevandeskyddet på SHB. Tror nog Du kan få det också. Kompisen har 1.8% på FSB utan låneskydd. So what? Varför kan inte Du få det? Du tycks ju ha bra säkerheter? Kombinera det med ett jobb så blir det bra.
Nej, jag anser inte att det är mitt val. Och det är tyvärr inte heller mitt drömställe. Hade jag kunnat välja hade jag valt något annat. Fint av Dig att ta hela ansvaret för att bo i detta mediokra hus i ett uppenbart "sunkigt" område som på något outgrundligt sätt ändå åkt på seriösa prisökningar så att tom mediokra sommarställen har taxeringsvärden på 3.5 MKR. Dessutom ligger det långt bort från affärer och jobb så för att bo där får Du mycket stora extrakostnader. Jag förstår nu att det är enbart för att solidariskt ta Ditt ansvar för släktens ursprungsfastighet Du ställer upp på förvaltningen av denna arvsgård, vilket sker mot Din vilja. It´s a dirty job, but someone has to do it..... Ditt resonemang är redan punkterat för länge sen i tidigare inlägg. Ta och ge Dig.
Just så, vår relation är naturligtvis usel. No shit, sherlock. Förmodar att hans samarbetsvilja just nu är något begränsad.....
Tyvärr går aldrig min bror på några fester... Är han för deprimerad av arvs- och syskontvister?
Nej, han har inte uttryckt någonting. Det är ju det som är en del av problemet. Han är antagligen stum av förundran över situationen.
Berätta gärna om din egen situation och hur ni har löst det. Det vore intressant. Det där med stiftelse vet jag intgenting om, men det kanske är en bra sak. Det är en helt annan diskussion med flera fastigheter inblandade, vilket har lösts på ett bra sätt. Konsekvensen för att undvika vidare tvist, är att min far, som var 8:e generationen på gården sålde gården och överlät en stor fastighet till mig och min syster fick en annan. Jag i min tur väljer att sälja fastigheten beroende på att värderingen har dragit iväg för mycket för att jag skall anse det möjligt att ge båda barnen varsitt hus i samma prisklass för att det skall vara rättvist. Pengarna kan användas för att trygga mina barns framtid istället och ge dom en bra start i livet. Tråkigt på ett sätt men nödvändigt då familj och blodssläkt inte får komma emellan. Så har vi vänt ett problem till en positiv möjlighet för alla inblandade.
Nej, de förutsåg inte detta. Annars är det ett mycket vanligt problem som jag vet väldigt många föräldrar brottas med.
"Du har fått ett halvt hus/fastighet. Nu vill Du ha hela och är förvånad över att andra vill ha betalt för sin del." Nej, jag vill inte ha hela, men jag vill rädda det från tvångsförsäljning till förmån för personer som aldrig har satt sin fot här.
Så antingen är Du livegen eller så parasiterar Du? Hade det varit rätt skulle Du betalt hälften av en marknadsmässig hyra till Din bror. Enda sättet att undvika tvångsförsäljning är att lösa ut Din bror. Gör det då. Det är få förunnat att komma över ett sådant kanonställe så billigt. Vad är problemet?
Nej, jag har inte valt detta, jag har däremot inte haft råd att ha det som sommarställe. Du kan ju inte mena på fullt allvar, att Du, trots Dina tidigare inlägg, numera anser att Du ställt upp under alla år och bott där, trots att Du inte vill och egentligen vill ha ett annat ställe? Du har försakat hela Ditt liv och Din familjs liv. Ändå har Du nyttjat under alla år en sommarstuga med ett taxvärde på 3.5 MKR... Jojo....
Nej, varför skulle han få stället rakt av? Jag kan tänka mig att bli utköpt till en rimlig summa, precis som jag tycker att han ska kunna bli det till en rimlig summa - frågan är väl bara vad som kan anses vara en rimlig summa. Otroligt.... Läs Dina tidigare inlägg. Finns bara en rimlig summa. Ett marknadsmässigt värde. Det måste gälla. kommenterar inte i övrigt, då Dina egna repliker tidigare bekräftar Ditt synsätt. Tycker det är för lågt. Ställ upp på samma sätt som Du förväntar Dig han skall agera, erbjud honom detsamma då. Då blir det ingen tvist. Det handlar troligen mer om pengar/värde från Din sidan än hans.
Hon har inte ställt sig utanför diskussionen utan sett till att egendomen inte längre är enskild egendom, utan om min bror dör så ärver hon och hennes syskonbarn. Förlåt. Insåg inte att det var en ren komplott från intrigmakerskan "frun" för att gynna hennes syskonbarn på lång sikt...... Tjena....
2% - var får jag det? Jag har numera 1.8 plus 0,2 för efterlevandeskyddet på SHB. Tror nog Du kan få det också. Kompisen har 1.8% på FSB utan låneskydd. So what? Varför kan inte Du få det? Du tycks ju ha bra säkerheter? Kombinera det med ett jobb så blir det bra.
Nej, jag anser inte att det är mitt val. Och det är tyvärr inte heller mitt drömställe. Hade jag kunnat välja hade jag valt något annat. Fint av Dig att ta hela ansvaret för att bo i detta mediokra hus i ett uppenbart "sunkigt" område som på något outgrundligt sätt ändå åkt på seriösa prisökningar så att tom mediokra sommarställen har taxeringsvärden på 3.5 MKR. Dessutom ligger det långt bort från affärer och jobb så för att bo där får Du mycket stora extrakostnader. Jag förstår nu att det är enbart för att solidariskt ta Ditt ansvar för släktens ursprungsfastighet Du ställer upp på förvaltningen av denna arvsgård, vilket sker mot Din vilja. It´s a dirty job, but someone has to do it..... Ditt resonemang är redan punkterat för länge sen i tidigare inlägg. Ta och ge Dig.
Just så, vår relation är naturligtvis usel. No shit, sherlock. Förmodar att hans samarbetsvilja just nu är något begränsad.....
Tyvärr går aldrig min bror på några fester... Är han för deprimerad av arvs- och syskontvister?
Nej, han har inte uttryckt någonting. Det är ju det som är en del av problemet. Han är antagligen stum av förundran över situationen.
Berätta gärna om din egen situation och hur ni har löst det. Det vore intressant. Det där med stiftelse vet jag intgenting om, men det kanske är en bra sak. Det är en helt annan diskussion med flera fastigheter inblandade, vilket har lösts på ett bra sätt. Konsekvensen för att undvika vidare tvist, är att min far, som var 8:e generationen på gården sålde gården och överlät en stor fastighet till mig och min syster fick en annan. Jag i min tur väljer att sälja fastigheten beroende på att värderingen har dragit iväg för mycket för att jag skall anse det möjligt att ge båda barnen varsitt hus i samma prisklass för att det skall vara rättvist. Pengarna kan användas för att trygga mina barns framtid istället och ge dom en bra start i livet. Tråkigt på ett sätt men nödvändigt då familj och blodssläkt inte får komma emellan. Så har vi vänt ett problem till en positiv möjlighet för alla inblandade.
Han kan ju alltid sälja reversen....syskon skrev:hmm, det här låter intressant.
fast jag tror aldrig att han skulle gå med på det. Jag har nämligen erbjudit honom total befrielse från alla åtaganden (investeringar och arbete och ALLT), en symbolisk summa nu plus en option i en eventuell framtida försäljning. Men advokaten sa att det inte gick att göra så och min bror ville inte avstå från att vara med och betala investeringar (han har ju ett intresse av att öka värdet).
Om han anser sig behöva pengarna - ja, tyvärr tror jag att han anser det. Trots att han definitivt inte är fattig - han äger ett värdefullt hus, flera bilar, har aktier och pengar på banken och dessutom inga barn. Men både han och hans fru är näriga och snåla och jag tror att de nu känner vittringen av pengar.
Och med en revers skulle han ju inte få någonting. Men det är värt ett försök i alla fall. Jag ska ta med det på min lista över möjliga lösningar. Tack.
"Så antingen är Du livegen eller så parasiterar Du? Hade det varit rätt skulle Du betalt hälften av en marknadsmässig hyra till Din bror. Enda sättet att undvika tvångsförsäljning är att lösa ut Din bror. Gör det då. Det är få förunnat att komma över ett sådant kanonställe så billigt. Vad är problemet?"
Nej, det finns inget parasiterande här. Min bror har inga kostnader alls för detta - tvärtom får han hyrespengar varje månad av vår mor. Livegenskapen består i att vi inte FÅR sälja så länge någon av mina föräldrar lever och eftersom jag inte har råd att ha ett boende till så har det blivit jag som bor här och sköter allt.
"Du kan ju inte mena på fullt allvar, att Du, trots Dina tidigare inlägg, numera anser att Du ställt upp under alla år och bott där, trots att Du inte vill och egentligen vill ha ett annat ställe?"
Jo, det kan jag definitivt mena. Det betyder inte att jag inte trivs. Dock har jag fått kämpa rätt mycket för att trivas här. Allt är inte rosenrött bara för att det är värt mycket pengar.
"Finns bara en rimlig summa. Ett marknadsmässigt värde. Det måste gälla."
De marknadspriser som gäller här är de flesta ense om är helt orimliga.
"Det handlar troligen mer om pengar/värde från Din sidan än hans."
Nej, det är helt klart att det inte är så.
"Insåg inte att det var en ren komplott från intrigmakerskan "frun" för att gynna hennes syskonbarn på lång sikt"
Jag jhar inte sagt att det är en komplott, men jag säger att jag tycker att det är osjysst att förändra ett avtal och inte berätta någonting om det för de det berör.
"Fint av Dig att ta hela ansvaret för att bo i detta mediokra hus i ett uppenbart "sunkigt" område"
Det är naturligtvis inte ett sunkigt område, men JAG kanske hade velat något annat ändå.
"Jag förstår nu att det är enbart för att solidariskt ta Ditt ansvar för släktens ursprungsfastighet Du ställer upp på förvaltningen av denna arvsgård"
Ja, tyvärr blev det jag som fick ta det här ansvaret, dels för mina föräldrars skull och nu även för mina barns skull.
"Förmodar att hans samarbetsvilja just nu är något begränsad..... "
Tyvärr har hans samarbetsvilja alltid varit rejält begränsad
I övrigt kommenterar jag inte rena oförskämdheter.
Nej, det finns inget parasiterande här. Min bror har inga kostnader alls för detta - tvärtom får han hyrespengar varje månad av vår mor. Livegenskapen består i att vi inte FÅR sälja så länge någon av mina föräldrar lever och eftersom jag inte har råd att ha ett boende till så har det blivit jag som bor här och sköter allt.
"Du kan ju inte mena på fullt allvar, att Du, trots Dina tidigare inlägg, numera anser att Du ställt upp under alla år och bott där, trots att Du inte vill och egentligen vill ha ett annat ställe?"
Jo, det kan jag definitivt mena. Det betyder inte att jag inte trivs. Dock har jag fått kämpa rätt mycket för att trivas här. Allt är inte rosenrött bara för att det är värt mycket pengar.
"Finns bara en rimlig summa. Ett marknadsmässigt värde. Det måste gälla."
De marknadspriser som gäller här är de flesta ense om är helt orimliga.
"Det handlar troligen mer om pengar/värde från Din sidan än hans."
Nej, det är helt klart att det inte är så.
"Insåg inte att det var en ren komplott från intrigmakerskan "frun" för att gynna hennes syskonbarn på lång sikt"
Jag jhar inte sagt att det är en komplott, men jag säger att jag tycker att det är osjysst att förändra ett avtal och inte berätta någonting om det för de det berör.
"Fint av Dig att ta hela ansvaret för att bo i detta mediokra hus i ett uppenbart "sunkigt" område"
Det är naturligtvis inte ett sunkigt område, men JAG kanske hade velat något annat ändå.
"Jag förstår nu att det är enbart för att solidariskt ta Ditt ansvar för släktens ursprungsfastighet Du ställer upp på förvaltningen av denna arvsgård"
Ja, tyvärr blev det jag som fick ta det här ansvaret, dels för mina föräldrars skull och nu även för mina barns skull.
"Förmodar att hans samarbetsvilja just nu är något begränsad..... "
Tyvärr har hans samarbetsvilja alltid varit rejält begränsad
I övrigt kommenterar jag inte rena oförskämdheter.
Det är väl ungefär Din brors inställning också som en förklaring till hans samarbetsvilja...
Marknadsvärde är vad någon är beredd att betala för egendomen. Inget annat.
Håller i sak med OLHA (dock med ett annat tonfall)
Samägande är svårt och huruvida din bror lyckats göra sig en förmögenhet eller ej är ju rätt ovidkommande i sammanhanget, likaså hans fru´s ev. påverkan på situationen.
Marknadsvärde minus det underhåll och övriga kostnader du haft men plus den hyra du borde haft torde hamna rätt rätt för utlösen av din bror.
På din fråga hur andra gjort så lät vi göra en marknadsmässig värdering och utifrån denna löste ett syskon ut det andra med förbehåll för viss nyttjanderätt för det utlösta syskonet. En lösning som kändes som "minst dålig" och som vi kan leva vidare med men som känslomässigt inte varit helt enkel (för någon part). :-/
Samägande är svårt och huruvida din bror lyckats göra sig en förmögenhet eller ej är ju rätt ovidkommande i sammanhanget, likaså hans fru´s ev. påverkan på situationen.
Marknadsvärde minus det underhåll och övriga kostnader du haft men plus den hyra du borde haft torde hamna rätt rätt för utlösen av din bror.
På din fråga hur andra gjort så lät vi göra en marknadsmässig värdering och utifrån denna löste ett syskon ut det andra med förbehåll för viss nyttjanderätt för det utlösta syskonet. En lösning som kändes som "minst dålig" och som vi kan leva vidare med men som känslomässigt inte varit helt enkel (för någon part). :-/