U
När jag justerat in mitt system har jag gjort följande:

Fyll på vatten.
Sätt på pumpen.
Lufta samtliga element och fyll på vatten efterhand.
Kontrollera trycket.
ALLA termostater fullt öppna.
Justera värmen på pannan, ej på radiatorer.
När önskvärd temperatur är uppnådd sänks de radiatorer där man vill ha det svalare.

Vet inte om det är så man ska göra men det funkar för mig och pannan slipper höja vattnets temperatur mer än vad som behövs.

I
Skulle det vara en sån som bifogad bild tycker jag att den sitter på fel rör, man vill ju inte ha vattentryck på ventilkäglans översida.
raddvent.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tottomannen skrev:
Ja, jag får det till att termostaten sitter på returen, detta kommer jag fram till genom att det röret är kallare vid samtliga radiatorer. Tempen är 5-10 grader lägre beroende på var jag mäter.

Vad tror du om pumpen jag beställt, kommer den att funka eller tvingas jag försöka justera in hela systemet på nytt? Detta är nog något som borde göras oavsett, för gud vet hur mycket tidigare ägare varit och rotat i detta...
Den pumpen ger möjlighet att köra betydligt högre flöde än den tidigare och framförallt mer än den tillfälliga så det är inget problem med den. Och att justera in är en bra ide och dessutom enkelt med ditt system där varje bypass ger ett konstant tryckfall inte helt fel med den gamla lösningen.

ion skrev:
Skulle det vara en sån som bifogad bild tycker jag att den sitter på fel rör, man vill ju inte ha vattentryck på ventilkäglans översida.
[bild]
I fallet TS verkar ha med låga difftryck över varje radiator gör det inte mycket att öppning motverkas lite, värre vid tvårörsystem och högt pumptryck vid många stängda ventiler.

OK! Då vet jag att inte pumpen kommer att ställa till det åtminstone. Rent praktiskt, hur beter jag mig om jag vill justera in systemet på bästa möjliga sätt? Om du orkar och vill skriva en steg för steg-förklaring så vore det kanon!

Jag står även i begrepp att byta ut några radiatorer p g a renovering, och slutmålet är väl att byta ut samtliga så jag kommer ner i framledningstemp.

Diskuterar detta i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/varme-...-hur-gora-med-anslutningar-2.html#post2198700

Jag har ännu inte kommit fram till vilka radiatorer och koppel jag skall använda till detta, vad skulle du föreslå?

GK100 skrev:
Den pumpen ger möjlighet att köra betydligt högre flöde än den tidigare och framförallt mer än den tillfälliga så det är inget problem med den. Och att justera in är en bra ide och dessutom enkelt med ditt system där varje bypass ger ett konstant tryckfall inte helt fel med den gamla lösningen.

Bättre bild på ett koppel:

IMG_20150317_171656.jpg
Skapa konto

TA Radifix, ettrörskoppel, märkt med en etta.

http://www.imi-hydronic.com/PageFiles/39871/RADIFIX_RADIFLEX_1981-10_GB.pdf

Hoppas vi kan vara överens om att det är ettrörsystem i kåken nu. :p:p

Edit: Här var det visst ingen som påstått att jag hade tvårörssystem i kåken, däremot på ett annat forum... :)

Redigerat:
Ny cp monterad, nu fungerar det som det ska igen!

Om jag tillfälligt vill ta bort ett par bottenkopplade radiatorer, behöver jag någon form av förbigångsrör då, eller räcker det att plugga anslutningarna? Tänker på det vi kom fram till tidigare, att det ligger en bypass under golvet, då borde det funka att bara plugga?

Bara plugga i de original fallen som du visade bilder på tidigare. Fint att det funkar nu med kraftigare pump. Det är ett bra system med denna uppbyggnaden om man vill ha ettrörsystem bara att se till att man har högt flöde i stammen blir knappast för mycket. Och okänsligt, lätt att justera om det behövs varje förbrukare har samma tryckfall att ta av, skillnad mot de klena slingor med koppel likt det i senare bilden som är vanliga numera. Din systemtyp är även som hittat vid konvertering till värmepump som mår bra av liten difftemp bara att ösa på med flödet så kompenseras även den ofta högtempdimensionerade radiatorytan.

• Gilla
Tottomannen
  • Laddar…
Perfekt, då pluggar jag bara!

Intressant det du säger om värmepump, jag går ju just nu i funderingar att konvertera till lågtempsystem just för att kunna köra med värmepump i framtiden.

Menar du att det skulle gå att få detta system att lira ihop med en vp utan att behöva byta i princip varenda radiator?

Vid -25 så är jag tvungen att köra ut ca 70-gradigt vatten för att hålla värmen idag...

Du får komma in med lite mer fakta kring hur stora och typ du har nu samt grovt vad för rumstyp och yta de värmer. Och den gamla inkopplingen du visat bilder på är ju enkel att gå på mot med nya konventionella sidanslutna radiatorer av den storlek, typ du önskar om det behövs. Snålvargen kan ju alltid flytta de större i slutet av slingan motströms och byta mot de mindre där, sen sätta några nya i slutet av slingan.

Intressant vore om du har någon uppfattning om returtempen när du låg på maxuttaget.

Ska mäta och kolla exakt vad som sitter monterat idag...

Returtempen brukar ligga 4-7 grader lägre enligt mina billiga digitaltermometrar som sitter på rören...

Enrörssystem är djävulens påfund.

• Gilla
Lumberjod och 1 till
  • Laddar…
Så där, ligger hemma sjuk idag, så då passade jag på att gå en runda med tumstocken. Alla effektuppgifter är hämtade från Lenhovdas radiatorer "MP-ROT" vilket är vad jag åtminstone tror är monterat idag.

Tvättstuga - 1st enkelpanel med konvektionsplåt 50x65 MPC golvyta ca 6.5m2, Effekt Dt30=234W dt50=445W

Kök- 1st enkelpanel utan plåt 50x200 MP golvyta ca 16 m2, Effekt Dt30=545W dt50=1039W

Sovrum 1 "syrum"- 1 st enkelpanel utan plåt 50x85 MP golvyta ca 8m2, Effekt Dt30=221W dt50=422W

Vardagsrum - 2st enkelpanel med plåt 50x100 MPC golvyta ca 22m2, Effekt totalt Dt30=780W dt50=1484W

Hall - 1st dubbeLpanel med plåt 50x56, MP2C golvyta ca 11m2 Effekt Dt30=314W dt50=611W

Gästtoalett - 1st enkelpanel utan plåt 50x40, MP golvyta ca 1,6m2 Effekt Dt30=111W dt50=212W

Badrum - 1st enkelpanel med plåt 50x80, MPC golvyta ca 7m2 Effekt Dt30=312W dt50=593W

Sovrum 2 - 1st dubbelpanel utan plåt 50x95,MP2 golvyta ca 11m2 Effekt Dt30=417W dt50=806W

Sovrum 3 - 1st dubbelpanel med plåt 50x103, MP2C golvyta ca 13m2 Effekt Dt30=523W dt50=1018W

Extra slinga i ekonomidel, med sidokopplade radiatorer:

Förrådshall - 1st enkelpanel utan plåt 60x65 MP golvyta ca 13m2 Effekt Dt30=192W dt50=365W
Förråd - 1st enkelpanel med plåt 60x225 MPC golvyta ca 18m2 Effekt Dt30=1001W dt50=1905W

Framledning och retur går ner i golvet i tvättstugan, men jag har ingen aning om den radiatorn är den som sitter i början på slingan eller i slutet...

En dålig ritning:
IMG_20150323_143618~2.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Kom på en sak till: Eftersom vi kommit fram till att jag har en bypass i golvet, skall jag köra med tvårörskoppel om jag skulle vilja byta ut några radiatorer?

Så där, radiatorerna bortplockade, rören pluggade. Vi har fortfarande värme i resten av kåken, så detta var väl det slutgiltiga beviset på att det ser ut som GK100 skrev tidigare ang. bypassen i golvet...

IMG_20150330_173059.jpg
Skapa konto

Söker fortfarande tips på lämpligt koppel att använda, förutom Thermopanels (dyra) och smidiga lösning. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.