P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du skrev ordagrant att:

Det innebär något annat än det du skriver nu. Men gott så. Är vi överens om att vattenkraften producerar el året runt är det bra nog för mig.
Helt rätt. Ja vi är överens(y)

MaxHugo, när du skriver att vi importerar el på vintern läser jag det som om det vore "normalläge" men import är i stort sett ett undantag och under mycket korta perioder.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tyskland hade brownout i augusti förra året (påtvingad nerstängning av elförsörjningen).
https://energyeducation.se/germany-near-blackout/
Det var på sommaren och innan Ukraina. Vi importerar konsekvenserna av deras vansinne.
I Sverige kallar man det att konsumenterna måste bli "flexibla".
https://www.ei.se/download/18.d4c49...itet-i-det-svenska-elsystemet-Ei-R2016-15.pdf
Istället för att ha en trygg och planerbar elförsörjning, som vi alltid haft.
Världens bästa elförsörjning.
Jo, det är ett haveri.

• Ledsen
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Nej, men det finns andra varor som produceras i Tysklad som vi vinner på att vi kan köpa. Öl, industriteknik mm. Man kan inte titta på enskilda varor. Det är helheten som ger vinsten.
Det är sällan ren marknadsekonomi, vet du vad starköl kostar på Calles eller Boardershop? Elektronik i Sverige har specill skatt osv. Det politiskt styrt. Tex momsen är olika inom eu där Sverige ligger näst högst under Ungern.
Nån som vet vad en privatperson betalar / kWh i Tyskland totalt med alla skatter/ ev moms och nät, fasta kostnader/år?
Jag läste en rapport på SBAB att det är en myt att Sveriges privatpersoner haft billig el om man räknar inklusive allt på säg 10 000-20 000 kWh/år.

• Gilla
Greger_08
  • Laddar…
Ja, det är olika konsumtionsskatter. Men de betalar lika mycket skatt på ölen, elen eller elektroniken oavsett vem som tillverkat den. Så det finns absolut en fungerande marknad.

J Jehu skrev:
Tyskland hade brownout i augusti förra året (påtvingad nerstängning av elförsörjningen).
[länk]
Det var på sommaren och innan Ukraina. Vi importerar konsekvenserna av deras vansinne.
I Sverige kallar man det att konsumenterna måste bli "flexibla".
[länk]
Istället för att ha en trygg och planerbar elförsörjning, som vi alltid haft.
Världens bästa elförsörjning.
Jo, det är ett haveri.
Den sidan känns tämligen vinklad mot förnybar energi. Uppenbarligen har det gjorts en missbedömning. Man har normalt sett bra koll på förväntad produktion.

Ja det införs möjlighet även för konsumenter att sälja reglerkraft. Men det görs sv konsumenter som vinner på det. Att ha reservkraftverk beredda att rycka in när det behövs någon gång om året (eller vad det kan bli) är mycket dyrare än att någon kan anpassa sin konsumtion.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Av precis samma orsak som vi har en frimarknad på andra varor. Något som gynnat alla. De som har försökt sig på andra modeller lyckas i allmänhet riktigt dåligt.

Senaste gången jag nämnde att någon inte förstod var ett svar på inlägg 99. Menar du att det den skribenten förstod mekanismen?
Men nu har vi en historik och vi har ett annat klimat.

Varför, säger varför, tvingar inte EU Tyskland att exportera sitt vinterklimat till SE3 och SE4? Allt skall ju vara lika!

Och varför tillåter man jordbrukssubventioner i en union där fetma är ett stort problem och mycket av överskottet får dumpas i tredje världen med subventioner?

Jo, för att marknaden inte är en marknad utan en politisk lekplats.

Nu är det maj, dvs nära midsommar, och enligt Vattenfalls hemsida nu på morgonen får vi räkna med ett pris i SE3 på ett par spänn dagtid. När skall den där billiga elen från vindkraft dom Bokund pratade om infinna sig i sinnevärlden?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är den elen vi har. Men efterfrågan är högre än tillgången.

G
D Daniel 109 skrev:
Det är den elen vi har. Men efterfrågan är högre än tillgången.
Nej. Det är exakt samma mängd. Ökar priset på energi, så minskar efterfrågan, välstånd, komfort, arbetstillfällen, ekonomi.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och priset ökar på grund av hög efterfrågan. Det är en balans. Höga priser triggar utbyggnad vilket på sikt sänker priserna.

D Daniel 109 skrev:
Och priset ökar på grund av hög efterfrågan. Det är en balans. Höga priser triggar utbyggnad vilket på sikt sänker priserna.
Men när kommer den där billiga elen som vind och sol skulle ge oss?

Eller är 2 kronor det nya priset som vi får acceptera förutom nattetid? Jag vill ha ett svar av energiministern.

Anledningen är att jag som privatperson måste planera min ekonomi för jag kan inte vara trycka pengar för att finansiera underskott.

Dessutom påverkar det kalkylen för solceller.

När räntan gick upp sänkte det caset för solceller eftersom dessa kostar 150-200 tusen för en normal villa men kommer elpriset ligga på 2 kronor dagtid under senvåren/sommaren, dvs explodera under vintern, så blir caset plötsligt intressant igen.

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Produktionskostnaden för vindkraft påverkar inte elpriset mer än på sikt. Skillnaden mellan förväntat elpris och produktionskostnaden avgör investeringsviljan.

G
A Anders_Nilsson skrev:
Men när kommer den där billiga elen som vind och sol skulle ge oss?

Eller är 2 kronor det nya priset som vi får acceptera förutom nattetid? Jag vill ha ett svar av energiministern.

Anledningen är att jag som privatperson måste planera min ekonomi för jag kan inte vara trycka pengar för att finansiera underskott.

Dessutom påverkar det kalkylen för solceller.

När räntan gick upp sänkte det caset för solceller eftersom dessa kostar 150-200 tusen för en normal villa men kommer elpriset ligga på 2 kronor dagtid under senvåren/sommaren, dvs explodera under vintern, så blir caset plötsligt intressant igen.

Sluta gnäll och lyssna på våran energiminister. Du ska byta värmestystem istället för att bygga altan eller fixa badrummen..

Vilken jävla (S)opa...

• Haha
  • Gilla
Etrompa och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Sluta gnäll och lyssna på våran energiminister. Du ska byta värmestystem istället för att bygga altan eller fixa badrummen..

Vilken jävla (S)opa...
Jag har lyssnat på både Bolund och Kash. Har beställt både konvertering från direkt el till vattenburet plus bergvärme från lokala hantverkare.

Lägger som god medborgare och hjärndöd troende sosse 300 kkr på att ära våra oändligt kloka ministrar. Räknar hem det inom 10 år eller så

MEN NÄR KOMMER GRATIS VINDKRAFTSEL???

Vad är det mer Kash begär av mig?

Det är inte en mänsklig rättighet att värma gamla hus med billig direkt el. Det är inte orimligt att uppdatera uppvärmningssystemt efter 40år, eller vad det kan vara i ditt fall.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.