Som du ser är ersättningen ca 20öre/kWh. Så det är inte när det är högpris de stoppas.

Horribelt. Varmare väder och ökande elpriser. Jippie!

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Kan bli likadant i sommar då.
Hade vi haft kvar reaktorerna i Sydsverige hade vi kunnat exportera el med god förtjänst.
Men kärnkraften var ju så olönsam sa Löfvén.
Och så farlig sa MP och Centern.
Never again.

• Gilla
  • Ledsen
Anonymiserad 156538 och 7 till
  • Laddar…
Ursäkta min okunnighet i ämnet, men skulle inte en stor del av problemet kunna lösa sig om så mycket skatt som möjligt helt enkelt flyttades från konsument till produktion, med bibehållet skattetryck? Man måste göra något åt momsen då också. För samma producent blir det lika mycket vinst, för medelkonsumenten blir det samma kostnad, men spotpriset blir ju då högre. Alltså blir det dyrare för de som vill exportera el, plus att staten tjänar mer på exporten. Samt då en utjämning mellan elområdena för att det inte blir hävstång med momsen. Sen att det fortsätter vara billigare i norr, det har vi väl inte ont av här i söder (jag är i område 4)?

• Gilla
560328
  • Laddar…
J Jonas L 84 skrev:
Ursäkta min okunnighet i ämnet, men skulle inte en stor del av problemet kunna lösa sig om så mycket skatt som möjligt helt enkelt flyttades från konsument till produktion, med bibehållet skattetryck? Man måste göra något åt momsen då också. För samma producent blir det lika mycket vinst, för medelkonsumenten blir det samma kostnad, men spotpriset blir ju då högre. Alltså blir det dyrare för de som vill exportera el, plus att staten tjänar mer på exporten. Samt då en utjämning mellan elområdena för att det inte blir hävstång med momsen. Sen att det fortsätter vara billigare i norr, det har vi väl inte ont av här i söder (jag är i område 4)?
Ett problem är att elöverföringen som inte fungerar från norr till syd. Och ingen produktion i syd. El måste importeras för att klara elförsörjningen. Olika marknader. EU har också inneburit en integrering av elmarknaden i Europa. Detta gynnar länder med annars dyr el, och missgynnar länder med annars billigare el. Så inte helt enkelt. Men man undrar ju när priset i syd är 168.51 öre mot 5.33 i norr (medelspott 7 maj)

Nej, vi exporterar i allmänhet. Men exporten medför ju att exportpriset blir gällande även i södra Sverige. Det sprider sig dock inte till norr på grund av begränsningar i nätet.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi exporterar i allmänhet. Men exporten medför ju att exportpriset blir gällande även i södra Sverige. Det sprider sig dock inte till norr på grund av begränsningar i nätet.
Södra Sverige importerar el. Här är effektbrist.

E Etrompa skrev:
Södra Sverige importerar el. Här är effektbrist.
Nej, det exporteras på alla ledningar ut från område 4 250€ . Medan område 3 har extremt lågt elpris 6€.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det exporteras på alla ledningar ut från område 4 250€ . Medan område 3 har extremt lågt elpris 6€.
Du har rätt. Dock kvarstår effektbristen. Obegripligt ändå. Vi exporterar el, och köper tbx dyrt en del av det vi exporterat. Nettflödet som visas, men inte realiteten. Eller är jag ute och cyklar?

Ja, du är ute och cyklar. Du förstår inte hur marknadsekonomi fungerar.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu en timme senare är priset i SE 1-3 ännu lägre, 4 €! I SE 4 kostar elen 242 €/ MWh.
En f***ing fredagkväll! Är ju nästan så en blir protektionist på kuppen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, du är ute och cyklar. Du förstår inte hur marknadsekonomi fungerar.
Jag menar dock att I detta fall är marknaden inte fri. Flaskhalsar och trånga sektorer påverkar marknaden. I en fungerande marknadsekonomi skulle konsumenterna välja att köpa el till 5 öre hellre än till 168 öre. Troligen är produktionskostnaden densamma. Dock påverkas tillgången på el av flaskhalsar och trånga sektorer som i sin tur är ett hinder för en fungerande marknad. Dessutom är det politiska beslut som tagits och som innebär att fungerande kraftproduktion lagts ner där behovet är som störst. Rimligen borde produktionen istället öka där efterfrågan är som störst, och ökar. Då fungerar en marknadsekonomi.

Redigerat:
Nu handlade frågan om varför prisbildningen var som den är.

Men jag vill mena att du har fel också.
Visst produktionen är reglerad, det är all produktion. Du väljer själv hur mycket el du vill köpa. Sedan att elen är så billig att det inte finns vettiga alternativ är en annan sak.

Skulle en planekonomi fungera bättre tror du?

Marknadsliberaler och grönpartister har tillsammans fått elmarknaden att haverera.
Trygg och rimligt prissatt el är en förutsättning för en välfärdsstat.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Elmarknaden har inte havererat.

• Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.