engs
N nicklas73 skrev:
En sak jag alltid undrat kring uttalanden om att skatterna hamnar nere på huvudkontoret i Stockholm är vad man egentligen menar detta. Enligt vad jag vet så betalas företagsskatter, moms osv. inte till kommunen där huvudkontoret ligger utan direkt in i statsbudgeten men det kanske är det du menar?
Det är sant, har tjatat om det i åratal och nu verkar faktiskt frågan lyftas att det vore bättre för alla om en del av skatterna hamnar lokalt där de genereras. Kommunerna får större incitement att utveckla sin bygd. Vilket ger att vi alla, även vi som ej bor där, får lägre energikostnader på sikt om kraftproduktion underlättas.

Med det sagt, huvudkontoret i sig genererar ofta ett gäng individer med väldigt höga löner, sannolikt de högsta företaget har. Som betalar skatt lokalt.

Samt det fysiska kontoret i sig, alla kringtjänster det genererar. Allt från städning till IT till ombyggnader, renoveringar. Samt hotell, taxi, flyg, tåg (vilket i sig ofta ger mer statliga infrastruktursatsningar - mer pengar till plats Y) pga affärsresandet. Allt kommer från pengar som skapats på plats X men en skattas för på plats Y pga huvudkontoret. För varje enskilt företag handlar det sannolikt om en väldigt liten del i total omsättning.
Men om plats Y har väldigt många huvudkontor gör det att mycket resurser ändå flyttas in till plats Y, på totalen.

Sen kan man eventuellt addera hur myndigheter är fördelade över landet, samt även lönerna på dessa. Men hur dessa är fördelade kan jag inget om.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Det är inte en mänsklig rättighet att värma gamla hus med billig direkt el. Det är inte orimligt att uppdatera uppvärmningssystemt efter 40år, eller vad det kan vara i ditt fall.
Bara om man bor i SE1 och SE2 ;)

D Daniel 109 skrev:
Och priset ökar på grund av hög efterfrågan. Det är en balans. Höga priser triggar utbyggnad vilket på sikt sänker priserna.
Marknadsliberaler och grönpartister havererade elmarknaden. Oops,det hade jag visst redan sagt.
Din marknadstro är rörande.
Inför man en producent som oförutsägbart varierar mellan noll och kraftig överproduktion och lagringsmöjligheter saknas, då har man saboterat marknaden.
Vi skulle aldrig acceptera det med mjölk, cyklar, knäoperationer eller polisinsatser men med el går det.
Oplanerbar produktion till oförutsägbart pris.
Trots att el är en livsförutsättning i vårt samhälle.
Vind är gratis sa de gröna. Marknadslösningar ger bäst produkt till lägst pris sa marknadsliberalerna.

• Haha
Etrompa
  • Laddar…
Jodå, det accepteras. Tittar du på tex jordgubbar så produceras det väldigt ryckigt och mängden påverkar ordentligt av vädret. Det gör även att priset varierar rejält. Det är inget som gör att marknaden inte fungerar. Men de flesta varor kan lagras, vilket jämnar ut priset. Det går dock inte med el.

Lagringen saknas. Det är av betydelse.
Man kunde ha löst det först kanske?
Men det var ju så bråttom.

D Daniel 109 skrev:
Jodå, det accepteras. Tittar du på tex jordgubbar så produceras det väldigt ryckigt och mängden påverkar ordentligt av vädret. Det gör även att priset varierar rejält. Det är inget som gör att marknaden inte fungerar. Men de flesta varor kan lagras, vilket jämnar ut priset. Det går dock inte med el.
Den stora skillnaden är att jordgubbar inte är livsnödvändiga utanför Wimbledon.

D Daniel 109 skrev:
Det är inte en mänsklig rättighet att värma gamla hus med billig direkt el. Det är inte orimligt att uppdatera uppvärmningssystemt efter 40år, eller vad det kan vara i ditt fall.
Gnäller inte på kostnaden för vattenburet och bvp. Jämfört med de LLVP som finns idag är besparingen inte enorm men det blir mycket bättre komfort med jämn värme och befintliga LLVP är 10 år gamla och jag vill inte investera i ett system som inte har framtiden för sig.

Men även när jag kommer ner under 10MWh per år (huset är sutterräng 180 kvm från 1974) vill jag ha el för 50 öre per kWh som dom lovade.

D Daniel 109 skrev:
Fast nu är det ju nästan mer intressant rent ekonomiskt att konvertera moderna hus till gamla uppvärmningssystem som vedpanna t.ex…

Vi är en bit in i en solig maj och dygnsmedelpriset för elen här ligger fortfarande på kring två kronor…

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B b8q skrev:
Fast nu är det ju nästan mer intressant rent ekonomiskt att konvertera moderna hus till gamla uppvärmningssystem som vedpanna t.ex…
Japp, snart även oljepanna om elpriset sticker mer än oljan ;)

L Lutte skrev:
*skrattar på norrländska*

Nu får ni där i söder börja bygga Skurt elverk på varje liten kvadratmeter eller börja kräva mer kärnkraft.
Är lite bittert att vara skåning och kärnkraftsförespråkare just nu...

• Gilla
Etrompa och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Gnäller inte på kostnaden för vattenburet och bvp. Jämfört med de LLVP som finns idag är besparingen inte enorm men det blir mycket bättre komfort med jämn värme och befintliga LLVP är 10 år gamla och jag vill inte investera i ett system som inte har framtiden för sig.

Men även när jag kommer ner under 10MWh per år (huset är sutterräng 180 kvm från 1974) vill jag ha el för 50 öre per kWh som dom lovade.
Vem lovade det?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Och priset ökar på grund av hög efterfrågan. Det är en balans. Höga priser triggar utbyggnad vilket på sikt sänker priserna.
Och företag flyttar, fattiga blir fattigare
Utbygnaden av vad? Kinesiska vindkrafts parker med lågfrekvent ljud? Kk blir det ju inte pga långsiktiga regler.

D Daniel 109 skrev:
Vem lovade det?
Bolund och Kash har ju sagt att produktionskostnaden är typ 50 öre och att vindkraft är standardiserad och därför har skalfördelar. Orkar inte leta upp referenser. Och när vi bebyggt hela Sveriges yta förutom Södermalm som måste sparas av kulturhistoriska skäl blir ju då priset typ 50 öre per kWh.

Fast jag visste att allting bara var snack men jag vill se dom skämmas när priset är 2 kronor i mitten av maj.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Ja, produktionskostnaden ja. Men det är ju inte samma sak som marknadspriset. Det betyder bara att ägarna gör vinst om de lyckas sälja till ett snittpris som ligger över 50öre.

D Daniel 109 skrev:
Ja, produktionskostnaden ja. Men det är ju inte samma sak som marknadspriset. Det betyder bara att ägarna gör vinst om de lyckas sälja till ett snittpris som ligger över 50öre.
Med ett vindkraftverk var 50:e meter lär ju marknadspriset pressas ner. Var det inte någon som sa att med höga priser bygger man ut kapaciteten och då går priset ner?

Så jag väntar fortfarande på att se elen under kronan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.