Hej. Satt upp en planka på 25x120mm mellan två träd. Å det ena verkar plankan aningen tunn då den lätt vrider sig. Å det andra förvärras detta av att ena trädet lutar tre grader (tänker på att shimsa för att få den i lod), samt att det är cirka 4m mellan träden.
Någon som har tips om vad jag skulle byta till för dimension, kvadratisk regel? Eller kanske annan infästning? Har en regel på 45x45 liggande också, samt möjlighet att sätta dit annat. Plankan som sitter där per idag är fäst med fyra långa träskruv i ena änden, i andra änden har jag snickrat som en låda där plankan kan röra sig i x-led (horisontellt) samt lite i y.
Jag kommer hänga i den själv emellanåt (90kg), barnen kommer vilja gunga i grejer.
Mvh
Någon som har tips om vad jag skulle byta till för dimension, kvadratisk regel? Eller kanske annan infästning? Har en regel på 45x45 liggande också, samt möjlighet att sätta dit annat. Plankan som sitter där per idag är fäst med fyra långa träskruv i ena änden, i andra änden har jag snickrat som en låda där plankan kan röra sig i x-led (horisontellt) samt lite i y.
Jag kommer hänga i den själv emellanåt (90kg), barnen kommer vilja gunga i grejer.
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Så det var var därför man endast skulle fästa i ena trädet. Gjorde blott likadant som en bekant. Min kreation kan nämligen också röra sig horisontellt i ena änden.David-O skrev:
Är sugen på att bygga en trädkoja till barnen, men vet inte riktigt hur man fäster i träd för minsta möjliga åverkan. Är ju kritiskt att trädet inte mår dåligt.
@David-O hur länge har du haft något fäst i trädet? Vilken sorts träd och hur mår det?
@Roffe_riff Hur ser det ut hos den du inspirerats av? Samma frågor som ovan alltså.
@David-O hur länge har du haft något fäst i trädet? Vilken sorts träd och hur mår det?
@Roffe_riff Hur ser det ut hos den du inspirerats av? Samma frågor som ovan alltså.
Som jag skildrat det ser det även ut hos inspiratören. Vederbörande använder dock 45x120-regel, vilket är avsevärt stabilare. Trädet har tillsynes inte påverkats av att ha haft galvade skruvar i sig, trots att 6-7 år har passerat.jonmo skrev:
Är sugen på att bygga en trädkoja till barnen, men vet inte riktigt hur man fäster i träd för minsta möjliga åverkan. Är ju kritiskt att trädet inte mår dåligt.
Ca 3 år. Med en galvad fransk skruv i ena tallen.
Ingen påverkan på trädet.
Sen har det varit infästningar genom åren och tallat bryr sig i alla fall inte.
Björkar kan sava lite och se tråkiga ut, men påverkar inte livskraften vad jag sett.
Ingen påverkan på trädet.
Sen har det varit infästningar genom åren och tallat bryr sig i alla fall inte.
Björkar kan sava lite och se tråkiga ut, men påverkar inte livskraften vad jag sett.
Dimension på bräda? Tryckimpregnerad? Belastning?David-O skrev:
Mvh
Hej
Tänkte vara visa mitt hemmagym som påminner om ditt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/visa-ditt-hemmagym.392666/page-20#post-4296687
Jag hade möjlighet att såga till en bjälke av en stam och fäste med de längsta franska skruv som beijer bygg hade till försäljning.
Verkar hålla.
Mvh Fredrik
Tänkte vara visa mitt hemmagym som påminner om ditt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/visa-ditt-hemmagym.392666/page-20#post-4296687
Jag hade möjlighet att såga till en bjälke av en stam och fäste med de längsta franska skruv som beijer bygg hade till försäljning.
Verkar hålla.
Mvh Fredrik
Det var en stilig lösning. Pinnarna går igenom stammen och ut på andra sidan?F fredand44 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Stoppa en luftläcka mellan rum och kallvind
Isolering -
Skarv mellan ballofix och blandare läcker
Vatten & Avlopp -
Fog mellan hus och altanvägg?
Altan & Uteplats -
Ljuddämpning av vägg mellan sovrum - enkelt och effektivt?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Utegym - ok med kreosolstolpar mellan träden?
Byggmaterial & Byggteknik