Vet inte vad du menar med "lödskarvar, alltså kablar och motstånd", men det går ju att löda direkt på pinnarna om man vill. Lite fult men fungerar.nino skrev:
Vill du vara seriös skaffar du något sånt här: https://www.amazon.com/Ultra-Small-...jbGlja1JlZGlyZWN0JmRvTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==
Aha, det var så du menade. Det där är en sk. experimentplatta. Den använder man bara när man testar ut en koppling, inte i skarp drift.nino skrev:
Så kan det ju vara men tanken är ju att ev bygga ut...tommib skrev:
Tänkte ju sånna skarvar med lödtenn i som man värmer, kanske duger det med.
Huvudsaken är ju att det inte hoppar isär nånstans
Nu när jag sitter på datorn kan jag länka till en lämplig "hat" som expansionerna till RPi heter.
https://www.electrokit.com/produkt/pihat-prototypkort-for-raspberry-pi-a-b-utan-eeprom/
https://www.electrokit.com/produkt/pihat-prototypkort-for-raspberry-pi-a-b-utan-eeprom/
Man ska ju alltid följa upp trådar så jag fortsätter att skriva nån kan ju ha nytta av det
Har kommit så långt att om kretsen sluts så skrivs skickas det ett mail till min e-post, som det är nu så blir det varje gång pien kollar om det är larm.
Så nu ska jag bara räkna ut hur man kan skicka ett mail, vänta 3 koller (30min mellan varje) och skicka ett till mail den 4de gången.
Säkert busenkelt om man kan koda
Har kommit så långt att om kretsen sluts så skrivs skickas det ett mail till min e-post, som det är nu så blir det varje gång pien kollar om det är larm.
Så nu ska jag bara räkna ut hur man kan skicka ett mail, vänta 3 koller (30min mellan varje) och skicka ett till mail den 4de gången.
Säkert busenkelt om man kan koda
Du sätter en variabel t+n när du skickar mailet, där t är aktuell tid (ofta timestamp() eller något liknande) och n är fördröjningen som du vill ha tills nästa mail skickas, i lämplig tidsenhet. När mailet ska skickas kontrollerar du om variabeln t är större än aktuell tid. Om den är det skickas inget mail. Om den i te är det skickas mail och t sätts till aktuell tid + n igen.
Pseudokod:
n = 7200 (2 timmar, som sekunder)
t = 0
if (alarm && t<current_time){
Send mail()
t = current_time + n
}else{
Do nothing
}
Detta förutsätter då att du får current_time i sekunder. Det finns alltid tillgängligt på ett eller annat sätt.
Pseudokod:
n = 7200 (2 timmar, som sekunder)
t = 0
if (alarm && t<current_time){
Send mail()
t = current_time + n
}else{
Do nothing
}
Detta förutsätter då att du får current_time i sekunder. Det finns alltid tillgängligt på ett eller annat sätt.
Nu har jag (med sttor hjälp av en bekant) fått till det så att vid larm så skickas ett mail direkt, efter 30 kontroller, alltså typ 30min, och efter 3h sen inget mer.
Jag tror det räcker, har jag inte varit dit efter 3h så lär jag ju inte åka dit efter 3.5
utan då är jag upptagen.
Möjligen att man ska lägga in ett larm efter 6h ifall det larmar precis när man är påväg till jobbet, så man inte glömmer av det...
Frågan är vad som händer om nätet går ner?
Kommer mailen att ligga i kö tills nätet är tillbaka?
Smtplib använder sig för att maila
Jag tror det räcker, har jag inte varit dit efter 3h så lär jag ju inte åka dit efter 3.5
Möjligen att man ska lägga in ett larm efter 6h ifall det larmar precis när man är påväg till jobbet, så man inte glömmer av det...
Frågan är vad som händer om nätet går ner?
Kommer mailen att ligga i kö tills nätet är tillbaka?
Smtplib använder sig för att maila

