Kan väl finnas ett inbrottslarm trots det. Eller andra sorters driftlarm.
Det kanske kan vara något att fundera på? Inte för att jag misstror dig men larm för en värmelösning i ett hus i Dalarna bör vara hyfsat robust tänker jag. Blir snabbt problem om det slutar värma.
Det kanske kan vara något att fundera på? Inte för att jag misstror dig men larm för en värmelösning i ett hus i Dalarna bör vara hyfsat robust tänker jag. Blir snabbt problem om det slutar värma.
Exakt så är det, men dom väntar gärna tills efter jobbet med att höra av sig fast det var kallt på morgonenNyfniken skrev:
Så med det här så tänker jag att jag har iaf en möjlighet att fixa det så fort det går.
Har fått nåt larm på sommaren också och då märks det ju mindre...
Jo men det finns ju backup i form av elpatron så utkallt blir det inte och sen bor det som sagt folk där med.tommib skrev:
Det finns ju lösningar för 4000 där man ser allt, temp drift timmar osv och man kan även få tips på förbättringar så det skulle jag väl köpa egentligen men det här var roligt och jag lärde mig endel.
Funkar det så är det bra, gör det inte det så ja det är ju inte sämre än innan iaf
Ja och förresten så Tack för Hjälpen alla!
Python var lite knepigt, fick några konstiga fel och det visade sig att det var fel antal tabbar/mellanslag så det var känsligt.
Skrev allt i nano på pien via putty från W7
Python var lite knepigt, fick några konstiga fel och det visade sig att det var fel antal tabbar/mellanslag så det var känsligt.
Skrev allt i nano på pien via putty från W7
Ambitiöst
Ja, Python använder syntaktisk whitespace, det är en av grejerna jag ogillar med det. Av det skälet skrivs det också bäst med en syntaxmedveten editor. Jag vet inte om nano har ett pythonläge, har aldrig behövt ta reda på det.
Ja, Python använder syntaktisk whitespace, det är en av grejerna jag ogillar med det. Av det skälet skrivs det också bäst med en syntaxmedveten editor. Jag vet inte om nano har ett pythonläge, har aldrig behövt ta reda på det.
Håller med. Bättre att du skriver koden på datorn och copy pastear över om du inte vill göra något mer fancy än så. Visual studio code är bra.tommib skrev:
https://code.visualstudio.com/docs/remote/ssh
Kan ju testa detta nästa gång du ska ge dig på kodandet.
Samba borde också fungera, så kan du komma åt filerna direkt i Windows. https://pimylifeup.com/raspberry-pi-samba/
Kan ju testa detta nästa gång du ska ge dig på kodandet.
Samba borde också fungera, så kan du komma åt filerna direkt i Windows. https://pimylifeup.com/raspberry-pi-samba/
Winscp funkade fint, som en ftp klient.
Kopplade mha wagos ihop kablarna, tyvärr är benen på motståndet för korta för att kunna gå i 2st, tips på förlängning? Löda fast kabelstumpar?
Längst till vänster ska ersättas med längre kabel och ner till pumpen
Nästa problem jag har nu är att få igång wifi på min pi som är version 2 (tror jag, 2usb 26 pinnar)
Kopplade mha wagos ihop kablarna, tyvärr är benen på motståndet för korta för att kunna gå i 2st, tips på förlängning? Löda fast kabelstumpar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Längst till vänster ska ersättas med längre kabel och ner till pumpen
Nästa problem jag har nu är att få igång wifi på min pi som är version 2 (tror jag, 2usb 26 pinnar)
Använd sockerbitar istället så är det inga problem att få ner motståndets ben i två intilliggande hål.
Men om detta ska vara en permanent lösning skulle jag nog rekommendera lödning och skruvplint för anslutning av grejerna.
Men om detta ska vara en permanent lösning skulle jag nog rekommendera lödning och skruvplint för anslutning av grejerna.
Ja permanent är det väl tänkt att bli.
Finns det nån orsak till att inte använda wago om det ska vara permanent? Är ju inte ofta det går nån spänning genom, bara vid larm, och varken spänning eller ström är så högt...
Jag tänkte att duger det till 220 så duger det till 3.3v
Finns det nån orsak till att inte använda wago om det ska vara permanent? Är ju inte ofta det går nån spänning genom, bara vid larm, och varken spänning eller ström är så högt...
Jag tänkte att duger det till 220 så duger det till 3.3v
Ja, wago är bra till mycket men just i denna applikation skulle jag säga att det är lite enklare med sockerbitar (eller ännu hellre lödning). Det är inte spänningen eller strömmen som är problemet, det är den rent mekaniska belastningen på delarna.
