Jag har köpt en lägenhet med öppen planlösning där köket är väldigt dominerande. Skulle vilja tona ner det ngt (måla i ljusare kulör) samt göra det något mer tidstypiskt (byta knoppar & kakel men kanske också sätta lister). Lägenhet från 1929. Någon som har idéer? Funderar på att ta bort barbordet också. Hur gör jag snyggast med kaklet på den sida där det liksom trappas ner?

• Öppet kök med ljusbruna skåp, svart kakel och inbyggd ugn, med ett barbord och två höga pallar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med ljust trä, svarta kakelplattor, vita bänkskivor och barbord med stolar i öppen planlösning.
    Skapa konto
Attitudeswe
Tunn kakellist kan man ha som avslut.

Skall du kakla ovanpå befintligt och förlora 1cm? Annars blir det rätt stort projekt att gipsa om. Kanske räcker gipsa om den vänstra sidan.

Jag tycker luckorna var snygga som dom är. Men bort med barbordet :)

Vårat kakelavslut:
Hörn i kök med blommig tapet och fiskbensmönstrat kakel. Svart bänkskiva med glasvattenkokare och köksredskap i en behållare.
Skapa konto

• Gilla
CGR
  • Laddar…
BirgitS
Det finns särskild kakelfärg för att måla kakel.

Jag tror inte att köket kommer att känns som 100 år gammalt om du byter handtag och gör dina andra förslag. Eftersom det är utanpåliggande heltäckande luckor kommer det ändå att upplevas som modernt.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tunn kakellist kan man ha som avslut.

Skall du kakla ovanpå befintligt och förlora 1cm? Annars blir det rätt stort projekt att gipsa om. Kanske räcker gipsa om den vänstra sidan.

Jag tycker luckorna var snygga som dom är. Men bort med barbordet :)

Vårat kakelavslut:
[bild]
Nä jag måste nog ta bort bef kakel, annars bygger det för mycket på den ”tomma” väggen till vänster. Fint avslut - kan i mitt fall kanske ha en liten hylla upptill.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns särskild kakelfärg för att måla kakel.

Jag tror inte att köket kommer att känns som 100 år gammalt om du byter handtag och gör dina andra förslag. Eftersom det är utanpåliggande heltäckande luckor kommer det ändå att upplevas som modernt.
Tanken är inte att det ska se 100 år gammalt ut utan att det ska smälta in lite mer. Nu skriker det tidigt 2000-tal.

BirgitS
C CGR skrev:
Tanken är inte att det ska se 100 år gammalt ut utan att det ska smälta in lite mer. Nu skriker det tidigt 2000-tal.
Jag tror att du kommer väldigt långt bara genom att måla om luckor och kakel.

Byta kakel på en kloasongvägg är nog inte helt enkelt. Om du inte är helt säker på att man har satt upp gipsskivor som kan tas bort utan att förstöra väggen under.

Ett luckbyte till en fin ramllucka som känns mer tid typiskt kostar inte allt för mycket!

• Gilla
CGR och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.