Hej! Blev relativt nyligen ägare till ett 20-talshus som där fasaden nu ska ses över. På ena gaveln är den nedre änden på den stående fasaden rutten. De sista 20 cm är kass, men resten, alltså 90% av virket är fint. Inför målning av fasaden ska nu allt ruttet bytas ut. Det känns onödigt dyrt och arbetsamt att byta ut all stående panel när endast de sista 20cm är ruttna. Jag har en tanke om att kapa bort det ruttna med cirkelsågen och sedan täcka ”glappet” med en liggande bräda.
Vad säger ni om denna strategi? Risk för fukt som tränger in bakom brädan? Andra förslag på lösningar?
Vad säger ni om denna strategi? Risk för fukt som tränger in bakom brädan? Andra förslag på lösningar?
Tack för svar!
På vilket sätt krävs det mer underhåll? panelen sitter ju på våning 2, så avståndet till marken ska inte vara något problem
På vilket sätt krävs det mer underhåll? panelen sitter ju på våning 2, så avståndet till marken ska inte vara något problem
Förstår! Fenomenet offerbräda verkar vara en etablerad lösning på liknande problem, så det blir nog något i den stilen.
O Ove Sundberg skrev:
Hej, Vore tacksamt om du hade några bilder på resultatet. Min tanke är att göra något liknande mot sommaren och vi har näst intill indentidkta hus. Sen undrar jag om ditt droppbleck i plåt eller trä?
//J
här är resultatet! Behöll det befintliga blecket (i plåt) och satte över det ett liggande foder med en ”offerbräda” över.J Joeleandersson skrev:
Klicka här för att svara