Fulkemisten
Ungarna har en plaskpool, en sån där 300 liters som är uppblåsbar. Då det bara är 300 liter har jag såklart inget reningsverk eller så utan använder vattnet till att vattna i trädgården med. När man tappar upp så gnäller de allt som oftast om att det är för kallt i den, jag brukar lägga byggplast över varma dagar, dock så tar det ändå typ 1,5 dag att få upp den i typ 25 grader.

Nu skaffade jag i alla fall en svart 10-meters 1/2 tums slang som jag kan koppla till trädgårdsslangarna och en dränkbar pump från Biltema, la sedan den svarta slangen på papptaket till carporten och började cirkulera vattnet. Carporten är i solen hela dagen och jag mätte vid 1400 upp en yttemp på 62 grader, lufttemperaturen i skuggan idag var 24 grader. Vattnet cirkulerar med ca 10 liter/min, dvs hela polen omsätts på en halvtimme. Alltså mätte jag temperaturen på poolvattnet och på returen varje halvtimme. Fick följande resultat.

Diagram som visar temperaturökning i en pool över tid med linjer för tillskott, retur, temperaturförändring och ackumulerad ökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabell som visar temperaturmätningar av poolvatten över tid med klockslag, inlopps- och returtemperatur samt temperaturökning.
Skapa konto

Klart badbart må jag säga! Räknade ut att om systemet värmer vattnet 11,2 grader på 5 h så krävs 4180 Joule per grad och liter, gånger 300 liter och konverterat till kWh dividerat med antalet timmar så har det en effekt på ca 800 Watt. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Svart och gul slang utsträckt på ett papptak för att värma vatten med solenergi.
Skapa konto

Uppblåsbar plaskpool med byggplast och ansluten gul slang för vattencirkulation på gräsmatta.
Skapa konto

Tog själv ett dopp i sommarvärmen, nu blev jag sugen på sandfilter och grejor...

Redigerat:
  • Gilla
sommarglass och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.