11 991 läst ·
27 svar
12k läst
27 svar
Vad är gott, nyttigt, enkelt, mättande - till kvällsmat?
Sida 1 av 2
Magen och vikten bara ökar.
Kanske för att jag äter ute 2 gånger om dagen?
Så jag funderar lite på detta med gröt, men när jag testade det en annan gång så var det ju bara rätt och slätt trist. Slutade med att jag tog sån gröthavre och yoghurt vilket iofs blev gott och enkelt men inte nyttigt.
Vill gärna undvika laktos och socker.
Vad kan ni tänkas ha för förslag till mig?
Kanske för att jag äter ute 2 gånger om dagen?
Så jag funderar lite på detta med gröt, men när jag testade det en annan gång så var det ju bara rätt och slätt trist. Slutade med att jag tog sån gröthavre och yoghurt vilket iofs blev gott och enkelt men inte nyttigt.
Vill gärna undvika laktos och socker.
Vad kan ni tänkas ha för förslag till mig?
Tomat- och bönsallad i god vinägrett med lite vitlök och mycket fransk senap. Tar 2 minuter att göra, får stå en halvtimme och tar sen slut på två röda.
Passar till allt utom chokladtårta. Billigt, nyttigt, gott och mättande.
Passar till allt utom chokladtårta. Billigt, nyttigt, gott och mättande.
Testat att göra en stor skål med sallad?
Alltså matsallad med räkor, kyckling eller liknande i.
Sen om du blir sugen på kvällen så är det bara att ösa upp en lagom portion.
Nu vet jag inte hur ansträngande jobb du har, men kvällsmaten ska väl undvikas i möjligaste mån?
Själv så har jag börjat tänka på kolhydrater och kör med mindre tallrikar för att lura ögat.
Har gått ner två hål i skärpet bara på det tänket.
Alltså ingen diet, men inte så mycket pasta med mera.
Undviker att backa också.
Däremot så försöker jag ta en frukt mellan frukost och lunch, samt mellan lunch och middag. Aldrig smörgås förutom till frukost (någon jäkla måtta får det vara)
Har inte begränsat mig ang pilsner på helgen.
Detta har jag nu gjort i ca tre månader. Två hål i skärpet som sagt och vågen säger nästan nio kilo.
Inte alls svaret på din fråga egentligen.... Men det funkar och den lilla omställningen var inte ett dugg svår!
Alltså matsallad med räkor, kyckling eller liknande i.
Sen om du blir sugen på kvällen så är det bara att ösa upp en lagom portion.
Nu vet jag inte hur ansträngande jobb du har, men kvällsmaten ska väl undvikas i möjligaste mån?
Själv så har jag börjat tänka på kolhydrater och kör med mindre tallrikar för att lura ögat.
Har gått ner två hål i skärpet bara på det tänket.
Alltså ingen diet, men inte så mycket pasta med mera.
Undviker att backa också.
Däremot så försöker jag ta en frukt mellan frukost och lunch, samt mellan lunch och middag. Aldrig smörgås förutom till frukost (någon jäkla måtta får det vara)
Har inte begränsat mig ang pilsner på helgen.
Detta har jag nu gjort i ca tre månader. Två hål i skärpet som sagt och vågen säger nästan nio kilo.
Inte alls svaret på din fråga egentligen.... Men det funkar och den lilla omställningen var inte ett dugg svår!
Allvarligt, just sallad i betydelsen matsallad kan man göra utan kök. Vattenkokare räcker långt. Micro ännu längre. Det är det matiga som måste kokas (matvete, bulgur - inte pasta eller ris) som krånglar lite, resten kan köpas färdigt.
Kolla LCHF recept och/eller GI recept och börja där, har själv provat lite och slutade öka, lite motion på det så vandrar man ner sen också i vikt.
Känns som om det kommer krävas stora volymer av sallad. Iaf när jag köper sallad ute.
Tror dock på gröt trots mina tidigare misslyckande att fåtill en god variant.Med andra ord, fler tips mottages, gärna som omfattar lyckade gröt varianter.
Tror dock på gröt trots mina tidigare misslyckande att fåtill en god variant.Med andra ord, fler tips mottages, gärna som omfattar lyckade gröt varianter.
Ät inte gröt varje dag. Bestäm att tisdagar är grötdag t ex. En dag i veckan fixar du. Blanda i lite torkad frukt (plommon, äppelringar, fikon, blåbär eller vad du hittar i affären), någon matsked per portion så ändrar du smaken. Glöm inte nypan salt.
Ibland kan man mosa i lite färsk frukt: banan, rivet äpple, färska jordgubbar, blåbär (fast färgen blir ....spännande).
En dag i veckan kan vara soppdag. En soppa går fort: Släng i massa grönsaker i en buljong, toppa med helgens överblivna, strimlade köttbit, krydda med lite chili, konjak eller vitlök. Mycket fyllning så blir man mätt. En grovmacka med osött pålägg, skinka eller ost.
Om en månad kan du ta nästa steg.
Små steg har bättre prognos att lyckas än stora steg. (Ja, så sa dom i alla fall på den där kursen jag var skickad på. Tror dock det stämmer. )
Ibland kan man mosa i lite färsk frukt: banan, rivet äpple, färska jordgubbar, blåbär (fast färgen blir ....spännande).
En dag i veckan kan vara soppdag. En soppa går fort: Släng i massa grönsaker i en buljong, toppa med helgens överblivna, strimlade köttbit, krydda med lite chili, konjak eller vitlök. Mycket fyllning så blir man mätt. En grovmacka med osött pålägg, skinka eller ost.
Om en månad kan du ta nästa steg.
Små steg har bättre prognos att lyckas än stora steg. (Ja, så sa dom i alla fall på den där kursen jag var skickad på. Tror dock det stämmer. )
Eftersom det ska platsa in som "gott, nyttigt, enkelt, mättande" får det ju inte kännas/vara så krångligt.
Tärnad kycklingfilé eller laxfilé som steks lite lätt sen i med nån variant av wokgrönsaker och stek färdigt.
Lyxa till det med nån sås på flaska du tycker om, tex chilisås eller nåt.
Fungerar även med falukorvsfilé
Tärnad kycklingfilé eller laxfilé som steks lite lätt sen i med nån variant av wokgrönsaker och stek färdigt.
Lyxa till det med nån sås på flaska du tycker om, tex chilisås eller nåt.
Fungerar även med falukorvsfilé
Vad jag förstått så är det något man får lära sig. Att dra ner på portionerna. Det går. Ät hellre oftare och mindre.Yrrol skrev:
För går man upp så är energiintaget mer än vad man gör av med, tyvärr...
Fimpa kolhydrater. Det är dessa som gör att du går upp i vikt. Snabbt mätt men snabbt hungrig. Provat tex ett par kokta ägg med riktigt smör. Du blir inte speciellt mätt men inte heller hungrig på ett bra tag. Och ta med ett extra kokt ägg om du skulle bli sugen innan lunch. Bättre än snickers eller äpple. Till lunch, ät mest typ kött, sås och sallad. Möjligtvis nån liten potäta. Vatten till maten.
Så har jag käkat senaste 4 åren och antingen står vågen still eller smyger sakta nedåt. Minus 15. Utan ansträngning eller hunger.
Kolla tex kostdoktorn.se
Så har jag käkat senaste 4 åren och antingen står vågen still eller smyger sakta nedåt. Minus 15. Utan ansträngning eller hunger.
Kolla tex kostdoktorn.se
Medlem
· Västra Götaland
· 177 inlägg
Jag håller med dem som förespråkar mindre kolhydrater, det både påverkar vikten och jag mår mycket bättre.
Men eftersom du frågar om just gröt kan jag rekommendera gröt gjord av fiberhavregryn, ett äpple (riv grovt) och massa kanel ("kockens" är bäst då den inte blir så bitter). Låt koka ihop och servera med en liten klick naturell yoghurt. Smakar nästan som äppelpaj.
Men eftersom du frågar om just gröt kan jag rekommendera gröt gjord av fiberhavregryn, ett äpple (riv grovt) och massa kanel ("kockens" är bäst då den inte blir så bitter). Låt koka ihop och servera med en liten klick naturell yoghurt. Smakar nästan som äppelpaj.
Ägg ja, jag ser fram emot att göra äggröra å så...
Men återigen ska man ju dessutom bli mätt. Jag som har svårt för att känna mättnad behöver de tyngre grejerna... gröt sägs ju ha den finessen... men måste ju finnas mer än gröt och viss sort av supermörkt bröd.

Men återigen ska man ju dessutom bli mätt. Jag som har svårt för att känna mättnad behöver de tyngre grejerna... gröt sägs ju ha den finessen... men måste ju finnas mer än gröt och viss sort av supermörkt bröd.