Jag har länge längtat efter en egen vedeldad bastu och till slut blev det av. Detta bastuprojekt skiljer sig lite från andra "extra-allt"-projekt då min plan varit mycket pang för pengarna, jag ville ha en större relax som också kunde fungera som gästrum. Såhär gick det till.

En bod (10 kvm) köptes via Marketplace, fraktades hem med lastbil. 15000
Inredning köpt begagnad av kollega 1500
Bastukamin med skorsten ny 8500
Extra lavbrädor 1350
plastmatta med tillbehör 1150
========
Totalt 26900

Ännu återstår lite jobb, ett fönster till ska sättas in i relaxen (fick gratis vid köp av annat begagnat), lite lister och målning, men det får vänta tills det blir varmare ute. Både bastu och gästrumsfunktionen har testats till belåtenhet! Byggplats med murblock utplacerade på marken, omgiven av träd och en ladugård i bakgrunden, under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med murblock utplacerade på marken, omgiven av träd och en ladugård i bakgrunden, under en klar himmel.
Skapa konto
Röd bastubyggnad på plintar med blå dörr och fönster, omgiven av torrt gräs och buskar, stege och hus i bakgrunden.
Skapa konto
Röd vedeldad bastu med vit dörr och långsmalt fönster, ståendes på betongplattor, del av eget bastuprojekt.
Skapa konto
Rum under renovering med nylagt laminatgolv, röd och svart vägg med färgstänk, samt en eldriven handcirkel såg på golvet.
Skapa konto
Vedeldad bastu under konstruktion med träpanel och delvis färdig inredning, öppet fönster i anslutande rum samt verktyg och material på golvet.
Skapa konto
Vedeldad bastukamin i ett rum med träpanel och synligt fönster. En pågående eld syns genom kaminens glaslucka.
Skapa konto
Ett rum med en säng, fåtöljer med filtar, ett litet bord med röd läslampa, randig matta och några papperskassar på golvet.
Skapa konto
Person slappnar av i en vedeldad bastu med tända kaminen. Mörkt träinteriör, synliga fötter och varmt, dämpat ljus från elden.
Skapa konto

• Vedeldad bastu med träpaneler och två lavbrädor, en skopa och slevar ligger på lavbrädan.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Norrtull och 15 till
  • Laddar…
Davidbagare
Kul projekt!

Se över brandsäkerheten runt kaminen bara. Ser ut att stå väldigt nära väggen till höger vid dörren.

• Gilla
ClaraL
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Kul projekt!

Se över brandsäkerheten runt kaminen bara. Ser ut att stå väldigt nära väggen till höger vid dörren.
Det är korrekt avstånd och ingen strålningsvärme på sidan. Man kan lägga handen på väggen och den är bara ljummen. Bakom kaminen däremot var det hett, så där blev det minerit.

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Håller med Davidbagare att du ska kolla installationsavstånden, är det luftspalt bakom mineritskivorna.Det saknas också ett gnistskydd framför luckan. Har sotaren bisiktat och godkänt installationen?. Min erfarenhet är att det brinner ett antal bastustugor varje år pga bristfälliga installationer. Du kan inte försäkra stugan utan godkännande av sotarn. Dessutom ska ju stugan fungera som tillfällig sovplats.

• Gilla
ClaraL och 1 till
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Håller med Davidbagare att du ska kolla installationsavstånden, är det luftspalt bakom mineritskivorna.Det saknas också ett gnistskydd framför luckan. Har sotaren bisiktat och godkänt installationen?. Min erfarenhet är att det brinner ett antal bastustugor varje år pga bristfälliga installationer. Du kan inte försäkra stugan utan godkännande av sotarn. Dessutom ska ju stugan fungera som tillfällig sovplats.
Det finns numera gnistskydd framför och ja, det är mellanrum bakom mineriten.

Karen-generna lyser starka...

ylven ylven skrev:
Det finns numera gnistskydd framför och ja, det är mellanrum bakom mineriten. Karen-generna lyser starka...
Oklart vem Karen är men jag har väldigt svår att tro att detta:

Braskamin med eldsflammor i glasluckan, installerad inomhus med träpanelväggar.
Skapa konto

Uppfyller detta:

Diagram och tabell som visar säkerhetsavstånd för bastuugn i millimeter, med mått och illustrationer av minimiavstånd till väggar och tak.
Skapa konto

Men det är din bastu och ditt problem...

• Gilla
Tompanell
  • Laddar…
Davidbagare
ylven ylven skrev:
Det finns numera gnistskydd framför och ja, det är mellanrum bakom mineriten.
Bra!
ylven ylven skrev:
Karen-generna lyser starka...
Haha vem är det som är Karen. Det är ju du som blir kränkt, trots att vi bara ger goda råd så bastun inte brinner ner för dig. Ta råden eller ta inte råden, lätt!

• Gilla
Box of rain och 1 till
  • Laddar…
Eftersom du är tillfreds och nöjd med ditt bygge så sätt iaf upp brandvarnare i relax / gästrummet.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Vrid kaminen 45° så får du bättre avstånd till väggarna, och som en liten bonus så kommer eldens sken spridas i större del av bastun.

Min kamin är i 5mm rent stål och har antagligen betydligt högre strålningsvärme än din. Ändå så blir inte omgivande ytor oroväckande varma.

Du kan läsa om mitt bygge här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/koka-stuga-pa-en-spik.377419/

ylven ylven skrev:
Jag har länge längtat efter en egen vedeldad bastu och till slut blev det av. Detta bastuprojekt skiljer sig lite från andra "extra-allt"-projekt då min plan varit mycket pang för pengarna, jag ville ha en större relax som också kunde fungera som gästrum. Såhär gick det till.

Extra lavbrädor 1350
========
Totalt 26900

Ännu återstår lite jobb, ett fönster till ska sättas in i relaxen (fick gratis vid köp av annat begagnat), lite lister och målning, men det får vänta tills det blir varmare ute. Både bastu och gästrumsfunktionen har testats till belåtenhet![bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Väldigt trevligt. Himla roligt med projekt som blir fina till låg kostnad. Inspirerande!

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:

Extra lavbrädor 1350
========
Totalt 26900

Ännu återstår lite jobb, ett fönster till ska sättas in i relaxen (fick gratis vid köp av annat begagnat), lite lister och målning, men det får vänta tills det blir varmare ute. Både bastu och gästrumsfunktionen har testats till belåtenhet![bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
🫣

N Nissegandhi skrev:
Eftersom du är tillfreds och nöjd med ditt bygge så sätt iaf upp brandvarnare i relax / gästrummet.
Brandvarnare är alltid bra. Men man använder inte bastun och gästrummet samtidigt pga att det blir för varmt i så fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.