Jag har länge längtat efter en egen vedeldad bastu och till slut blev det av. Detta bastuprojekt skiljer sig lite från andra "extra-allt"-projekt då min plan varit mycket pang för pengarna, jag ville ha en större relax som också kunde fungera som gästrum. Såhär gick det till.
En bod (10 kvm) köptes via Marketplace, fraktades hem med lastbil. 15000
Inredning köpt begagnad av kollega 1500
Bastukamin med skorsten ny 8500
Extra lavbrädor 1350
plastmatta med tillbehör 1150
========
Totalt 26900
Ännu återstår lite jobb, ett fönster till ska sättas in i relaxen (fick gratis vid köp av annat begagnat), lite lister och målning, men det får vänta tills det blir varmare ute. Både bastu och gästrumsfunktionen har testats till belåtenhet!
Extra lavbrädor 1350
========
Totalt 26900
Ännu återstår lite jobb, ett fönster till ska sättas in i relaxen (fick gratis vid köp av annat begagnat), lite lister och målning, men det får vänta tills det blir varmare ute. Både bastu och gästrumsfunktionen har testats till belåtenhet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det är korrekt avstånd och ingen strålningsvärme på sidan. Man kan lägga handen på väggen och den är bara ljummen. Bakom kaminen däremot var det hett, så där blev det minerit.Davidbagare skrev:
Håller med Davidbagare att du ska kolla installationsavstånden, är det luftspalt bakom mineritskivorna.Det saknas också ett gnistskydd framför luckan. Har sotaren bisiktat och godkänt installationen?. Min erfarenhet är att det brinner ett antal bastustugor varje år pga bristfälliga installationer. Du kan inte försäkra stugan utan godkännande av sotarn. Dessutom ska ju stugan fungera som tillfällig sovplats.
Det finns numera gnistskydd framför och ja, det är mellanrum bakom mineriten.N Nissegandhi skrev:Håller med Davidbagare att du ska kolla installationsavstånden, är det luftspalt bakom mineritskivorna.Det saknas också ett gnistskydd framför luckan. Har sotaren bisiktat och godkänt installationen?. Min erfarenhet är att det brinner ett antal bastustugor varje år pga bristfälliga installationer. Du kan inte försäkra stugan utan godkännande av sotarn. Dessutom ska ju stugan fungera som tillfällig sovplats.
Karen-generna lyser starka...
Oklart vem Karen är men jag har väldigt svår att tro att detta:ylven skrev:
Logga in
Skapa konto
Uppfyller detta:
Logga in
Skapa konto
Men det är din bastu och ditt problem...
Bra!ylven skrev:
Haha vem är det som är Karen. Det är ju du som blir kränkt, trots att vi bara ger goda råd så bastun inte brinner ner för dig. Ta råden eller ta inte råden, lätt!ylven skrev:
Eftersom du är tillfreds och nöjd med ditt bygge så sätt iaf upp brandvarnare i relax / gästrummet.
Vrid kaminen 45° så får du bättre avstånd till väggarna, och som en liten bonus så kommer eldens sken spridas i större del av bastun.
Min kamin är i 5mm rent stål och har antagligen betydligt högre strålningsvärme än din. Ändå så blir inte omgivande ytor oroväckande varma.
Du kan läsa om mitt bygge här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/koka-stuga-pa-en-spik.377419/
Min kamin är i 5mm rent stål och har antagligen betydligt högre strålningsvärme än din. Ändå så blir inte omgivande ytor oroväckande varma.
Du kan läsa om mitt bygge här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/koka-stuga-pa-en-spik.377419/
Väldigt trevligt. Himla roligt med projekt som blir fina till låg kostnad. Inspirerande!ylven skrev:
Jag har länge längtat efter en egen vedeldad bastu och till slut blev det av. Detta bastuprojekt skiljer sig lite från andra "extra-allt"-projekt då min plan varit mycket pang för pengarna, jag ville ha en större relax som också kunde fungera som gästrum. Såhär gick det till.
Extra lavbrädor 1350
========
Totalt 26900
Ännu återstår lite jobb, ett fönster till ska sättas in i relaxen (fick gratis vid köp av annat begagnat), lite lister och målning, men det får vänta tills det blir varmare ute. Både bastu och gästrumsfunktionen har testats till belåtenhet![bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
🫣ylven skrev:
Extra lavbrädor 1350
========
Totalt 26900
Ännu återstår lite jobb, ett fönster till ska sättas in i relaxen (fick gratis vid köp av annat begagnat), lite lister och målning, men det får vänta tills det blir varmare ute. Både bastu och gästrumsfunktionen har testats till belåtenhet![bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Klicka här för att svara