3 529 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Engelska elsystemet?
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Hallå
Jag har precis beställt en borrhammare från england och blev lite fundersam över deras elsystem.
1. Varför säljer alla engelska webbshoppar 110v maskiner när de har 230v precis som oss?
2. Varför har de säkringar i stickproppen? Jag har läst förklaringar som att de inte har några centrala proppar, men det låter ju helt galet, vad händer om du drar igång vattenkokare kaffebryggare och micro i köket då t.ex.?
Jag har precis beställt en borrhammare från england och blev lite fundersam över deras elsystem.
1. Varför säljer alla engelska webbshoppar 110v maskiner när de har 230v precis som oss?
2. Varför har de säkringar i stickproppen? Jag har läst förklaringar som att de inte har några centrala proppar, men det låter ju helt galet, vad händer om du drar igång vattenkokare kaffebryggare och micro i köket då t.ex.?
1. De använder 110V på byggarbetsplatser tillsammans med en skyddstrafo. De anser det säkrare att använda 110V än som vi 230V på byggen. Med tanke på att matningen är såpass kraftig som den är.
Är lite osäker, min gissar att JFB inte är lika vanligt i england heller
2. Efter andra världkriget så byggde man ringledare för att mata strömen runt i städerna då koppar var dyrt. Detta har levt kvar sen dess, så idag har man om jag inte minns fel uppåt 20A i varje uttag och så säkrar man av den aktiva utrustningen i stickproppen.
Är lite osäker, min gissar att JFB inte är lika vanligt i england heller
2. Efter andra världkriget så byggde man ringledare för att mata strömen runt i städerna då koppar var dyrt. Detta har levt kvar sen dess, så idag har man om jag inte minns fel uppåt 20A i varje uttag och så säkrar man av den aktiva utrustningen i stickproppen.
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
det låter vettigt, eller snarare, inte alls men som en vettig förklaring.
Men kan du utveckla 2an? förstår inte vad ringledare och det var? säkrar man av till 20A borde det rimligtvis krävas kraftigare elsladdar = mer koppar?
Men kan du utveckla 2an? förstår inte vad ringledare och det var? säkrar man av till 20A borde det rimligtvis krävas kraftigare elsladdar = mer koppar?
Man drar matningen i en ring, alltså tillbaka till början igen och man får därigenom matning från två håll, och alltså även större area. Åtminstone så länge ringen inte gått av någonstans, vilket man inte nödvändigtvis upptäcker förrän man bränner matningen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
Om jag fattat rätt:
110V på byggarbetsplatser kom som lagkrav på 70-talet.
Inte nog med att det är 110V, det är dessutom 2*55V balanserad enfas eller 3*62V trefas, så att man får aldrig mer än 55/62V om man råkar ta i en fas och jord.
Sen lagkravet kom så har de inte haft ett enda elrelaterat dödsfall på byggarbetsplatser.
Om jordfelsbrytare ens fanns då så var det rejält ovanligt.
För att röra till det så har britterna separata grupper för belysning och för uttag. Belysningsgrupperna har klart klenare säkringar.
110V på byggarbetsplatser kom som lagkrav på 70-talet.
Inte nog med att det är 110V, det är dessutom 2*55V balanserad enfas eller 3*62V trefas, så att man får aldrig mer än 55/62V om man råkar ta i en fas och jord.
Sen lagkravet kom så har de inte haft ett enda elrelaterat dödsfall på byggarbetsplatser.
Om jordfelsbrytare ens fanns då så var det rejält ovanligt.
För att röra till det så har britterna separata grupper för belysning och för uttag. Belysningsgrupperna har klart klenare säkringar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Utrop på järnvägsstationerna på "engelska"
Övrigt Off Topic -
Så vet du om elsystemet är för gammalt – checklista
Artikelkommentarer -
Engelska på jobbet
Övrigt Off Topic -
Är kärnkraft en teknik för att balansera elsystemet
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
El