S
prototypen skrev:
Utlösningsvillkoret är detsamma med 25A och 6mm2 och 16A 2,5 mm2, det är ledningslängden som avgör.
Det du skriver ovan är också sant men byter du en 6kvmm matarledning till en central mot en 2,5kvmm så har du försämrat utlösningsvillkoret för samtliga utgående kablar från den matade centralen. Förmodligen spelar det ingen större roll i en lägenhet i stan men däremot i en villa på landsbygden.

Men då är det väl rimligt att elektrikern som gör det verifierar utlösningsvillkoret för samtliga trådar som sitter på centralen?

S
Självklart!

sawsaw skrev:
Det du skriver ovan är också sant men byter du en 6kvmm matarledning till en central mot en 2,5kvmm så har du försämrat utlösningsvillkoret för samtliga utgående kablar från den matade centralen. Förmodligen spelar det ingen större roll i en lägenhet i stan men däremot i en villa på landsbygden.

Prova den här http://www.voltimum.se/files/se/fil...xperternasrad/standardsafety/Huvudledning.pdf

Denna är också intressant.
http://www.voltimum.se/files/se/fil...srad/standardsafety/Area_for_skyddsledare.pdf

Bara för att det (av slentrian förr i världen med enfas till lägenheten) sitter en 20 A säkring till tvättmaskinen så drar inte en modern villa/lägenhetstvättmaskin mer än 10 A, den är oftast försedd med Schuckokontakt och därmed max 10A.

En genomgång av elbehovet kanske skulle vara behövlig.

Prototypen

Vad är det för skillnad i utlösningsvillkoret för 16A 2,5 mm2 och 25A 6 mm2? Jo jag vet att strömtätheten är lite lägre för 6mm2.

Vi borde göra som England att dra 6 mm2 (typ) runt om i hus och lägenheter och säkra i varje uttag, det känns stadigt och bra mot våra ynka och långa 1,5mm2

Prototypen

S
prototypen skrev:
Vad är det för skillnad i utlösningsvillkoret för 16A 2,5 mm2 och 25A 6 mm2? Jo jag vet att strömtätheten är lite lägre för 6mm2.
Skillnaden är den att med 2,5 kvmm får du högre impedans vilket försämrar utlösningsvillkoret för säkringarna i centralen den matar.

prototypen skrev:
Vi borde göra som England att dra 6 mm2 (typ) runt om i hus och lägenheter och säkra i varje uttag, det känns stadigt och bra mot våra ynka och långa 1,5mm2

Prototypen
Om du nu är så missnöjd med hur det fungerar i Sverige och du tror att det du skrev ovan är så mycket bättre så lägg det som ett förslag hos Elsäkerhetsverket.

Var är hempularen? Börjar nog bli dags att moderera lite.

Hej,

Jo jag har funderat på om det inte är färdigdiskuterat, men jag hade hoppats att vi skulle kunna få höra resultatet från på hur löser sig till slut. Så jag vill undvika stägning av tråden. Lite nyfiken på hur mycket de lyckas knöka in i röret.

Men kan vi inte vara överrens om att diskussionen om regler runt vad det måste vara för Area är avslutad i denna tråd. Och framförallt om vilken area som är mycket bättre i ett annat land.

S
Jag är med på det!

En liten undran bara av ren vetgirighet(ingen kritik): Varför anser man sig behöva 3-fas i en lägenhet? Har inte de flesta spisar 230 V som elementspänning?

Jo men de flesta spisar drar så mycket ström att man får löjligt stora säkringar på en ren enfas inkoppling, så de flesta går att koppla på flera faser för att balansera det hela lite.

hempularen skrev:
Jo men de flesta spisar drar så mycket ström att man får löjligt stora säkringar på en ren enfas inkoppling, sä de flesta går att koppla på flera faser för att balansera det hela lite.
Självklart är det att föredra, iaf i enfamiljsbostäder. Men balanseringen(i det här fallet), även om den inte är perfekt, är väl redan gjord mellan lägenheterna. Att då dra in 3-fas när övriga grannar har 1-fas försämrar väl snarare balanseringen. Att det sitter en 25 A säkring i proppskåpet stör väl ingen?

Om du nu är så missnöjd med hur det fungerar i Sverige och du tror att det du skrev ovan är så mycket bättre så lägg det som ett förslag hos Elsäkerhetsverket.

Bevare oss för engelska elsystem.

Varför stänga tråden? Det har ju inte varit några svordommar och personangrepp ännu! Ni skulle vara med på elektronikforumet där får väl en och annan en varning men det är högt i tak.

Jag är också nyfiken hur det kommer att lösa sig, Christina D måste rapportera

Prototypen

Det blir ju fortfarande grovt och dumt till varje lägenhet, om man kör enfas dit, även om huset i sig tar varken mer eller mindre tillsammans.
Jag har då aldrig varit med om att säkringen inte löser ut i ett bostadshus, speciellt om det är så som det brukar vara, att vi drar 1,5 mm² och säkrar med 10 A.

Bevare mig väl för hemska engelska stickproppar, med den förbenade 13 A säkringen i. Vissa utföranden är närmast hopplösa att koppla in en sladd i. Brukar ni använda sådana? Frågan riktad framförallt till de som verkar tycka det är en god idé.

Fast det har ju inte riktigt med detta att göra. Skulle kanske avhandlas separat.

sawsaw skrev:
Det står inte i Elinstallationsreglerna (SS 436 40 00) utan i någon av de många andra elstandarderna. Exakt vilken har jag inte i huvudet just nu men jag har läst det.
Gällande föreskriften ELSÄK-FS 2004:1 anger bara Svensk Standard. Därmed menas alla elstandarder, inte bara SS 436 40 00.
Om du då drar kabel 5G2,5 och dimensionerar enligt svensk standard, på vilket sätt skulle den anläggningen inte vara säker?
Jag menar, den standard du hänvisar till anger hur man bygger bostäder, medans det är godkännt i industrin!

Säkerheten är ju på intet sätt lägre i industrin, utan anledningen till minst 6kvmm är ju att framtidssäkra anläggningen mot framtida effekthöjning.
Men det har ju inte ett skit med el-säkerhet att göra, utan informerar man kunden om dom begränsningar en klenare area innebär så kan jag inte för min vildaste fantasi se några elsäkerhetsmässiga problem!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.