11 304 läst ·
48 svar
11k läst
48 svar
Enfas till trefas?
Säger detsamma, säkra av och dra i något klenare.gnistjagare skrev:
Sånt här kan lätt ta 4-5-6 timmar för två man och det kan ändå sluta med att man får lägga utanpåliggande kabel, borra sig genom bjälklag och elände bara för att sk-n fastnade orubbligt...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Gnistjagarn och fotografen
Jag tycker också det verkar lite överkurs att måsta dra 6 mm2 men bestämmelserna har visst ändrats de senaste åren så en elcentral ska matas med 6 mm2 så att man i en framtid ska kunna säkra upp till vad gänga II tål (25A). Jag tycker det verkar koko. Drar man 2.5 mm2 så skriver man det i gruppförteckningen och då kan man inte säkra högre än 16 A. (4mm2 20A).
Ska man nu följa bestämmelserna så måste man tydligen riva / lägga utanpåliggande för att någon gång i en mera elsparande framtid kunna säkra 25 A i en lägenhet, het är väl det enda den lägenheten kommer att bli (17,25kW)
Jag tycker Christina D borde få dispens att dra så grov kabel som går igenom i röret, att slita mycket i ledningarna kan skada isoleringen. Den dagen som hennes lägenhet behöver 3x25 A så får man ta ett nytt beslut att lägga utanpåliggande. Till dess kan vi väl unna henne att ha en snygg trappuppgång.
Finns sunt förnuft i denna situation?
Prototypen
Jag tycker också det verkar lite överkurs att måsta dra 6 mm2 men bestämmelserna har visst ändrats de senaste åren så en elcentral ska matas med 6 mm2 så att man i en framtid ska kunna säkra upp till vad gänga II tål (25A). Jag tycker det verkar koko. Drar man 2.5 mm2 så skriver man det i gruppförteckningen och då kan man inte säkra högre än 16 A. (4mm2 20A).
Ska man nu följa bestämmelserna så måste man tydligen riva / lägga utanpåliggande för att någon gång i en mera elsparande framtid kunna säkra 25 A i en lägenhet, het är väl det enda den lägenheten kommer att bli (17,25kW)
Jag tycker Christina D borde få dispens att dra så grov kabel som går igenom i röret, att slita mycket i ledningarna kan skada isoleringen. Den dagen som hennes lägenhet behöver 3x25 A så får man ta ett nytt beslut att lägga utanpåliggande. Till dess kan vi väl unna henne att ha en snygg trappuppgång.
Finns sunt förnuft i denna situation?
Prototypen
Uppgiften om 6 kvmm finns inskrivet i Svensk Standard som vi enligt ELSÄK-FS 2004:1 ska följa för att det vi åstadkommer ska uppfylla "god elsäkerhetsteknisk praxis". Nu medger ju även samma föreskrift att man kan göra avsteg från standarden under förutsättning att elsäkerheten inte blir sämre än standarden. Dock är det inget som gemene hemmafixare kan avgöra utan det ansvaret ligger på elektrikern som gör jobbet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det finns alltså utrymme för lite sunt förnuft.
Prototypen
Prototypen
Var i Elinstallationsreglerna står det om minst 6kvmm area?sawsaw skrev:Uppgiften om 6 kvmm finns inskrivet i Svensk Standard som vi enligt ELSÄK-FS 2004:1 ska följa för att det vi åstadkommer ska uppfylla "god elsäkerhetsteknisk praxis". Nu medger ju även samma föreskrift att man kan göra avsteg från standarden under förutsättning att elsäkerheten inte blir sämre än standarden. Dock är det inget som gemene hemmafixare kan avgöra utan det ansvaret ligger på elektrikern som gör jobbet.
Jag måste fråga, gäller detta även för en undercentral.prototypen skrev:
Alltså om jag har ett fasadmätarskåp (som alltså då ska vara matat med minst 6mm2), då måste jag alltså gå med 6mm2 till min elcentral i villan (nu tänker jag mig en villa).
Men om jag sen tänker ha en undercentral i garaget eller i gäststugan, måste dom också matas med 6 kvmm ???
Verkar totalt overkill i så fall. :eek:
Det står inte i Elinstallationsreglerna (SS 436 40 00) utan i någon av de många andra elstandarderna. Exakt vilken har jag inte i huvudet just nu men jag har läst det.sverre skrev:
Gällande föreskriften ELSÄK-FS 2004:1 anger bara Svensk Standard. Därmed menas alla elstandarder, inte bara SS 436 40 00.
6 kvmm gäller som huvudledning till central, alltså alla ledningar som matar centraler. Även i ditt garage.Mikael_L skrev:Jag måste fråga, gäller detta även för en undercentral.
Alltså om jag har ett fasadmätarskåp (som alltså då ska vara matat med minst 6mm2), då måste jag alltså gå med 6mm2 till min elcentral i villan (nu tänker jag mig en villa).
Men om jag sen tänker ha en undercentral i garaget eller i gäststugan, måste dom också matas med 6 kvmm ???![]()
Verkar totalt overkill i så fall. :eek:
Nu är inte Svensk Standard helt tvingande eftersom det anges i Föreskriften att om man har en annan och lika säker lösning så kan man använda sig av den. Du skulle alltså kunna mata en central med 5G1,5 kvmm men det är ingenting som är automatiskt godkänt för gemene hemmafixare att göra. Det ska beräknas och dokumenteras varför och hur den uppfyller samma säkerhet som med Svensk Standard.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
På vilket sätt skulle elsäkerheten påverkas om en undercentral matas med klenare area än 6 mm2? Oavsett ledararea har man alltid 115volt på skyddsjord vid kortslutning.sawsaw skrev:
Utlösningsvillkoret är detsamma med 25A och 6mm2 och 16A 2,5 mm2, det är ledningslängden som avgör.
Jag tror det INTE är elsäkerhet utan mera en omtanke om anläggningsägaren att inte en mulen dag måsta byta ledning till en undercentral för få fram mera ström. I Christinas fall är det helt tvärtom, hon drabbas av en hög kostnad för en möjlighet som troligen inte kommer att utnyttjas.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Sawsaw: <Du skulle alltså kunna mata en central med 5G1,5 kvmm men det är ingenting som är automatiskt godkänt för gemene hemmafixare att göra>
Hemfixare får väl inte göra någonting och Christina skulle anlita en "riktig" elektriker, jag hoppas hon anlitar en med sunt förnuft som vet vad han gör och kan kolla i den standard som du har läst.
Prototypen
Hemfixare får väl inte göra någonting och Christina skulle anlita en "riktig" elektriker, jag hoppas hon anlitar en med sunt förnuft som vet vad han gör och kan kolla i den standard som du har läst.
Prototypen
Du har alldeles rätt! Hemmafixare får knappt göra någonting. Men det finns många hemmafixare som gör det ändå och jag vill bara klargöra i och med det att det inte med automatik är tillåtet att mata en central med 5G1,5 i alla lägen även om det är fullt möjligt många gånger.
Föreskriften säger att en installation ska utföras enligt "god elsäkerhetsteknisk praxis". Med det menas att man ska utföra anläggningen som det hitintills varit brukligt (enligt Svensk Standard) men samtidigt medges undantag om man har ett likvärdigt alternativ men då krävs enligt föreskriften att man kan påvisa i förväg att det uppfyller samma krav samt att det dokumenteras hur man kommit fram till det.
Christina D har också en tvättmaskin som av någon anledning är avsäkrad med 20 A så även 2,5 kvmm faller ju med det. Jag tycker fortfarande inte att valet av kabelarea handlar om sunt förnuft men låt hennes elektriker avgöra vad det blir.
Föreskriften säger att en installation ska utföras enligt "god elsäkerhetsteknisk praxis". Med det menas att man ska utföra anläggningen som det hitintills varit brukligt (enligt Svensk Standard) men samtidigt medges undantag om man har ett likvärdigt alternativ men då krävs enligt föreskriften att man kan påvisa i förväg att det uppfyller samma krav samt att det dokumenteras hur man kommit fram till det.
Christina D har också en tvättmaskin som av någon anledning är avsäkrad med 20 A så även 2,5 kvmm faller ju med det. Jag tycker fortfarande inte att valet av kabelarea handlar om sunt förnuft men låt hennes elektriker avgöra vad det blir.