10 432 läst ·
66 svar
10k läst
66 svar
Energieffektivisera hemmet med smart teknik
Så länge återställningstid < avstängd tid/2 (om vi antar 50% av/på) så är det besparing. No?Scouten skrev:Om du i vanliga fall har elelement som är 50% till 50% från, sen stänger du av helt i 8 timmar, tappar två grader i innetemperatur och sedan har element som kör 100% några timmar för att återställa din temperatur, återigen troligen med en övertemperatur som följd, på grund av all termostaters inneboende uselhet. Vilken besparing beräknar du att uppnå?
Men har inte det med beståndets uppvärmingssätt att göra? Och hur pass granulärt man kan ställa in värmen?Scouten skrev:
Här är en rapport, jag har bara googlat upp den, endast läst sammanfattningen, http://www.lth.se/fileadmin/ees/Publikationer/1998/3179.pdf
Vill man spara energi, så bör man lägga sin energi på annat än natt-/dag-sänkning, enligt mig. Se till att inte värma alls när det har blivit tillräckligt varmt ute tex. Börja inte värma för tidigt.
Vill man spara energi, så bör man lägga sin energi på annat än natt-/dag-sänkning, enligt mig. Se till att inte värma alls när det har blivit tillräckligt varmt ute tex. Börja inte värma för tidigt.
Och där står ju "Resultaten pekar på att den lämpligaste strategin är strypning av värmeeffekten under längre tidsperioder (4 h) där strypningen endast omfattar 40-50% av värmeeffektbehovet."Scouten skrev:
Där står också: ”Energivinsten på att strypa värmetillförseln är enligt simuleringarna mycket liten men syftet är inte att spara energi utan att begränsa effektbehovet.”Okarlsson skrev:
Jag är för okunnig för att förstå skillnaden, men jag trodde inte besparingen skulle vara större än vad de kom fram till. Men ett par procent bör ju vara värt en del?Scouten skrev:
"Helg/nattsänkning innebär förvisso en energibesparing på ett par procent men effektbehovet och tidpunkten för den maximala effekten är oförändrad."
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Man skulle kunna ha väderprognosstyrd uppvärmning. Dvs att om det blir en solig dag värmer solen upp huset rätt bra och man kan backa lite på värmen. Samma om det väntas dra in en varmfront
Finns ett bolag i Göteborg som jobbar med det åt fastighetsbestånd. Min svåger jobbar där. Kommer inte ihåg vad det heter dockJohannes Carlsson skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Det där fungerar även psykologiskt. Det är lättare att stå ut med att frysa lite om man vet att det kommer bli varmt och skönt senare. Man behöver inte bekymra sig så mycket för ålderskrämpor när man vet att man snart kommer bli ung och pigg igen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Fast det är ju egentligen helt ointressant eftersom så få värmer upp med direktverkande el. Många har ju tröga system där detta funkar sådär.useless skrev:
Med luft-luft värmepump kan jag dock tänka mig att det kan funka.
Det beror på om du låter varmvattnet rinna ut i avloppet, som är det normala amvändningsfallet vid handtvätt, eller om du låter vattnet stanna i handfatet och kanske tillochmed rinna över bredden (täpp till breddavfallet) och ut på golvet. I det senare fallet kommer värmen från vattnet värma upp rummet, i det tidigare går varmvattnet mellan tvättar till spillo.B Bjober skrev:
Förutsatt man inte måste spola en halv evighet för att få varmt vatten, då är vi tillbaka till av och på med tröga system och imperfekt reglering.