Byggahus.se

Energieffektiv lyx i Holland

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Ett lyxigt hem behöver inte betyda dyra material. I Villa V i Holland handlar det om något mer svårfångat som kan kallas för livskvalitet.

Du kan läsa artikeln här: Energieffektiv lyx i Holland

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Jag undrar hur energisnålt detta verkligen är? Är det för att vara i holland som det är snålt? Ser inte ut att vara tjocka väggar eller tak, enorma fönsterytor, belysning man kan se från månen och ett förmodat utsatt och blåsigt läge?

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Leopold Makender

Tjockleken på en vägg har ingenting att göra med isolering alls. En vägg på 190 mm räcker helt enkelt...
    Varför lär sig svensken inte att ta reda på vad isolering egentligen betyder? Den ena dumma kommentaren efter den andra finns, men ingen tar egentligen reda på verkligheten, man TROR (Tro = INGENTING).

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Herregud vad du överreagerar. Gå och lägg dig!

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Gestur

Leopold du glömde länka in att energipersienner är lösningen på alla världens problem.

• Svara
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: mortb

Jo, visst skulle det vara intressant och se energikalkylen och jämföra med t.ex. svenska passivhus. Min egen reflektion över huset är att jag tycker att det ser coolt ut, men jag skulle nog känna mig lite obekväm om med insynen. Det är dock möjligt att det ligger så till att insyn inte är ett problem?

Hittade hemsidan http://www.park-brederode.nl/ Park Brederode verkar vara ett naturnära lyxigt bostadsområde. Tomter finns från ?730000 (typ 7 svenska millar alltså) google translate gör ett hyfsat jobb om man vill veta mer...

• Svara
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: andersmc

Nej, det finns ingen möjlighet att det huset i praktiken är speciellt energisnålt. Det är väl så att epitetet "energisnålt" snarare är en statushöjare än någonting som har med energi att göra. Lägg sedan till ett svindyrt och komplicerat tekniskt system för att "spara" energi så är skrytbygget komplett.

• Svara
  8. E
    Anonym
    Skrivet av: Patrik

Stora fönster mot norr kan ju knappast vara särskilt smart ur energisynpunkt. Huset verkar ju ha en del modern teknik som skulle kunna ge ett mindre miljöbelastande hus. Men det blir ju inte "miljövänligt" bara för att man installerar solceller m.m. Designen är fin.

• Svara
  9. E
    Anonym
    Skrivet av: Patrik

Är det inte tillåtet att ge kommentarer som ifrågasätter vissa saker här?

• Svara
  10. E
    Anonym
    Skrivet av: KnockOnWood

Patrik, det är klart att det är ok att skriva negativa saker.
    Tror och hoppas jag i alla fall.

Jag skall ge ett exempel här och nu:
    Det här är ett av de fulaste hus jag sett!
    Kan i och för sig knappt kallas hus.
    Ser mest ut som en skokartong som man har tagit bort en sida på,
    och ersatt med glas.

Vem vill egentligen bo så?
    Det måste ju vara som att bo i ett skyltfönster.
    Och hur kan det vara energisnålt med så mycket glasväggar? Rena skämtet!
    Tycker man sedan att plywood med svarvade faner är lyx har man satt ribban väldigt lågt.

Men det är väl tyvärr så det är med mycket modern arkitektur.
    Det är så viktigt att sticka ut att man släpper kontakten med det mänskliga perspektivet.
    Då blir det lätt så här.

Leo Gullbring, hoppas att du ursäktar att jag tar bladet från munnen och skriver det här.
    Men jag hoppas uppriktig att vi sliper se sådana här hus här hemma!

KoW

• Svara
  11. E
    Anonym

sliper skulle naturligtvis vara slipper.

• Svara
  12. E
    Anonym
    Skrivet av: Vespaman

Tycker precis tvärtom.. :) Skitsnyggt, och cool. Ser klart avkopplande ut, med all utsikt och det naturliga ljuset. Men det kräver ett avskillt läge, så det inte blir insyn a la akvarium.

• Svara
  13. E
    Anonym
    Skrivet av: arktecko

Jo, knockonwood, det är ju kul att klaga, speciellt om man får leka med så många föraktfulla ord. Varför kan du inte bara säga vad du tycker, istället för att hålla dig med uttryck som "rena skämtet" och "vem vill bo så?". Det är det många som gör, och det finns bra mycket mer hantverkskunnande i det huset än du tycks förstå, både från hantverkarnas sida och designernas.

Sen är det ingen som tvingar dig att köpa det, eller klagar på hur du har det. Men det är väl bra att det finns de som vågar utmana de gänse konservativa normerna ibland?

Min egen favoritdel av det här huset är det fina mötet med sanddynerna, både i form, rumslighet och material.

• Svara
  14. E
    Anonym

Nja arctecko, grejen är inte att klaga (som du i och för sig verkar duktig på själv),
    utan att framföra en personlig åsikt.
    Det är ju det kommentarsfälten är till för, eller hur?

Men om du läser så skrev jag för det första att det skulle kännas som att bo i ett skyltfönster och undrade vem som vill bo så. Vill du? Se till exempel sovrummet på 2:a våningen. Det är ju som en teaterscen.

För det andra anser jag att det är ett skämt att kalla huset energisnålt med tanke på andelen glasväggar. Kan du motivera hur man kan kalla det här huset energisnålt?

• Svara
  15. E
    Anonym
    • Svara