Jag har en undran gällande energideklaration, Vi står i begrepp och köpa en fastighet som vi känner oss mycket bekväma med, fastigheten har inte bjudits ut på marknaden, ingen mäklare inblandad förutom att vi skall ha en mäklare oss behjälpliga i samband med skrivandet av köpekonraktet och alla därtill nödvändiga arrangemang.
Nu min fråga, i praktiken är det en affär i mellan två parter som känner varandra, köpet föregås av en ordinarie fastighetsbesiktning av en oberoende besiktningsman, men, måste en energideklaration utföras? Vad innebär det om vi inte låter göra detta, begår vi ngn typ av lagbrott och kommer vi att drabbas av ngn typ av vite? Isåfall från vem...?

//Nyfiken

Kan inte svara exakt på din fråga - men jag vet att inte alla fastigheter behöver energideklareras. T ex behöver inte fritidsfastigheter energideklareras.

Om jag tolkade vår mäklare rätt när vi sålde så behöver man inte upprätta energideklaration om köparen går med på det, däremot kan köparen i efterhand kräva att säljaren bekostar en enerideklaration om det väl skulle behövas

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Energideklaration/Kopa-eller-salja/

Jo det krävs.
Det egentliga syftet framgår dock inte av Boverkets hemsida. Energideklarationerna skall även sändas in till Boverket av den som utfört den. På så sätt kan boverket få en inventering av sveriges fastighetsbestånd och ev. i framtiden anpassa insatser så att den totala energimängden för uppvärming i Sverige kan minskas.
Boverket får förmodligen indikation från Lantmäteriet när en ny lagfart på ett befintligt hus tecknats. Då skall denna åtföljas ganska omgående med en energideklaration in till myndigheten.
Boverket har rätt att efter en påminnelse ta ut ett vite om inte energideklaration görs.

Nanny Fine
Lägger till på Volvos annars utförliga kommentar; Som köpare anses du inte ha begått något lagbrott, ansvaret att upprätta en energideklaration åligger säljaren. Även om du som köpare "godkänner" att den inte görs undantar inte utan säljaren kan fortfarande påföras vite (precis som Volvo skriver).

Däremot kan det ju vara till nackdel för dig, om du själv ska sälja huset inom de närmsta 10 åren. Då måste ju du betala för den energideklaration som säljaren annars skulle gett dig gratis nu......

Jag tackar för återkopplingarna och svaren. Säljaren har nu på eget bevåg utfört en energideklaration, så frågan är nu lite passé' . Dock är jag lite nyfiken på det egentliga skälet....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.