Hej!

Jag ska bygga ett barbord mellan kök och vardagsrum med en bänkskiva i massiv ek och har hamnat i ett litet pris vs funktion-dilemma.
Jag har fått flera råd som alla säger att överhäng bör vara 30cm för att det ska kännas bra att sitta där med barstolar(med 4 ben).

Nu är det så att för att jag ska få till överhänget så behöver jag måttbeställa en skiva, vilket kommer kosta ca 3500-4000kr eller mer.

Detta mot en standard bänkskiva från IKEA för 1095kr. Fast eftersom den är 62cm djup så kommer då överhänget bli 24-26cm.

Tror ni det fungerar, eller blir det obekvämt att sitta där och äta/jobba t.ex?
 
Gör ett hemma test med lådor så känner du det snabbast
 
Det finns inga regler, gör ett test och känn efter om det kommer att fungera för dig/er. Det är den bästa vägen till ett beslut. 24-26cm kan fungera fint. 4cm gör i detta fall inte en så otroligt stor skillnad.
 
Paul-Staffanstorp
En sak du ska tänka på om du ska ha en skiva av massivt trä med överhäng är att det är väldigt stor risk att den slår sig och blir skev.

De större köksleverantörerna levererar dessa skivor med infrästa plattjärn för att stabilisera skivorna.
 
Det är ungefär dom måtten som vi har på våran köksö med barstolar och det funkar tycker jag. Stolarna är höj/sänkbara med ett ben i mitten. Bänkskivan är 84 cm med underskåp som är 60 djupa+täcksidor dvs 20 cm överhäng på baksidan där man oftast sitter. Det hade kunnat varit lite mer om man enbart tänker på sittkomforten men det hade sett konstigt ut tycker vi. Jag sitter ofta vid dessa stolar och surfar långa stunder och det funkar utmärkt.:)
 
Bokai skrev:
Hej!

Jag ska bygga ett barbord mellan kök och vardagsrum med en bänkskiva i massiv ek och har hamnat i ett litet pris vs funktion-dilemma.
Jag har fått flera råd som alla säger att överhäng bör vara 30cm för att det ska kännas bra att sitta där med barstolar(med 4 ben).

Nu är det så att för att jag ska få till överhänget så behöver jag måttbeställa en skiva, vilket kommer kosta ca 3500-4000kr eller mer.

Detta mot en standard bänkskiva från IKEA för 1095kr. Fast eftersom den är 62cm djup så kommer då överhänget bli 24-26cm.

Tror ni det fungerar, eller blir det obekvämt att sitta där och äta/jobba t.ex?
Hej där !
Vi har precis gjort om undervåningen. Vi gjorde en sådan lösning som jag tror du är på jakt efter, men inte ett överhäng på så mycket, vi kanske har ett överhäng på ca 10 cm.
Nu vet jag ju inte om ni ska använda det som riktigt matbord, men när vi sitter där känns det jäkligt bra i alla fall, det går ju inte att skjuta in benen under eller så.
Lösningen vi gjorde var att vi skarvade på ca 20 cm på utsidan. Vi använde 30mm massiv ek.
 
  • Klart 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klart 10.jpg
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.