Hej!
Står i sådant val & kval kring mitt 30-tals kök. Jag behöver verkligen renovera ena sidan där diskbänk finns idag för att:
- Få in en diskmaskin
- Flytta kylskåpet så det står på vänster sida, dvs. mot en vägg istället för som nu (mot höger bredvid fönstret och skymmer ljusinsläppet).
Jag har ritat olika lösningar i IKEAs ritverktyg, och jag pendlar mellan att riva ut HELA köket, vs. endast halva köket (som ska få diskmaskin).
Vill egentligen behålla de gamla stommarna, men det kommer bli mycket pengar även om jag bara gör halva köket, och vill verkligen att det ska bli bra och inte se ut som någon "paniklösning". De nya stommarna kmr även vara högre än de gamla, kanske ser jätteknas ut att behålla de gamla..
Se bilder för alternativ:
- Bild 1, rostfria luckor fr IKEA
- Bild 2, gröna luckor, kanske helt galen tanke, men tänker att det kan bryta av på ett coolt sätt?
Tror ni det är möjligt att få det att se bra ut om jag endast gör halva köket? Hur hade ni isf gått tillväga?
Är SÅ icke bevandrad i renovering, så alla tips är tacksamma!
Står i sådant val & kval kring mitt 30-tals kök. Jag behöver verkligen renovera ena sidan där diskbänk finns idag för att:
- Få in en diskmaskin
- Flytta kylskåpet så det står på vänster sida, dvs. mot en vägg istället för som nu (mot höger bredvid fönstret och skymmer ljusinsläppet).
Jag har ritat olika lösningar i IKEAs ritverktyg, och jag pendlar mellan att riva ut HELA köket, vs. endast halva köket (som ska få diskmaskin).
Vill egentligen behålla de gamla stommarna, men det kommer bli mycket pengar även om jag bara gör halva köket, och vill verkligen att det ska bli bra och inte se ut som någon "paniklösning". De nya stommarna kmr även vara högre än de gamla, kanske ser jätteknas ut att behålla de gamla..
Se bilder för alternativ:
- Bild 1, rostfria luckor fr IKEA
- Bild 2, gröna luckor, kanske helt galen tanke, men tänker att det kan bryta av på ett coolt sätt?
Tror ni det är möjligt att få det att se bra ut om jag endast gör halva köket? Hur hade ni isf gått tillväga?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Det tror jag inte. Jag har sett kök med 85 cm höga originalstommar på ena sidan och originalstommar som har höjts 5 cm på andra sidan och man har inte ens sett att det har varit olika höjd innan man börjar detaljgranska.R rs_andersson skrev:
Sett 20-talskök där man behållit de gamla serveringsskåpen men har byggt nytt i andra delar av köket och det har också sett bra ut, bara fint att det har gått att behålla vissa delar.R rs_andersson skrev:
Även om du inte väljer att följa den gamla stilen så bör man nog inte göra något väldigt modernt. Så jag tycker att rostfritt går bort. Välj också överskåp och inbyggd fläkt för det är inte mycket förvaring i ett sånt litet kök.R rs_andersson skrev:
Det är ett litet kök varför det är bra med en ljus färg, ytterligare en anledning till att inte ha så mycket rostfritt.
Handtagsmodellen Stil 55 går fortfarande att köpa och det kan användas som en detalj som gör att sidorna hänger ihop bättre.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack så mycket för input!!BirgitS skrev:
Det tror jag inte. Jag har sett kök med 85 cm höga originalstommar på ena sidan och originalstommar som har höjts 5 cm på andra sidan och man har inte ens sett att det har varit olika höjd innan man börjar detaljgranska.
Sett 20-talskök där man behållit de gamla serveringsskåpen men har byggt nytt i andra delar av köket och det har också sett bra ut, bara fint att det har gått att behålla vissa delar.
Även om du inte väljer att följa den gamla stilen så bör man nog inte göra något väldigt modernt. Så jag tycker att rostfritt går bort. Välj också överskåp och inbyggd fläkt för det är inte mycket förvaring i ett sånt litet kök.
Det är ett litet kök varför det är bra med en ljus färg, ytterligare en anledning till att inte ha så mycket rostfritt.
Handtagsmodellen Stil 55 går fortfarande att köpa och det kan användas som en detalj som gör att sidorna hänger ihop bättre.
Klicka här för att svara