Gångavstånd till busshållplats! kan vara bland det roligaste jag någonsin läst i en bostadsannons, men jag är ändå lite skeptisk med att skriva ut detaljer om TS situation bara för att man kan. :thinking:

• Gilla
D09
  • Laddar…
H Hasse_Lkp skrev:
Är inte friskrivning och besiktningsklausul motsatser?
Alltså om du går med på friskrivning så spelar det ingen roll vad din besiktningsman hittar senare mer än att du vet vad du ska åtgärda.
En besiktningsklausul ger dig möjlighet att hoppa av om din besiktningsman hittar något som inte är dokumenterat tidigare i säljarens besiktningsprotokoll.

Stämmer detta?

Apropå norra Örebro län så kanske jag kan bidra lite. Skicka PM @Rusta Hus!
Jag skrev om möjligheterna som finns. Inte kombinationerna eller att allt ska dem ga samtidigt.

H Hasse_Lkp skrev:
Är inte friskrivning och besiktningsklausul motsatser?
Alltså om du går med på friskrivning så spelar det ingen roll vad din besiktningsman hittar senare mer än att du vet vad du ska åtgärda.
En besiktningsklausul ger dig möjlighet att hoppa av om din besiktningsman hittar något som inte är dokumenterat tidigare i säljarens besiktningsprotokoll.

Stämmer detta?

Apropå norra Örebro län så kanske jag kan bidra lite. Skicka PM @Rusta Hus!
Om du frågar mig om klausuler så är jag rudis. :D Men intressant frågeställning. Jag ska skriva kontrakt idag så det vore toppen att veta skillnaden.
Men vad jag förstår så är det väl en besiktningsklausul vi har med i kontraktet? Har hela tiden sagt till mäklaren att priset kan ändras beroende på vad besiktningen visar. Likaså vad radonresultatet blir. Så det har jag tagit för givet att det kommer att stå med i kontraktet. Men jag ska fråga mäklaren idag!

Tack för input! (y)

Friskrivnings- och besiktningsklausuler har inte något direkt samband och ska inte blandas ihop.

Friskrivning handlar om att säljaren inte tar ansvar för skicket på huset (eller delar av det).

En besiktningsklausul har man för att köparen ska hinna undersöka objektet innan köpet går igenom. Dessa skrivs normalt som att köparen har rätt att häva köpet inom x dagar (ett par veckor oftast).

Under den tiden förväntas man alltså hinna besiktiga huset samt bestämma sig för om man ska köpa till avtalat pris, häva köpet eller försöka pruta utifrån någon ny information man får vid besiktningen. Rent teoretiskt kan man dock häva köpet av vilken anledning man vill under tiden klausulen gäller.

Besiktningen handlar alltså om att köparen skaffar sig ordentlig kunskap om vad som köps medan det fortfarande finns tid att ändra sig. Det man kan upptäcka under en besiktning är dock sånt säljaren ändå inte behöver friskriva sig från, då man som köpare förväntas undersöka det man köper.

Hoppa inte över besiktning!

• Gilla
Bettan74 och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Friskrivnings- och besiktningsklausuler har inte något direkt samband och ska inte blandas ihop.

Friskrivning handlar om att säljaren inte tar ansvar för skicket på huset (eller delar av det).

En besiktningsklausul har man för att köparen ska hinna undersöka objektet innan köpet går igenom. Dessa skrivs normalt som att köparen har rätt att häva köpet inom x dagar (ett par veckor oftast).

Under den tiden förväntas man alltså hinna besiktiga huset samt bestämma sig för om man ska köpa till avtalat pris, häva köpet eller försöka pruta utifrån någon ny information man får vid besiktningen. Rent teoretiskt kan man dock häva köpet av vilken anledning man vill under tiden klausulen gäller.

Besiktningen handlar alltså om att köparen skaffar sig ordentlig kunskap om vad som köps medan det fortfarande finns tid att ändra sig. Det man kan upptäcka under en besiktning är dock sånt säljaren ändå inte behöver friskriva sig från, då man som köpare förväntas undersöka det man köper.

Hoppa inte över besiktning!

Tydligare kan det inte bli!! (y)
Tack för det uttömmande svaret!

Ska få med det i kontraktet!

• Gilla
tomson och 1 till
  • Laddar…
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Om du frågar mig om klausuler så är jag rudis. :D Men intressant frågeställning. Jag ska skriva kontrakt idag så det vore toppen att veta skillnaden.
Men vad jag förstår så är det väl en besiktningsklausul vi har med i kontraktet? Har hela tiden sagt till mäklaren att priset kan ändras beroende på vad besiktningen visar. Likaså vad radonresultatet blir. Så det har jag tagit för givet att det kommer att stå med i kontraktet. Men jag ska fråga mäklaren idag!

Tack för input! (y)
Nej, frågade inte dig utan menade det som en öppen fråga till de som ha koll på det här. Tack Nötegårdsgubben för förtydligande!

Angående besiktningsklausul så är det ÖPPEN besiktningsklausul som gäller. En villkorad besiktningsklausul kan innebära att den är värdelös.
Jag vet inte hur denna ska vara formulerad för av vara ok. Du ska INTE nöja dig med att fråga mäklaren om detta. Mäklaren arbetar för säljaren, absolut inte för dig!

• Gilla
Rusta Hus och 1 till
  • Laddar…
Nödegårdsgubben skrev
”Samtidigt, vill du köpa och det inte finns så många tillgängliga objekt så gäller ju motsvarande åt andra hållet med”

Det är lite det också, det finns inte några andra objekt just nu med de kriterier jag söker, förutom detta hus. Så för mig är detta hus perfekt, men är orolig att lägga för mycket för det.

Har bränt mig en gång tidigare. Då köpte jag ett hus för 350’ kr som hade legat ute för 495’.
Blev sen tvungen att sälja huset två år senare, för bara 270’ så det blev en förlust med skuld kvar.
Är därför extra försiktig nu.
Å andra sidan, om du säljer 80' billigare än du köpte två år tidigare, så är det 3300kr/mån.
Vad är hyran på lägenheten du bor i nu?

/ Hälsningar, Fredrik

T Tornhill 2 skrev:
Å andra sidan, om du säljer 80' billigare än du köpte två år tidigare, så är det 3300kr/mån.
Vad är hyran på lägenheten du bor i nu?

/ Hälsningar, Fredrik
Förstår inte vad du menar med det?
Ingen vill väl ha 3300 kr extra varje månad om man säljer ett hus och har skuld kvar som följer med.!?!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J
Tänker att han menar att du kan tänka lite så för att trösta dig med. Att om din månadskostnad nu är ungefär så mycket dyrare nu per månad så motsvarar de 80 att du hade sålt två år tidigare bara om du slår ut det på tid. Men inget man vill så klart.

H Hasse_Lkp skrev:
Nej, frågade inte dig utan menade det som en öppen fråga till de som ha koll på det här. Tack Nötegårdsgubben för förtydligande!

Angående besiktningsklausul så är det ÖPPEN besiktningsklausul som gäller. En villkorad besiktningsklausul kan innebära att den är värdelös.
Jag vet inte hur denna ska vara formulerad för av vara ok. Du ska INTE nöja dig med att fråga mäklaren om detta. Mäklaren arbetar för säljaren, absolut inte för dig!
Just vad gäller besiktningsklausuler tycker jag man kan lita på mäklarna. Det är styrt av deras etikregler vilka sorters klausuler de får hjälpa till med och besiktningsklausuler är numera alltid öppna.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jo nu är kontrakt skrivet inklusive besiktningsklausul. Allt känns tryggt och transparent. Vi gick igenom kontraktet i detalj. Jag har till den 18/6 på mig att få tag på besiktningsman och om nåt uppkommer som inte är okej under besiktningen så kan jag häva köpet utan någon stämning eller straffavgift, får tillbaka handpenningen i så fall.

Friskrivningen gäller efter att den grundliga besiktningen gjorts!
Jag känner mig nöjd, vi gick igenom huset tillsammans med säljaren också.

Så - mitt drömhus blev mitt! Överlåtelsen sker den 26 juli!

• Gilla
Bettan74 och 13 till
  • Laddar…
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Är ingen expert.
Tycker att Radonvärdet är viktigt när det gäller priset, tycker inte att du ska acceptera för höga värden.
Vad kostar det att fixa fasaden?
Den kostnaden bör säljaren ta, plus att du bör få rabatt för att du tar hand om dolda fel. Har hört att det inte är så lätt att få ut ersättning för dolda fel. Stort ansvar för undersökning ligger på köparen.
Själv tycker jag att läge och omgivningen är viktiga faktorer.
Men beslutet måste du ta själv pga dina egna förutsättningar och förmågor.

Lycka till.

Angående radonhalten så fick jag besked på det igår innan kontraktet skrevs.
Värdet låg mellan 50-90 bq/kbm
Det kändes superskönt!

• Tabell med radonmätvärden för olika rum och våningsplan i en byggnad, värden mellan 50-90 Bq/m³.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bettan74 och 5 till
  • Laddar…
Grattis! :D

• Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Så här ståtligt är huset! :heart:

• Ett ståtligt vitt hus med rött tak sett genom träd och en grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bettan74 och 21 till
  • Laddar…
Så här ståtligt är huset! :heart:
Oj, tre våningar + källare!
Det blir mycket härlig motion med allt trappspring :)

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.