45 412 läst ·
169 svar
45k läst
169 svar
Enda spekulanten och säljaren vill friskriva sig
Grattis till köpet!Rusta Hus skrev:
Hej,
Så intressant att läsa allas inlägg!
Var igår till huset och hämtade radondosorna jag haft där i 10 dgr (en sån snabbmätning som finns)
Kände verkligen att det är ett perfekt läge för mig och hela fastigheten är perfekt.
Det är mycket som är så bra med huset:
- nya vattenledningar in i huset,
- nytt borrhål till bergvärmen,
- nytt tak (har fått namn på byggfirman)
- nytt badrum (har kollat upp behörighet hos firman som gjort det)
- fiber indraget,
- kommunalt vatten/avlopp
- radonfläkt som fungerar upptäckte vi igår (mäklaren och jag)
- uthus, växthus och ett gediget gästhus (måste fixas innan det bebos)
- garage/carport
- samt tre (3) tomter som ingår, totalt 4500 kvm som utgör tomten till huset. Men skulle kunna säljas av om man vill (de två som inte huset står på då)
Så imorse skrev jag till mäklaren och lade 530’ som bud som mötte säljarens senaste bud till mig (550 tkr)
Sa att fasad måste fixas av säljaren och friskrivning kan bli aktuellt efter att vi gjort en grundlig besiktning. Kontrakt ska skrivas på måndag. Vill ha svar idag! Om säljaren inte går med på detta återgår mitt bud till 475’ igen.
Fick svar ett par timmar senare att säljaren gav med sig! Så vi skriver kontrakt på tisdag (mäklaren kunde inte på måndag)
Så himla glad nu!!
Som köpare ska man ha sin egen besiktningsman. Och som säljare också. Deras försäkringar borde täcka eventuella dold fel. Men som säljare kan man ha klausul om det.Rusta Hus skrev:
Angående besiktning så undrar jag hur jag får tag på en bra besiktningsfirma utan att riskera att firman är ”i maskopi” med mäklaren?
Är det en lokal besiktningsfirma så är väl risken att de samarbetar med de lokala mäklarna.
När mitt ex köpte huset vi bodde i så var det säljarens mäklare som tog med sig besiktningsmannen. Jag sa till mitt ex att så borde det inte vara, det är vi som ska boka en firma så vi vet att de är oberoende. Men mitt ex tyckte det var pinsamt att säga ifrån och dessutom ville slippa besväret att leta fram och boka tid med någon annan. ( Suck, inte undra på att det inte höll för oss sen)
Jag skulle dessutom samtidigt få elen i huset besiktad. Vet att mäklaren faktiskt nämnde i förbifarten att det kunde finnas jordade kontakt-dosor på ojordad el när vi var på visning. Det är väl farligt va? Olagligt kanske?
Eller måste jag ta dit två olika besiktningsmän/kvinnor?
Jag känner som dit ex, men inför ett sådant köp måste man skärpa sig mycket. Lycka till inför i dag/morgon!
Är inte friskrivning och besiktningsklausul motsatser?
Alltså om du går med på friskrivning så spelar det ingen roll vad din besiktningsman hittar senare mer än att du vet vad du ska åtgärda.
En besiktningsklausul ger dig möjlighet att hoppa av om din besiktningsman hittar något som inte är dokumenterat tidigare i säljarens besiktningsprotokoll.
Stämmer detta?
Apropå norra Örebro län så kanske jag kan bidra lite. Skicka PM @Rusta Hus!https://www.byggahus.se/forum/members/rusta-hus.123974/
Alltså om du går med på friskrivning så spelar det ingen roll vad din besiktningsman hittar senare mer än att du vet vad du ska åtgärda.
En besiktningsklausul ger dig möjlighet att hoppa av om din besiktningsman hittar något som inte är dokumenterat tidigare i säljarens besiktningsprotokoll.
Stämmer detta?
Apropå norra Örebro län så kanske jag kan bidra lite. Skicka PM @Rusta Hus!https://www.byggahus.se/forum/members/rusta-hus.123974/
Med friskrivningsklausul menar nog de flesta att säljaren avsäger sig ansvar för eventuella dolda fel – alltså fel som inte hade varit möjliga att upptäcka vid en noggrann besiktning, men som kan uppdagas långt senare.H Hasse_Lkp skrev:Är inte friskrivning och besiktningsklausul motsatser?
Stämmer detta?
Apropå norra Örebro län så kanske jag kan bidra lite. Skicka PM @Rusta Hus!
Som köpare kan du ändå låta besiktiga huset och (förutsatt att det finns en sådan klausul i kontraktet) hoppa av köpet eller förhandla ner priset om det skulle framkomma några fel vid besiktningen.
Ser bra ut på bilderna, vettig konstruktion av huset
Som köpare av ett hus som vi hittat dolda fel i efter köpet skulle jag fundera både en, två och tre gånger innan jag accepterade en friskrivningsklausul utan avdrag på priset. (disclaimer - nu har jag inte sett huset det gäller och vet inte vilka eventuella riskkonstruktioner det kan tänkas ha).
Istället för friskrivningsklausul hade jag starkt rekommenderat att säljaren tecknar en försäkring för dolda fel.
Säljaren kommer då att behöva besiktiga huset.
De riskkonstruktioner och fel som besiktningsmannen upptäcker och i protokollet rekommenderar "fortsatt teknisk undersökning" MÅSTE du sedan undersöka vidare och kan inte sedan åberopa som dolda fel.
Tänk också på att DIN besiktningsfirmas ansvarsförsäkring (dvs för dolda fel som de INTE upptäcker) är begränsad till 15 prisbasbelopp dvs ca 700 000 kr.
Tänk också på att du - om du hittar dolda fel som du sedan kräver säljaren på - måste ha möjlighet att få betalt från säljaren för dessa - detta slipper du om säljaren tecknar en försäkring för dolda fel.
Så - även om huset är billigt kan dolda fel bli dyra att åtgärda, så se för guds skull till att ha en öppen besiktningsklausul med i kontraktet och att säljaren har en dolda-fel-försäkring.
Istället för friskrivningsklausul hade jag starkt rekommenderat att säljaren tecknar en försäkring för dolda fel.
Säljaren kommer då att behöva besiktiga huset.
De riskkonstruktioner och fel som besiktningsmannen upptäcker och i protokollet rekommenderar "fortsatt teknisk undersökning" MÅSTE du sedan undersöka vidare och kan inte sedan åberopa som dolda fel.
Tänk också på att DIN besiktningsfirmas ansvarsförsäkring (dvs för dolda fel som de INTE upptäcker) är begränsad till 15 prisbasbelopp dvs ca 700 000 kr.
Tänk också på att du - om du hittar dolda fel som du sedan kräver säljaren på - måste ha möjlighet att få betalt från säljaren för dessa - detta slipper du om säljaren tecknar en försäkring för dolda fel.
Så - även om huset är billigt kan dolda fel bli dyra att åtgärda, så se för guds skull till att ha en öppen besiktningsklausul med i kontraktet och att säljaren har en dolda-fel-försäkring.
Dolda fel ska enligt lagen ersättas med den värdeminskning fastigheten hade haft om felet varit känt vid försäljningen. Köper man ett hus för 500 000 så kan det aldrig bli tal om några jättestora ersättningar vid eventuella fel.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Fråga mäklaren om förslag på besiktningsman.Rusta Hus skrev:
Välj sedan någon annan
Kanske försäkringsbolaget har några tips.
Rusta Hus skrev:
Är stockholmare själv och har såå svårt att förstå hur man kan ge nå’ så hiskeligt mycket pengar för hus där man inte har någon som helst privacy at all. Mången hus står så tätt att när man tittar ut genom köksfönstret så ser man grannen sitta på toa! Typ!
Och sen trafiken, den helvetiska!! Får utslag och anfall av bara tanken på att jag behöver åka ”hem” till sthlm för att hälsa på familj och vänner! Är yrkeschaufför så jag är inte osäker/rädd i trafiken, inte därför jag ratar sthlmstrsfiken. Den är bara galen/dåligt infrastrukturerad/full av bildrullar
Håller med dig till fullo, priserna i Stockholm är helt sjuka, jag skulle heller inte frivilligt flytta in till ”stan” utan håller mig strax utanför, finns ju allt här också.