M Modig skrev:
Grattis till att husköpet ser ut att bli av!
En reflektion angående förlusten du gjorde på ditt tidigare hus och oron över att det ska ske igen: Jag tänker att även om du skulle få ut 100 000 mindre än du själv gav så kan du också jämföra med hur mycket du skulle ha förlorat om du bodde i en hyresrätt under motsvarande år. Visst finns det driftskostnader när du bor i hus, men du har större möjlighet att styra dem och du kommer ytterst sällan ens i närheten av vad en hyresbostad kostar. Så, se det som att du har betalt hyra och då fått ett riktigt schysst boende under tiden.

Ja det är ju ett sätt att tänka så, förstås.
Men det man oroar sig för är att om man säljer och får för lite för huset så sitter man där med skulder kvar som man måste dras med.
Jag känner några som råkat ut för det, så när de gick ifrån huset till nästa boende så hade de extra kostnader utöver den nya boendekostnaden. Det är inget man önskar ha.

Men jag känner mig rätt trygg i att jag ska bo här i många år framöver, låg boendekostnad och i ett paradis!

• Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
generella friskrivningar
N Fastighetshuset.nu skrev:
Nej , friskrivningar är vanliga och borde vara ännu vanligare. Det var för vanligt tidigare så generella friskrivningsklausuler blev sk olämpliga/.../
God dag yxskaft på dig med.

För övrigt är kommersiella aktörer generellt inte tillåtna att delta i diskussionerna här (jag utgår nu utifrån ditt namn att du representerar ett företag), men om du nu ändå är här som kommersiell aktör kan du väl ändå läsa de inlägg du svarar på nästa gång. Det skulle sätta din verksamhet i lite bättre dager.

Tack på förhand.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Gäller att amortera på lånet så är risken mindre att ha lån kvar vid ev. försäljning till lägre pris.

Sen vill vi ha en tråd på dina framtida projekt. :)

//AA

• Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
S saiter skrev:
Gäller att amortera på lånet så är risken mindre att ha lån kvar vid ev. försäljning till lägre pris.

Sen vill vi ha en tråd på dina framtida projekt. :)

//AA
Haha, ja det lär det bli!
Har en del spännande planer som jag vill sätta i verket. Men får tillträde inte förrän i augusti!

D dajaskazal skrev:
En liten detalj i sammanhanget bara, om du undrar varför det är så ont om spekulanter: har du kollat så det inte är några "neighbours from hell"?
Bra tips

Du har faktiskt en poäng i den frågan. Ska kolla upp det lite, på nåt sätt.
Kan man ”knack dörr” och fråga
grannarna tro?
Känner ju faktiskt en granne litegrann redan så jag ska åka förbi och snacka lite med honom imorrn då kanske!

Det har verkligen varit intressant att ta del av hur detta ärendet så snabbt har utvecklat sig!
Skall bli roligt att få följa det till det, förhoppningsvis, lyckliga slutet (y)

Men, visserligen som västkustbo, brinner jag av nyfikenhet var detta drama utspelar sig!
Bergslagen är ju ett stort område.
Så i vilken kommun, by, stad eller trakt sker allt detta? Snälla Rusta, ge oss en antydan!

• Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Jag har flytt sthlms-hetsen till ett nytt och härligt liv i norra delen av Örebro län.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Hejsan!
Jag behöver bolla lite ang hur jag ska agera nu, i en budgivning där jag är den ende som lagt bud.
Huset har legat ute sen i typ mitten av april 2019 och jag lade mitt bud den 17 maj, ett bud på 100.000 kr under begärt pris.
Det har varit 3-4 visningar men ingen annan är spekulant.
Jagförsökte få till ett avslut förra veckan genom att höja mitt bud med 25.000 kr men säljaren ville inte sälja även om jag sa att jag kan flytta in lite snabbare och att jag själv sköter lagningen av en bit av fasaden (puts) som annars säljaren skulle sköta.
Säljaren tog då dit en spekulant till (bekant, eller boende i området) och ville avvakta för att se om de ville lägga nåt bud.
När jag fick höra om den nya spekulanten så drog jag tillbaka mitt ”extrabud” för att det inte skall utgå därifrån om budgivning skulle starta, utan ifrån mitt ursprungsbud i så fall.

Det visade sig att den spekulanten inte var intresserad så nu har säljaren kommit med ett motbud. Ett bud där de dragit av 25.000 kr från utgångspriset, dessutom sagt att de inte står för fasadrenoveringen OCH att de vill friskriva sig för dolda fel!! :thinking:

Jag känner spontant att jag, som ensam spekulant inte ska gå med på dessa krav eller på det priset.

Får man ens friskriva sig från dokda fel?

Och om ett hus inte får spekulanter till ett utgångspris (som är satt av mäklaren och säljaren och egentligen är taget ur luften) så är det väl inte värt så mycket?
Och att om jag köper till ett för högt pris så kan jag ju hamna i skiten om jag vill sälja det i framtiden, alltså inte få ut det jag gav för huset?

Hur ska jag agera nu? Nån som har nån åsikt om detta? Tacksam för input i så fall

Jag skulle återkomma imorgon till mäklaren.

///Villja (vill verkligen ha just detta huset, inte pga huset utan främst pga läget och omgivningen)

PS. Huset har en radonfläkt som nuvarande ägaren inte har nån aning om ifall den fungerar eller ej. De har haft huset sen 2013 och ingen har rört fläkten sen de flyttade in
Jag har dock köpt mätdosor och satt in i huset för snabbmätning. Ska skicka in dosorna på fredag för att få resultat nästa vecka.

Detta kan ju också påverka priset, tänker jag.
Hej! Jag var i typ samma sits för många år sedan. Jag läste på!
Mitt råd är att du ska ha en besiktningsman du betalar. Honom ska du helst fråga om ägarens önskade friskrivning. Om det skulle komma fram inom 10 år något dold fel så står ägaren för det eller besiktningsmannens försäkring. Han är expert, snåla inte med de pengarna och lyssna på hans råd. Auktoriserad ska han vara och ha egen firma eller så.

Ja, jag har försökt få reda på varför genom att fråga folk omkring. Jag själv är inte härfrån, har bara bott på orten sen i januari (i en hyreslägenhet)
Får inget trovärdigt svar. Har funderat på om den icke fungerande radonfläkten avskräcker folk eller om planlösningen inte är bra för barnfamiljer eller om tomten är för stor och tungjobbad för pensionärer?
Vet inte faktiskt och det är ju det som gör mig konfunderad på hur mycket jag törs lägga.

Viktigast, tycker jag, är att du har ren mjöl i påsen. Är ärlig, vänlig och hjälpsam. Jesus kan hjälpa dig om du inte kan själv vilket är helt mänsklig, vi är i grund och botten egoister.

tommib tommib skrev:
Det är ju knappast ditt problem.* Ett hus är bara värt så mycket som någon är villig att betala vid en given tidpunkt. Om du tycker att huset är värt 500 kkr, stå fast vid det. Uppenbarligen är det ingen annan som är intresserad av att köpa.

* I en liten stad/by där alla känner alla kan det ligga dig till last att som utsocknes komma in och "ha köpt något till rövarpris". Detta bör du kanske lägga in i värderingen men hur mycket hänsyn du ska ta till det vet nog bara du.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Vad baserar du det på? ...
Erfarenhet.

Jodå, det finns en stor mängd lagregler man kan avtala bort. Dispositiva kallas de. Men man bör vara försiktig med sådant, för om man avtalar bort en tvingande lagregel gäller den ändå.

I det här fallet skulle det dock vara säljaren som stod risken att både avtala bort dolda fel och kunna åka på dem ändå.
Jag läste i en "hustidning" där en advokat nämnde en laglig klausul där ägaren frigjorde sig helt från ansvar.

Hej,
Så intressant att läsa allas inlägg!

Var igår till huset och hämtade radondosorna jag haft där i 10 dgr (en sån snabbmätning som finns)
Kände verkligen att det är ett perfekt läge för mig och hela fastigheten är perfekt.
Det är mycket som är så bra med huset:

1. nya vattenledningar in i huset,
  2. nytt borrhål till bergvärmen,
  3. nytt tak (har fått namn på byggfirman)
  4. nytt badrum (har kollat upp behörighet hos firman som gjort det)
  5. fiber indraget,
  6. kommunalt vatten/avlopp
  7. radonfläkt som fungerar upptäckte vi igår (mäklaren och jag)
  8. uthus, växthus och ett gediget gästhus (måste fixas innan det bebos)
  9. garage/carport
  10. samt tre (3) tomter som ingår, totalt 4500 kvm som utgör tomten till huset. Men skulle kunna säljas av om man vill (de två som inte huset står på då)

Så imorse skrev jag till mäklaren och lade 530’ som bud som mötte säljarens senaste bud till mig (550 tkr)
Sa att fasad måste fixas av säljaren och friskrivning kan bli aktuellt efter att vi gjort en grundlig besiktning. Kontrakt ska skrivas på måndag. Vill ha svar idag! Om säljaren inte går med på detta återgår mitt bud till 475’ igen.

Fick svar ett par timmar senare att säljaren gav med sig! Så vi skriver kontrakt på tisdag (mäklaren kunde inte på måndag)

Så himla glad nu!!
Så ingen egen besiktningsman?

M Manuel Manolo skrev:
Så ingen egen besiktningsman?
Jo jag kommer att anlita en egen besiktningsman. :)

• Gilla
Manuel Manolo
  • Laddar…
Angående besiktning så undrar jag hur jag får tag på en bra besiktningsfirma utan att riskera att firman är ”i maskopi” med mäklaren?
Är det en lokal besiktningsfirma så är väl risken att de samarbetar med de lokala mäklarna.

När mitt ex köpte huset vi bodde i så var det säljarens mäklare som tog med sig besiktningsmannen. Jag sa till mitt ex att så borde det inte vara, det är vi som ska boka en firma så vi vet att de är oberoende. Men mitt ex tyckte det var pinsamt att säga ifrån och dessutom ville slippa besväret att leta fram och boka tid med någon annan. ( Suck, inte undra på att det inte höll för oss sen)

Jag skulle dessutom samtidigt få elen i huset besiktad. Vet att mäklaren faktiskt nämnde i förbifarten att det kunde finnas jordade kontakt-dosor på ojordad el när vi var på visning. Det är väl farligt va? Olagligt kanske?

Eller måste jag ta dit två olika besiktningsmän/kvinnor?

• Gilla
Manuel Manolo
  • Laddar…
Angående besiktning så undrar jag hur jag får tag på en bra besiktningsfirma utan att riskera att firman är ”i maskopi” med mäklaren?
Är det en lokal besiktningsfirma så är väl risken att de samarbetar med de lokala mäklarna.

När mitt ex köpte huset vi bodde i så var det säljarens mäklare som tog med sig besiktningsmannen. Jag sa till mitt ex att så borde det inte vara, det är vi som ska boka en firma så vi vet att de är oberoende. Men mitt ex tyckte det var pinsamt att säga ifrån och dessutom ville slippa besväret att leta fram och boka tid med någon annan. ( Suck, inte undra på att det inte höll för oss sen)

Jag skulle dessutom samtidigt få elen i huset besiktad. Vet att mäklaren faktiskt nämnde i förbifarten att det kunde finnas jordade kontakt-dosor på ojordad el när vi var på visning. Det är väl farligt va? Olagligt kanske?

Eller måste jag ta dit två olika besiktningsmän/kvinnor?
Skruva loss dosorna och kolla själv om där är tre sladdar framdragna. (Stäng av elen först.)

Vet inte hur det är i andra delar av landet men här i Halmstad skulle jag aldrig anlita Anticimex. De 'besiktade' vårat hus när vi köpte det. Ett stort skämt. Mätaren han hade med sig gav utslag som påvisade vatten under golvet i badrummet. Jodå, när vi bröt upp det hittade vi helt korrekt, vatten. I vattenröret som gick där..
I princip skrev de för gammalt/slitet eller borde besiktas med utökad på allt. .

• Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.