K kobbish skrev:
Ett till tips, isåfall stäng av cirkulationspumpen när du luftar systemet. Annars flyttar du bara runt luften.
Hur skulle det gå till?

"för att låta luft samlas i systemets högsta punkter" enligt Purmo
https://www.purmo.com/sv-se/the-indoors/radiatorer/när-och-hur-man-luftar-radiatorer

Någon förklaring till hur det skulle gå till har jag inte hittat men jag bedömer att Purmo har hög kompetens i ämnet. Jag har luftat både enligt instruktionen och med cirkulationspumpen igång och inte märkt någon skillnad så är det en skillnad så är den troligen liten.

"Börja med den radiator som är längst bort från pannan på respektive våningsplan, eftersom det troligtvis är den som innehåller mest luft."

I vårt 1-rörsystem är det alltid så. Mest luft i den sista radiatorn på varje slinga, något mindre i den näst sista radiatorn osv. Nyfyllt system tog här ca 3 månader att få helt luftfritt. Troligen skulle det gå snabbare genom att köra upp temperaturen till 80 grader C en timme men det blir jobbigt när det är dimensionerat för max 45 grader C vid -18 ute. Det går ju att göra så med en slinga åt gången i 1-rörsystem genom att stänga strypventilerna för övriga slingor.

Hur flyttar man luft genom att lufta med pumpen igång?

• Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
Har inte läst alla svar. Men det kan vara så att vattnet rinner för dåligt eftersom det tar en annan väg genom ett element där det går lättare.

I mitt hus som tidigare haft oljepanna är det på det viset. När man har olja är det typ 90° i pannan och temperaturen styrs av termostater på element. När man sen sätter i Bergvärme ska alla termostater stå öppna eftersom pumpen styr värmen, då blir det ett annat flöde och vissa element blir kalla. Det jag egentligen borde göra är att sätta i strypventiler i alla element och balansera systemet. Men det har jag inte gjort, delvypga svingamla element med halvt fast rostade grejor och svårt att få tag i delar.

Så, jag misstänker att ditt system borde balanseras. Ett annat element kortsluter systemet och måste strypas för att tvinga vatten genom det kalla elementet. Du kan hitta tjuven genom att mäta uppe och nere på elementen, det ska skilja nåt i stil med 8°, minns inte exakt. Elementen där det går för mycket vatten är jämnvarma.

Det går ju att sätta ved utan termostat.

B Bigfoot skrev:
Så kan det ju visserligen fungera, givet att man har ett system som alltid skickar ut tillräckligt varmt vatten för att täcka maxbehovet. Men det normala är att effekten i första hand ökas genom att tilloppstemperaturen höjs. Vilket ger en högre temperaturdifferens över radiatorn. Men eftersom hela radiatorn blir varmare så känns inte nederdelen längre kall när man tar på den och alla är nöjda och glada.
Det är helt sant vad du skriver, vid lägre utetemp så höjer centralen tempen på varmvattnet till elementen. Man ställer in denna kurva i fjv-centralen.

Möjligt att vi i vårt fall har en överkapacitet i vad radiatorerna kan värma, men generellt sett är de bara varma i övre delen och med ett markant kyligare vatten på utloppssidan.

För golvvärmekretsarna är det som Demmpa säger en betydligt mindre temperaturdifferens, 3-5 grader vilket är naturligt eftersom man vill att hela golvet ska uppfattas som värmande utan kalla zoner. För radiatorer är den aspekten normalt utan betydelse.

Hur har det gått med elementet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.